تغييرصندلي‌ها در«سينما»

گروه فرهنگ و هنر| محمدمهدي حيدريان، رييس سازمان سينمايي روز گذشته در احكام مختلفي مديران و هيات امناي تعدادي از مراكز زيرمجموعه سازمان سينمايي را تغيير داد، تا همان تغييراتي را كليد بزند كه از نخستين روز معرفي‌اش به عنوان رييس جديد سازمان سينمايي قابل پيش‌بيني بود. اسفندماه سال گذشته وقتي سيدرضا صالحي‌اميري، وزير ارشاد محمدمهدي حيدريان را به عنوان رييس سازمان سينمايي منصوب كرد اين انتظار مي‌رفت تا برخي از مديراني كه حجت‌الله ايوبي، رييس قبلي سازمان منصوب كرده بود جاي خود را به چهره‌هاي ديگري بدهند. اين تغييري بود كه سرانجام روز گذشته توسط رييس سازمان سينمايي عملي شد. در نخستين حكمي كه ديروز رسانه‌اي شد حبيب ايل‌بيگي، معاون ارزشيابي و نظارت سازمان سينمايي جاي خود را به ابراهيم داروغه‌زاده داد. بعدتر رمضانعلي حيدري خليلي به عنوان معاون توسعه مديريت و منابع منصوب شد و نصرت‌الله مرادي از اين پست خداحافظي كرد. محمود اربابي هم به عنوان معاون توسعه فناوري و مطالعات سينمايي منصوب شد، تا وظيفه‌اي را بر عهده بگيرد كه پيش از اين در اختيار رمضانعلي حيدري‌خليلي بود. در اين ميان شانس با حيدري‌خليلي بود كه از يك معاونت به معاونت ديگر منتقل مي‌شد. اما رييس سازمان سينمايي براي تغيير ديگري هم برنامه‌ريزي كرده بود. حكم بعدي براي تغيير مديرعامل موسسه رسانه‌هاي تصويري صادر شد تا در نهايت مهدي يزداني به جاي سيدمصطفي ابطحي به عنوان مديرعامل اين موسسه معرفي شود. در ميانه اين تغييرات، ترجيح داده شد تا عليرضا تابش به عنوان مديرعامل بنياد سينمايي فارابي باقي بماند و نام حبيب ايل‌بيگي به عنوان قائم مقام او اعلام شد. سهم ديگر چهره‌هاي كنار گذاشته شده در اين تغييرات اعلام نام آنها به عنوان مشاوران سازمان سينمايي بود و اين‌طور شد كه دو مدير كنار گذاشته در احكامي به عنوان مشاوران رييس سازمان سينمايي منصوب شدند و رييس سازمان سينمايي، نصرت‌الله مرادي، معاون سابق توسعه مديريت و پشتيباني و سيدمصطفي ابطحي مديرعامل سابق موسسه رسانه‌هاي تصويري را به عنوان مشاوران خود منصوب كرد. در اين ميان حكمي هم براي سيدرضا ميركريمي صادر شد تا او كه در دو دوره گذشته جشنواره جهاني فجر به عنوان دبير اين جشنواره فعاليت كرده بود به عنوان مشاور امور بين‌الملل حيدريان معرفي شود. هيات امناي موسسه رسانه‌هاي تصويري هم از تغييرات بي‌بهره نبود و محمدمهدي حيدريان، جمشيد جعفرپور، منوچهر شاهسواري، مجيد مسچي و سيدرضا ميركريمي به استناد ماده ۱۰ اساسنامه موسسه رسانه‌هاي تصويري براي مدت سه سال به عنوان عضو هيات امناي موسسه رسانه‌هاي تصويري منصوب شدند. هيات امناي مدرسه ملي سينما هم تغيير كرد. محسن خجسته، عليرضا رضاداد، سيدرضا ميركريمي، منوچهر شاهسواري، محمود اربابي، يونس شكرخواه، محمدباقر قهرماني، عليرضا تابش به استناد ماده ۱۳ اساسنامه مدرسه ملي سينما و به موجب حكم رييس سازمان سينمايي به مدت سه سال به عنوان عضو هيات امناي مدرسه ملي سينما معرفي شدند. انجمن سينماي جوانان، موزه سينما و مركز گسترش سينماي مستند و تجربي هم از جمله مراكزي بودند كه روز گذشته از اين تغييرات گسترده در امان ماندند و سيدصادق موسوي به عنوان مدير انجمن سينماي جوانان، محمد حيدري به عنوان مدير موزه سينما و محمدمهدي طباطبايي‌نژاد به عنوان مدير مركز گسترش سينماي مستند و تجربي فعلا باقي ماندند.
اما حيدريان بعد از اعلام اين حكم‌ها در جلسه شوراي معاونان و مديران سازمان سينمايي درباره اين تغييرات هم صحبت كرد؛ اينها تغييراتي است كه به صلاح سينماي كشور خواهد بود. رييس سازمان سينمايي در اين جلسه از حبيب ايل‌بيگي و فعاليت‌هاي او به عنوان معاون ارزشيابي و نظارت سازمان سينمايي شروع كرد: «حبيب ايل‌بيگي از دوستان باسابقه‌اي است كه در طول اين سال‌ها با فاصله و بي‌فاصله با ما همكاري داشته است و در اين مدت حملات، ناجوانمردي‌ها و بي‌انصافي‌هاي زيادي در حق وي شد اما او از سينما دفاع و در بسياري از جاها از سينما مراقبت كرد. » حيدريان وظيفه اين معاونت را رفاقت با سينما دانست و گفت: «همانطور كه مطلع هستيد معاونت ارزشيابي و نظارت هميشه بايد مواظب باشد زيرا جاي حساسي است كه محصول كار و فرآيند توليد در سينماي حرفه‌اي در آن تبلور پيدا مي‌كند و جايي است كه بايد بسيار با سينما رفاقت كند.» رييس سازمان سينمايي درباره بنياد سينمايي فارابي هم صحبت كرد. به گفته حيدريان، عليرضا تابش با ماموريت‌هاي جديد براي ۲ سال آينده ابقا شده است. حيدريان با اشاره به مشورت‌هايي كه براي معرفي ايل‌بيگي در اين سمت داشته، گفت: «حبيب ايل‌بيگي را به عنوان قائم مقام در بنياد سينمايي فارابي براي استقرار سازمان‌هاي توليد و راه‌اندازي معاونت يا بخش اقتصادي يعني تامين سرمايه‌هاي مورد نياز براي سينما، بخش كودك و تجديد برنامه و تعريف سازمان سينماي كودك انتخاب كرديم كه اين امور با همت عليرضا تابش و او اتفاق خواهد افتاد.» او سپس به نصرت‌الله مرادي، معاون سابق توسعه مديريت و منابع اشاره كرد و تصميم در مورد او را ناشي از نظر وزير براي تغيير در اين پست دانست. رييس سازمان سينمايي درباره تصميم‌گيري براي پست نظارت و ارزشيابي سازمان هم صحبت كرد. به گفته حيدريان ابراهيم داروغه‌زاده با وجود اينكه انجام اين كار را به سختي پذيرفته به عنوان معاون نظارت و ارزشيابي سازمان سينمايي معرفي شده تا از توانايي‌هايش استفاده شود. به گفته حيدريان در هيات امناي مدرسه ملي ۵ تغيير و در هيات‌مديره هم ۲ تغيير صورت گرفته تا اين تغييرات به فعال‌تر شدن اين مدرسه بينجامد. او انتخاب مهدي يزداني به عنوان مديرعامل موسسه رسانه‌هاي تصويري را به خاطر رويكرد جديدي دانست كه در اين موسسه دنبال خواهد شد: «كاري كه مصطفي ابطحي در موسسه رسانه‌هاي تصويري انجام مي‌داد درست بود اما انتظارات ما با توجه به رويكرد جديدمان خيلي بيشتر بود لذا شرح وظيفه‌اي نوشته شد. » اما بخش پاياني صحبت‌هاي حيدريان به دفاع او از سيدرضا ميركريمي و فعاليت‌هايي كه قرار است انجام دهد اختصاص داشت: «او به عنوان مشاور امور بين‌المللي سينما در موسسه رسانه‌ها مستقر مي‌شود و براي اينكه پشتيباني مالي و اجرايي‌تري در آنجا داشته باشيم همه فعاليت‌هاي قبلي بايد در چارچوب متمركز بين‌المللي سازمان اتفاق بيفتد لذا او هيات برنامه‌ريزي و طراحي خواهد داشت تا با مديرعاملان موسساتي كه درگير هستند تفاهمنامه‌هايي داشته باشد.» حيدريان پاشنه آشيل سينماي ايران را ديوارهاي بلندي دانست كه در اطراف راه سينما ايجاد شده است و تنها راه فارغ شدن از اين مدار بسته را حوزه بين‌الملل و از جمله ماموريت‌هاي سخت در سازمان سينمايي دانست.
رييس سازمان سينمايي اميدوار است كه مجموعه اين تغييرات به صلاح سينما باشد. اما مجموعه اين تغييرات هر چه كه باشد به نكته ديگري هم اشاره دارد. احتمال اينكه سيدرضا صالحي اميري به عنوان آخرين وزير اضافه شده به كابينه دولت يازدهم يكي از مهم‌ترين گزينه‌ها براي حضور در كابينه بعدي حسن روحاني باشد زياد دور از واقعيت نيست و در اين بين محمدمهدي حيدريان به عنوان رييس سازمان سينمايي ماندني‌ترين چهره است.