ممنوعيت مطلق روشن كردن آتش در هواي باز

رييس سازمان حفاظت محيط زيست همزمان با فصل گرما خواستار بررسي ابعاد مختلف موضوع ممنوعيت مطلق روشن كردن آتش در هواي باز طي فصل گرما جهت اجراي اين موضوع در ايران شد. معصومه ابتكار، معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان حفاظت محيط زيست در جلسه ستاد ملي مقابله با آتش‌سوزي جنگل‌ها كه در محل سازمان حفاظت محيط زيست برگزار شد با اشاره به گزارش‌هاي سازمان حفاظت محيط زيست و جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري در خصوص افزايش تعداد آتش‌سوزي‌ها طي سه ماهه نخست سال جاري نسبت به مدت مشابه در سال گذشته از جمله به علت افزايش پوشش گياهي به دليل بارندگي‌هاي مناسب، گفت: ضروري است براي ادامه روند كاهشي وسعت مناطق درگير آتش‌سوزي در سال جاري برنامه‌ريزي‌ها با جديت بيشتري دنبال شود.
وي با بيان اينكه طبق آمار بيش از ۹۵ درصد آتش‌سوزي‌ها بر اثر عامل انساني است، اظهار كرد: از اين رو آموزش و آگاهي‌افزايي مردم در خصوص راهكارهاي پيشگيري از وقوع آتش‌سوزي در مناطق جنگلي و مراتع، همچنين نحوه مشاركت در اطفاي حريق بسيار مهم است و سازمان‌هاي هواشناسي، مديريت بحران، جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري، حفاظت محيط زيست بايد با همكاري رسانه‌ها همچون رسانه ملي بر اين امر مهم اهتمام ورزند. ابتكار افزود: دستاوردهاي مثبت دو سال گذشته نتيجه اقدام‌ها و هماهنگي‌هاي شكل گرفته بين دستگاهي همچون پشتيباني هوايي، تدوين طرح جامع مقابله با آتش‌سوزي جنگل‌ها، انجام مانورهاي آمادگي براي مقابله با آتش‌سوزي‌هاي جنگلي، اجراي طرح‌هاي آموزشي و اطلاع‌رساني بود.
معاون رييس‌جمهور ضمن تاكيد بر اهميت برگزاري مانورهاي آمادگي براي مقابله با آتش‌سوزي‌هاي جنگلي به ويژه از طريق مشاركت بين استان‌ها همچون مانور اطفاي حريق جنگلي در استان گلستان كه با همكاري سه استان برگزار شد، تصريح كرد: علاوه بر برگزاري مانور سراسري مقابله با آتش‌سوزي جنگل‌ها در تاريخ ۸ تيرماه سال جاري، اين مانورها تا پايان فصل گرما به منظور افزايش هماهنگي ميان دستگاه‌هاي مختلف استاني و ملي و مردم بايد تداوم داشته باشد.
رييس سازمان حفاظت محيط زيست ضمن يادآوري اهميت موضوع مقابله با آتش‌سوزي جنگل‌ها و حفظ پوشش جنگلي كشور از سازمان برنامه و بودجه خواست براي تخصيص تجهيزات اطفاي حريق به سازمان‌هاي جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري و حفاظت محيط زيست به صورت خارج از نوبت، همچنين تخصيص اعتبار ويژه براي مقابله با آتش‌سوزي جنگل‌ها همكاري لازم را داشته باشد. زيرا اين اعتبارات در واقع براي حفظ سرمايه‌هاي ملي كشور تخصيص مي‌يابد.


وي خاطرنشان كرد: با توجه به شرايط موجود، عدم اطفاي حريق‌هاي جنگلي در لحظات نخستين وقوع آتش‌سوزي مي‌تواند منجر به تكرار فجايعي همچون آتش‌سوزي هزاران هكتاري در پارك ملي گلستان طي سال‌هاي ۸۸ و ۸۹ شود كه اين موضوع با توجه به پوشش ناچيز و آسيب‌پذير جنگلي در ايران، همچنين تشديد آثار منفي تغيير اقليم در كشور و به ويژه بر عرصه جنگلي، بسيار تاسف‌بار خواهد بود.
ابتكار با يادآوري وقوع آتش‌سوزي‌هاي يك هفته‌اي در عرصه‌هاي جنگلي كشورهايي همچون كانادا، آلاسكا، استراليا و كاليفرنيا به علت عدم كنترل و اطفاي حريق در ساعات نخستين آتش‌سوزي، گفت: اين كشورها با وجود امكانات وسيع پس از گسترش آتش‌سوزي توانايي مقابله با آتش را از دست دادند و در نتيجه مناطق وسيعي از جنگل‌ها در اين كشورها از بين رفت و اين مي‌تواند تجربه بسيار خوبي براي كشورهايي همچون ما به لحاظ توجه به ضرورت اطفاي حريق در ساعات اوليه باشد.
وي همچنين بر ضرورت اطلاع‌رساني گسترده شماره تماس‌هاي مردمي سازمان‌هاي حفاظت محيط زيست (۱۵۴۰) و جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري (۱۵۰۴) جهت گزارش سريع مشاهده آتش در مناطق جنگلي و مراتع تاكيد كرد و افزود: پايش، پيش‌بيني ماهواره‌اي و پيش‌آگهي از آتش‌سوزي در مناطق جنگلي و مراتع ديگر مواردي است كه بايد در دستور كار قرار گيرد. معاون رييس‌جمهور اشاره‌اي هم به قانون بسياري از كشورها در خصوص ممنوعيت مطلق روشن كردن آتش در هواي باز طي بازه‌هاي زماني حساس داشت و گفت: اين موضوع در ايران نيز بايد پيگيري و اجرا شود. از اين رو ضروري است موضوع ممنوعيت مطلق روشن كردن آتش در هواي باز براي تمامي اقشار همچون كشاورزان و گردشگران در فصل گرما و خطر آتش‌سوزي جنگل‌ها و مراتع از ابعاد مختلف همچون بعد حقوقي مورد بررسي قرار گيرد. رييس سازمان حفاظت محيط زيست ابراز اميدواري كرد روند كاهشي وسعت مناطق جنگلي درگير آتش‌سوزي طي سال‌هاي ۹۴ و ۹۵، در سال جاري نيز تداوم يابد.