قدرت اول آسيا از لحاظ استعداد و نيروي انساني هستيم

مهدي روزخوش
 تيم ملي فوتبال ايران عصر روز دوشنبه با برتري 2 بر صفري كه مقابل تيم ملي فوتبال ازبكستان به دست آورد، توانست به عنوان دومين تيم در جهان پس از تيم ملي فوتبال برزيل جواز صعود به جام جهاني 2018 روسيه را به دست بياورد. شاگردان كي‌روش كه پيش از اين از مجموع 8 بازي خود 6 پيروزي كسب كرده بودند، حالا بدون گل خورده و با اقتدار به جام جهاني صعود كرده‌اند. سفيدپوشان ايران كه صعود خود به جام جهاني روسيه را مسجل كرده‌اند در ادامه رقابت‌هاي مقدماتي جام جهاني بايد در دو ديدار تشريفاتي ديگر به مصاف سوريه و كره جنوبي بروند كه اگر در اين دو ديدار هم بتوانند به پيروزي برسند، شايد صعود مقتدرانه‌تري به نام خود ثبت كنند. براي بررسي شرايط فني تيم ملي فوتبال ايران و بازي اين تيم مقابل ازبكستان با امير حاج رضايي هم‌كلام شديم تا از زبان كارشناس فوتبال ايران وضعيت تيم را بيشتر بررسي كنيم.
 
جوان‌گرايي كي‌روش چه تاثيري در عملكرد تيم ملي داشته است؟


هيجان پس از صعود به جام جهاني در حال حاضر نمي‌گذارد آن طور كه بايد، واقعيت‌هاي تيم ملي را نگاه كنيم و بايد كمي از مسابقه دوشنبه شب فاصله بگيريم تا بتوانيم با كنترل احساسات، اظهارنظر كنيم. آنچه در مقطع كنوني مي‌توان عنوان كرد اين است كه تيم ملي بعد از جام جهاني ۲۰۱۴ توسط كي‌روش تغيير نسل داد و بازيكنان بسيار جوان وارد تيم ملي شدند. كافي است نگاهي به نيمكت تيم داشته باشيم تا ببينيم كه با چه سرمايه‌اي روبه‌رو هستيم.
عملكرد تيم ملي را مقابل ازبكستان چطور ارزيابي مي‌كنيد؟
تيم ملي در حال حاضر داراي نيمكت بسيار خوبي است كه سرمايه‌اي ارزشمند براي سال‌هاي آينده اين تيم خواهد بود. ازبكستان تيم راحتي نبود و بسيار سختكوش ظاهر شد. آنها براي اينكه بتوانند به عنوان تيم سوم به پلي‌آف صعود كنند به برد اين بازي اميد داشتند، به همين خاطر كار رواني زيادي انجام داده بودند اما بدون هيچ حس ناسيوناليستي، بايد اذعان كرد كه ايران تيم برتر زمين بود. ما دو گل زيبا به ثمر رسانديم و يك پنالتي هم به هدر رفت. سردار آزمون هم يك فرصت ناب را از دست داد و توپ به اوت رفت، بنابراين ما استحقاق پيروزي را داشتيم و تيم برتر زمين بوديم.
ادامه حضور كي‌روش در ايران را چقدر به سود فوتبال ما مي‌دانيد؟
تاكيد مي‌كنم كه كي‌روش بايد به هر طريق حفظ شود. اين را نه به خاطر عملكرد بسيار خوب خط دفاع ما در اين رقابت‌ها و اينكه بدون گل خورده به جام جهاني رفتيم مي‌گويم، بلكه ما حفره‌هاي زيادي در فوتبال‌مان داريم كه مي‌تواند با مشورت‌هاي كي‌روش حل شود. او مي‌تواند به باشگاه‌هاي ما كمك فكري دهد و همچنين وجهه بين‌المللي دارد. ديروز خبر خوبي شنيدم مبني بر اينكه مديريت تمام رده‌هاي فوتبال را به كي‌روش داده‌اند و قرار است تعامل خوبي بين تيم‌هاي ملي اميد، جوانان و نوجوانان با كي‌روش وجود داشته باشد. اميدوارم بعد از اين شادي‌ها، تصميم‌گيرنده‌هاي تيم ملي از حداكثر توان فوتبالي استفاده كنند. معتقدم پيروزي ديروز يك پيروزي ملي به معناي واقعي كلمه بود. بايد از فردايي كه قرار است برنامه‌ريزي كنيم، با تمام ابزارهاي مدرن و پيشرفته و روابط بين‌المللي تيم را براي حضور در جام جهاني مسلح كنيم. بعد از آن با حفظ كي‌روش مي‌توانيم به ساير تيم‌ها نيز قوت ببخشيم.
به نظر شما حمايت مردم، رسانه‌ها و مسوولان چه ميزان در موفقيت تيم ملي تاثير داشت؟
بدون شك تيم ملي بدون حمايت مردم و رسانه‌ها و همين طور مسوولان ورزش كشور، نمي‌توانست به اين موفقيت دست پيدا كند. ولي بدون اينكه قصد داشته باشم اين موفقيت را سهميه‌بندي كنم اما آنچه كادر فني انجام داد و در سوي ديگر بازيكنان زحمت كشيدند و مدت‌ها از خانواده خود دور بودند و تمرينات سنگيني را پشت سرگذاشتند، موجب رقم زدن اين افتخار بزرگ شد. ما بايد حق آنها را درنظر بگيريم. بسيار خوشحالم كه با اقتدار و با به ثبت رساندن ركوردهاي متعدد به جام جهاني صعود كرديم.
صحبت‌هاي مطرح شده درباره صعود تيم ملي به مرحله بعد جام جهاني چقدر عملي و منطقي است؟
معتقدم انتظارات از تيم ملي را بايد با شرايط فوتبال ايران وفق داد. ما قدرت اول آسيا از لحاظ استعداد و نيروي انساني هستيم. اين را من نمي‌گويم بلكه آمار AFC به آن اذعان دارند. اين سرمايه‌ها بايد با برنامه‌ريزي صحيح در راستاي انتظارات به كار برده شود. نمي‌دانم چه كسي بزرگ‌ترين مربي دنيا است، هركسي هست نمي‌تواند معجزه كرده و يك تيم ملي را به قله برساند.
يعني تيم ملي ايران هيچ‌وقت نبايد به صعود به مرحله بعد جام جهاني فكر كند؟
نه اين طور نيست. ما نبايد هميشه آروزي‌مان اين باشد كه تنها به جام جهاني صعود كنيم. ما بايد در مسير رشد پايدار قرار بگيريم. همواره در همين پيروزي‌هاي مقطعي متوقف شده‌ايم. شما ببينيد در عرصه باشگاهي در آسيا چقدر با تيم‌هاي ديگر فاصله داريم. اين باشگاه‌ها هستند كه تيم ملي را مي‌سازند. آنها بايد با كمك مشاوران عالي بازيكناني را در اختيار سرمربي تيم ملي قرار دهند كه بهترين باشند. فوتبال مثل حلقه و سلسله زنجيره است. جدا شدن اين حلقه‌ها به فوتبال ملي لطمه مي‌زند. تيم ملي بايد چندين بازي تداركاتي قبل از جام جهاني داشته باشد. خود كي‌روش بهتر از همه به اين مسائل واقف است.
فدراسيون فوتبال چه نقشي در حمايت از كي‌روش دارد؟
طبيعتا كي‌روش برنامه خودش را به مسوولان ارايه خواهد كرد. در اين بين نبايد زحمات و حمايت‌هاي فدراسيون فوتبال را فراموش كنيم. فدراسيون سهم ارزنده‌اي در اين موفقيت داشت. از اين پس نياز به حمايت بيشتري از سوي ارگان‌هاي ذي‌ربط به خصوص وزارت ورزش و جوانان از فدراسيون فوتبال وجود دارد. بايد با اين حمايت‌ها به پياده كردن برنامه‌هاي كي‌روش كمك كنند. البته محدوديت‌هايي وجود دارد كه اين محدوديت‌ها ربطي به فدراسيون فوتبال ندارد و بخشي از آن به مسائل سياسي برمي‌گردد كه براي ما بازدارنده است. اگر اين عوامل پيش‌روي فوتبال ملي ما نباشد ما مواد اوليه موفقيت را داريم. شخصي هم كه اين نيرو را هدايت مي‌كند، يك مربي جهاني است. نمي‌خواهم غلظت ستايش از كي‌روش را بالا ببرم. ابتداي صحبت‌هايم عرض كردم كه بايد از احساسات فاصله گرفت. ما عوامل مختلفي براي رشد داريم؛ شرايط اقليمي در كشور ما باعث مي‌شود كه در چهار فصل، تمرينات دلخواه يك مربي براي تيم برگزار شود. اين فاكتورها در اختيار ما است و مهم اين است كه چطور از آنها استفاده مي‌كنيم.