دولت سیزدهم و مسئولیت تحقق بیانیه گام دوم انقلاب

با برگزاری مراسم تنفیذ و تحلیف، دولت سیزدهم عملاَ مسئولیت مدیریت اجرایی کشور را برعهده گرفت و انتظار مردم ایران برای پایان یافتن دوران دولت دوازدهم به سر آمد، دولتی که به اذعان بسیاری از حامیان و کسانی که در انتخابات گذشته به آن رأی داده بودند، به دلیل ضعف عملکرد و شرطی‌سازی اصلاح امور کشور به ارتباط با کشور‌های سلطه‌گر غربی و نهایتاً خدعه و فریب آنان باعث تشدید مشکلات اقتصادی و اجتماعی مردم شده و لطمات سنگینی را به سرمایه اجتماعی کشور وارد کرده بود.
اکنون‌که دولت سیزدهم بار سنگین اداره کشور را با همه نارسایی‌ها و مشکلات گذشته بر دوش گرفته است انتظار رهبری و مردم از دولت آقای رئیسی که در متن تنفیذ رهبر معظم انقلاب اسلامی تبلوریافته نقشه راه آینده کشور را مشخص می‌کند، رهبر معظم انقلاب در این حکم تصریح می‌کنند که امروز میهن عزیزمان، تشنه خدمت و آماده حرکت جهشی در همه عرصه‌ها، و نیازمند مدیریتی باکفایت و جهادی و دانا و شجاع است که بتواند توانمندی‌های آشکار و نهفته ملّت، به‌ویژه جوانان را که بسیار فراتر از مشکلات است، بسیج کرده و به میدان کار و تلاش سازنده آورَد؛ موانع را از سر راه تولید بردارد؛ سیاست تقویت پول ملّی را به جد دنبال کند، و قشر‌های متوسّط و پایین جامعه را که سنگینیِ مشکلات اقتصادی بر دوش آن‌ها است، توانمند سازد؛ مدیریتی که بامشی فرهنگی خردمندانه، مسیر اعتلای مادّی و معنوی ملّت ایران را هموار کرده، حرکت کشور به سمت جایگاه شایسته‌اش را شتاب بخشد.
اما فارغ از مشکلات و شرایط کنونی کشور و وعده آقای رئیسی در مراسم تحلیف مبنی بر اینکه «مردم می‌خواهند که با رفع تنگنا‌ها و معیشت؛ سفره آن‌ها را بهبود ببخشیم و نشاط ملی و شور اجتماعی را در جامعه بگسترانیم و دولت برخاسته از اراده ملت، برای تأمین منافع مردم و اجرای عدالت، خواهد ایستاد و در این مسیر، خستگی‌ناپذیر، به‌پیش خواهد رفت.» مسئولیتی که این دولت در این مقطع حساس از تاریخ انقلاب برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب دارد، اهمیت تشکیل دولت سیزدهم را دوچندان می‌کند. رئیس محترم جمهور در مراسم تنفیذ در محضر رهبر معظم انقلاب، بابیان اینکه آنچه مردم از دولت جدید خواسته‌اند تحول است، تصریح کرد: این تحول برای کشور اجتناب‌ناپذیر است و باید این تحول رخ بدهد، برنامه دولت برنامه تحول است. این تحول مستند به سند بسیار ارزشمند بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است که سند ماندگار بیانیه گام دوم مستند اقدامات دولت خواهد بود. در این سند که رهبری فرزانه انقلاب اسلامی بسیار حکیمانه نوشته‌اند هم وضع موجود و هم وضع مطلوب به‌خوبی ترسیم‌شده و ما باید وضع موجود و مطلوب را دقیق ببینیم و فاصله وضع موجود با مطلوب را کمتر و کمتر کنیم و بتوانیم به وضعیتی برسیم که امروز مورد انتظار مردم یعنی تحقق فراز‌های بلند بیانیه گام دوم است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی روز ۲۴ بهمن‌ماه سال ۱۳۹۷ به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بیانیه «گام دوم انقلاب» را باهدف ترسیم نقشه راه کشور در گام دوم برای تحقق آرمان‌های انقلاب را منتشر نمودند. معظم له در این بیانیه مهم و راهبردی، که شامل چهاربخش الف: بیان ویژگی‌های انقلاب اسلامی، ب: تبیین شرایط کشور قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، ج:برکات و دستاورد‌های انقلاب، د:توصیه‌ها به جوانان در آغاز گام دوم انقلاب بود، به تبیین ویژگی‌های مسیر پرافتخار پیموده شده در چهل سال گذشته و برکات خیره‌کننده انقلاب اسلامی در رساندن ایران عزیز به جایگاه شایسته ملت پرداخته و با تأکید بر امید واقع‌بینانه به آینده و نقش بی‌بدیل جوانان دربرداشتن گام بزرگ دوم به سمت آرمان‌ها، یادآور شدند‌: انقلاب «وارد دومین مرحله خودسازی و جامعه پردازی و تمدن‌سازی شده است». گام دومی که باید در چارچوب «نظریه نظام انقلابی» و با تلاش و مجاهدت جوانان ایران اسلامی» به‌سوی تحقق آرمان «ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنا فداه)» برداشته شود.


«نظریه نظام انقلابی» که رهبر معظم انقلاب در این بیانیه به گام پنجم آن یعنی «ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنا فداه)» اشاره می‌کنند شامل پنج گام مهم است که معظم له در بیانات سال‌های گذشته خود چندین بار به آن اشاره نموده و همگان و ازجمله کارگزاران و مسئولان نظام را برای ادامه حرکت انقلاب و انقلابی عمل کردن به‌منظور طی این مراحل فراخوانده بودند. معظم له در ششم اردیبهشت سال ۱۳۹۵ در دیدار اعضای عالی مرکز الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت، هدف انقلاب اسلامی را «تحقق تمدنی اسلامی» خواندند و مراحل پنج‌گانه را بدین‌صورت مورداشاره قراردادند: «مرحله اول در این فرایند، شکل‌گیری انقلاب اسلامی است و پس‌ازآن باید بلافاصله نظام اسلامی تشکیل شود که هنر بزرگ امام خمینی (ره) نیز ایجاد نظام اسلامی بود.»‌رهبر معظم انقلاب، مرحله سوم را «تشکیل دولت اسلامی»، یعنی تشکیل دولتی بر اساس الگو‌ها و معیار‌های کاملاً اسلامی خواندند و افزودند: «تا وقتی این مرحله به‌طور کامل محقق نشده است، نوبت به «تشکیل جامعه اسلامی» نمی‌رسد و در این صورت، موضوع سبک زندگی اسلامی نیز صرفاً در سطح گفتمان‌سازی در جامعه باقی خواهد ماند.»‌رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی، گام نهایی را «تحقق تمدن اسلامی» دانستند و خاطرنشان کردند: «تمدن اسلامی، کشورگشایی نیست؛ بلکه به معنای تأثیر پذیرفتن فکری ملت‌ها از اسلام است.»
بر این اساس تشکیل دولت اسلامی یکی از فراز‌های مهم در این پنج گام است که اگر به‌طور کامل محقق نشود، نمی‌توان مراحل بعدی را به شکل صحیح و کامل تحقق بخشید. رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی)، پیش‌ازاین دولت اسلامی را دولتی معرفی کرده بودند که در آن پارتی‌بازی، رشوه‌خواری، رانت‌خواری، حیف‌ومیل بیت‌المال نباشد و توجه به کرامت انسان‌ها، به منزله یک اصل موردتوجه همه کارگزاران باشد. با اندک توجهی به مختصات «دولت اسلامی» و تطبیق آن با شرایط و وضعیت دولت‌ها در سال‌های اخیر، می‌توان فاصله بسیار زیاد «وضع موجود» تا «وضع مطلوب» را ملاحظه کرد.
بعد از صدور بیانیه در بهمن ۱۳۹۷، اکنون فرصتی تاریخی برای مردم ایران برای تشکیل دولت تراز اسلامی ایجادشده است، به‌گونه‌ای که آنچه درروند انتخابات ریاست جمهوری در طرح شعار‌ها مطرح و با انتخاب مردم در رأی به جناب آقای رئیسی محقق شد؛ رهبر معظم انقلاب در حکم تنفیذ خود بر آن مهر تأیید زده و یادآور شدند : «ملّت عظیم‌الشأن در شرایطی پیچیده و دشوار، با حضور پُرمعنا و عزت‌آفرین خود، حاکمیت رأی مردم بر اداره امور کشور را نمایان ساخت، و با انتخاب شخصیتی مردمی و عالی‌قدر از تبار سیادت و علم، و مزیّن به پرهیزکاری و خردمندی، و دارای سوابق درخشان مدیریت، عزم راسخ خود را بر پیمودن مسیر نورانی انقلاب که مسیر عدالت و پیشرفت و آزادی و عزت است نشان داد.» مواضعی که این روز‌ها در مراسم تنفیذ و تحلیف مطرح‌شده و به لحاظ همخوانی با اصول و آرمان‌های انقلاب در طول سه دهه گذشته بی‌نظیر است، نویدبخش تحقق دولت تراز اسلامی است دولتی که البته باید اهتمام اصلی خود را تحقق توصیه‌های رهبری معظم انقلاب در بیانیه گام دوم قرار دهد. معظم له در بیانیه مزبور ضمن توصیه به مردم و به‌ویژه جوانان به نگاه خوش‌بینانه و امید به آینده و هوشیاری نسبت به جنگ روانی دشمن بر ۷ محور اساسی به‌عنوان گام‌هایی که در عرصه عمل باید در ادامه این جهاد بزرگ محقق شود تأکید نمودند:
۱. علم و پژوهش: از قله‌های دانش عقبیم، باید به قله‌ها دست‌یابیم ۲. معنویت و اخلاق: دستگاه‌های مسئول حکومتی باید به وظایف سنگینی که در رواج آن بر عهده‌دارند باید هوشمندانه عمل کنند. ۳. اقتصاد: اقتصاد قوی، نقطه قوّت و عامل مهم سلطه ناپذیری و نفوذناپذیری کشور است و اقتصاد ضعیف، نقطه ضعف و زمینه ساز نفوذ و سلطه و دخالت دشمنان است. ۴. عدالت و مبارزه با فساد: این دو لازم و ملزوم یکدیگرند و برای نظامی، چون جمهوری اسلامی که نیازمند مشروعیتی فراتر از مشروعیت‌های مرسوم و مبنایی‌تر از مقبولیت اجتماعی است، بسیار جدی‌تر و بنیانی‌تر از دیگر نظام‌ها است. ۵. استقلال و آزادی: استقلال ملّی به معنی آزادی ملّت و حکومت از تحمیل و زورگویی قدرت‌های سلطه‌گر جهان است؛ و آزادی اجتماعی به معنای حقّ تصمیم‌گیری و عمل کردن و اندیشیدن برای همه افراد جامعه است. ۶. عزت ملّی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن: این هر سه، شاخه‌هایی از اصلِ «عزت، حکمت، و مصلحت» در روابط بین‌المللی‌اند. ۷. سبک زندگی: مقابله با ترویج سبک زندگی غربی، جهادی همه‌جانبه و هوشمندانه می‌طلبد.