استاندار ویژه برای دو استان


آفتاب یزد: می‌گویند قرار است رئیس جمهور برای استان سیستان و بلوچستان و خوزستان استاندار ویژه تعیین کند، این تصمیم سید ابراهیم رئیسی پس از آن اتخاذ شد که مردم در استان‌های خوزستان و سیستان‌وبلوچستان در یک ماه گذشته با شرایط سختی دست به گریبان شده‌اند. سیستان و بلوچستان در پیک پنجم کرونا، بیشترین آمار مبتلایان را به خود اختصاص داد و خوزستان نیز با انواع و اقسام مشکلات زیست‌محیطی ازجمله خشکی هورالعظیم و بحران آب مواجه شد. تعیین استاندار ویژه، وعده‌ای بود که رئیسی در میانه اعتراضات به بحران آب در استان خوزستان به مردم داد. او در نشست ویژه بررسی مسائل خوزستان، از توجهش به استان‌های دارای شرایط خاص گفت و تاکید کرد که در این استان‌ها از «مدیر عالی» بهره خواهد گرفت. رئیسی با اشاره به رفع محرومیت در استان‌های خوزستان و سیستان‌وبلوچستان از انتخاب استانداران ویژه با «اختیارات ویژه» خبر داد تا «بتوانند به صورت نوبه‌ای مسائل استان را در زمان‌های کوتاه با حضور در هیئت دولت مطرح و پیگیری کنند.»
‏nچه کسی شانس بیشتری برای استانداره ویژه شدن دارد؟
در این بین نام برخی از سیاسیون نیز از گوشه و کنار به گوش می‌رسد و شنیده‌ها حاکی از آن است که 3 گزینه بیش از سایرین، شانس تصدی استانداری ویژه خوزستان را دارند. این 3 گزینه محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، رستم قاسمی وزیر نفت دولت دهم و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی هستند. از این 3 نفر، رستم قاسمی با توجه به احتمال حضورش در وزارت نفت، شانس کمتری از دو گزینه دیگر خواهد داشت. برخلاف قاسمی، رضایی و شمخانی اصالتا خوزستانی هستند و در جنگ تحمیلی از فرماندهان ارشد نظامی بوده‌اند. از این دو، روی کاغذ، شانس محسن رضایی بیش از علی شمخانی است. رضایی جدا از نزدیکی‌اش به دولت رئیسی از منظر سیاسی و برخلاف شمخانی که چهره‌ای کاملا نظامی است، دارای سابقه مدیریتی کلان نیز بوده و در حوزه اقتصاد که امروزه پاشنه‌آشیل کشور است، تخصص دارد. به نظر می‌رسد مشکلات خوزستان بخشی از دغدغه‌های ذهنی رضایی نیز باشد. او پس از اعتراضات اخیر، به خوزستان سفر کرد و پس از بررسی مشکلات، در جلسه بررسیِ مشکلات خوزستان با حضور رئیس‌جمهور منتخب شرکت کرد و گزارشی از سفر به مناطق بحرانی استان ارائه کرد. آن‌طور که محسن رضایی در صفحه شخصی‌اش در توئیتر نوشته، در این جلسه از رضایی خواسته شده تا «در اولین جلسه، راهکار‌های اساسی برای حل مشکلات خوزستان را بررسی» و به رئیس‌جمهور منتخب پیشنهاد کند.سیدابراهیم رئیسی در کنار استان خوزستان که از تعیین استاندار ویژه برای آن سخن گفت، از استان سیستان‌وبلوچستان نیز نام برد. اگرچه در رسانه‌ها با توجه به وضعیت ملتهب خوزستان تنها تعیین استاندار ویژه برای این استان مورد توجه قرار گرفت، اما اشاره رئیس‌جمهور منتخب به اینکه «رفع محرومیت در استان‌هایی مانند خوزستان، سیستان‌وبلوچستان در اولویت اقدامات همه دولتمردان خواهد بود» نشان از آن داشت که در کنار خوزستان برای سیستان‌وبلوچستان نیز دولت سیزدهم، استاندار ویژه درنظر خواهد گرفت. اما هنوز مشخص نیست چه کسی بر مسند استانداری ویژه این استان خواهد نشست و جالب است که
گمانه زنی هم در این باره صورت نمی‌گیرد. با این همه باید دید آیا تعیین استاندار ویژه می‌تواند مشکلات این دو استان محروم را بر طرف سازد؟


‏nسیستان و بلوچستان نیاز به نگاه ویژه دارد
ملک فاضلی، نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با آفتاب یزد در این خصوص گفت:« واقعیت این است که استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان و خوزستان نیاز به یک نگاه ویژه در جهت همه ابعاد توسعه دارند،استاندار شخص نیست بلکه نماینده نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان مقام اول اجرایی یک استان است بنابراین در وهله اول استاندار ویژه باید توان نگاه ویژه داشتن به استان‌های محروم را داشته باشد و استان را به خوبی بشناسد و بداند که نگاه ویژه در کدام قسمت‌های استان باید لحاظ شود.»وی تصریح کرد:« استان سیستان و بلوچستان یک استان خاص است، آنچه که در این استان وجود دارد معضلات خاصی است که در هیچ یک از دیگر استان‌ها وجود ندارد. اولین معضل این استان آب است. استانداری که وارد این استان می‌شود باید بداند چگونه آب را برای مردم این استان فراهم کند چرا که فرصت‌ها در زمان گذشته سوخته. بر اساس تحقیقات صورت گرفته اگر ظرف 2 سال به مردم سراوان آب نرسد این استان حتی در خصوص آب شرب روزانه نیز با مشکل رو به رو خواهد بود کشاورزی که جای خود دارد. تنها راه آن نیز انتقال آب از روتک است که اگر این اتفاق بیفتد ظرف 2 سال می‌توان آب مردم این منطقه را فراهم کرد. این حوزه آبی مشترک بین ما و پاکستان است و پاکستان به خوبی از آن بهره‌برداری می‌کند اما ما به اسم حفاظت از این منبع آب هیچ استفاده‌ای از آن نمی‌کنیم. این در حالی است که پاکستان در حال برداشت از آن است. این یعنی ما به ارزانی و راحتی منبع آبمان را در اختیار یک کشور دیگر می‌گذاریم آن هم در شرایطی که مردم کشور خودمان در شرایط سخت بی‌آبی به سر می‌برند. این گوشه‌ای از بحرانی است که هر کس بخواهد استاندار باشد باید به آن توجه لازم را داشته باشد.»
این نماینده افزود:« یکی دیگر از مشکلات این استان اشتغال است. استاندار باید بر اساس آن چه که موجود است برای اشتغال مردم این استان تصمیم بگیرد نه آن چه که قرار است بیافریند چون استاندار فرصت آفرینش نخواهد داشت. باید از آن چه که هست به خوبی بهره‌برداری شود. باید بازار‌های مرزی باز شود تا اشتغال افزایش یابد. درست است که امنیت حرف اول را می‌زند اما شریک کردن منافع اقتصادی دو کشور به خصوص مرز نشینان سبب می‌شود خود مردم مرز نشین امنیت کشور را حفظ کنند و این یک امنیت پایدار را برای کشور به وجود می‌آورد در غیر این صورت ما با مشکل مواجه خواهیم بود. هر کسی که می‌خواهد استاندار شود باید همه جوانب این استان را در نظر بگیرد تا بتواند به مشکلات رسیدگی کند چون وقت برای تلف کردن نیست و همه کارهای کارشناسی انجام شده، استاندار باید رابطه مستقیم و پایداری با نمایندگان این استان داشته باشد تا بتواند مشکلات را بر طرف سازد.»
‏nمشکلات خوزستان را ویژه ببینید
سیدعیسی دارایی، نماینده مردم خوزستان در مجلس نهم نیز در این خصوص به آفتاب یزد گفت:«مشکلات استان خوزستان نیاز به یک اراده بزرگ دارد تا بر طرف شود در غیر این صورت اگر یک استاندار خیلی قوی هم داشته باشیم ممکن است بتواند یک سری از کار‌ها را پیش ببرد اما اگر اراده بالاتری پشت این مسئله نباشد کاری از پیش نخواهد رفت. باید اراده‌ای وجود داشته باشد تا بتواند بودجه‌های موثری برای خوزستان در نظر گرفته شود تا خوزستان را از این وضعیت نجات دهد. بنابراین استاندار ویژه نه تنها باید قدرتمند و کار بلد باشد بلکه باید دارای اختیاراتی باشد تا بتواند ظرف مدت چند سال با برنامه ریزی‌های دقیق مشکلات این استان را بر طرف سازد.» وی تصریح کرد:« باید اراده بزرگی پشت این مسئله باشد تا بتوان خوزستان را نجات داد. برای این مسئله باید خیلی تدبیر، اختیار و اراده وجود داشته باشد. همه مسئولین نظام باید پشت استاندار بایستند تا مشکلات خوزستان بر طرف شود. در واقع همانطور که استاندار ویژه برای آن در نظر می‌گیرند باید مشکلات این استان را هم به صورت ویژه ببینند. اگراستاندار هر چند کاربلد باشد اما اراده‌ای پشت آن نباشد مشکلات بر طرف نخواهد شد. با یک بودجه عادی نمی‌توان خوزستان را نجات داد. باید بودجه فوق العاده و اختیارات ویژه برای استاندار این استان در نظر گرفته شود. اگر این روال به همین صورت ادامه داشته باشد اصلا نمی‌توان فکر کرد که مشکلات خوزستان روزی درست شود. در استان خوزستان منابع بسیاری وجود دارد اما این استان در همه زمینه‌ها عقب افتاده است و رفع مشکلات آن یک عزم ملی
می‌طلبد.»