طرح صیانت در کمیسیون ویژه ماند

گروه سیاسی/ به فاصله کمتر از یک ساعت، نظر نمایندگان مجلس درباره مصوبه اخیر بهارستان موسوم به صیانت از حقوق کاربران تغییر کرد یا به تعبیر درست‌تر «ورق برگشت.»
روز گذشته طرح جدید مجلسی‌ها برای بررسی طرح صیانت در صحن علنی و به صورت عادی و نه در کمیسیون ویژه در دستور کار قرار گرفت. این طرح در حقیقت واکنشی و یا پاسخی بود به انتقادها و نگرانی‌های چند هفته اخیر نسبت به مصوبه مجلس که بر اساس آن طرح صیانت از حقوق کاربران قرار است بر اساس اصل 85 قانون اساسی در کمیسیون ویژه بررسی شود و نه در صحن علنی. با این حال دیروز هم مثل روز رأی‌گیری در باره طرح یاد شده در مجلس ابتدا جلسه غیرعلنی برگزار شد و موافقان و مخالفان دیدگاه‌های خود را مطرح کردند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، بعد از اظهارات نمایندگان در جلسه غیر علنی در یک رأی‌گیری غیر رسمی و استمزاجی 144 نماینده موافق طرح جدید یعنی برگشت مصوبه به صحن علنی و خارج شدن از ذیل قید اصل 85 قانون اساسی بودند و 111 نفر هم بر تصمیم سابق خود اصرار کردند. بر اساس گفته جلیل رحیمی جهان آبادی، محمدباقر قالیباف و الیاس نادران از جمله نمایندگان موافق این طرح بودند. با این حال آنچه در جلسه علنی و در رأی‌گیری اتفاق افتاد خلاف این رأی‌گیری استمزاجی بود و در نهایت این تقاضا تنها به دلیل کم داشتن یک رأی یعنی با ۱۳۰ رأی موافق، ۱۲۱ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۶۲ نماینده حاضر به تصویب نرسید و طرح صیانت در کمیسیون مشترک یا ویژه باقی ماند.
 چرا طرح جدید تدوین شد
مجتبی توانگر، نماینده تهران  در جلسه علنی دیروز به عنوان نماینده متقاضیان طرح جدید پشت تریبون رفت و تأکید کرد: بنده با تک تک طراحان این طرح صحبت کردم و همه این عزیزان از دلسوزان نظام هستند اما با همفکری که داشتیم مصلحت نیست این طرح براساس اصل ۸۵ قانون اساسی بررسی شود. او ادامه داد: آنچه که در اصل ۸۵ پیش‌بینی شده مربوط به موارد ضروری است که اغلب دارای اهمیت بالایی می‌باشد، اما طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی از این اهمیت برخوردار نیست. از سویی دیگر این طرح هنوز ناپخته است. زندگی، آموزش و کسب و کار بخش قابل توجهی از جامعه تحت تأثیر این طرح قرار می‌گیرد.


ما نباید یک قرارداد با یک شرکت خارجی را با ارتباط مردم با اینترنت مقایسه کنیم. نماینده تهران در مجلس تصریح کرد: این طرح به اعتماد بین مردم و نظام کمکی نمی‌کند و حتی پاسخگوی منویات رهبری نمی‌باشد. در این طرح نه تنها به توسعه و بومی‌سازی پلت‌فرم‌های داخلی کمک نشده بلکه برای کاربران و کسب و کارها محدودیت و مانع ایجاد می‌کند. امروز بسیاری از زمینه فناوری اطلاعات دچار تحریم‌های ظالمانه هستند و این طرح تحریم‌ها را تشدید می‌کند. مجلسی که شعار بهبود معیشت و کرامت مردم را داده است چرا با تصویب این طرح به دنبال ایجاد نگرانی و دردسرسازی برای مردم است؟ ما نباید با تصویب این طرح در کمیسیون مشترک باری بر دوش مردم اضافه کنیم. برخی از مواد این طرح چنان خام و مخرب است که تصویب و اجرای آن می‌تواند اخلال جدی در ساز و کار حاکم بر فضای مجازی ایجاد کند.
در این طرح حتی اهداف طراحان دلسوز آن نیز محقق نمی‌شود. این طرح منجر به فرار نخبگان از کشور می‌شود و اجرای کوتاه مدت آن نیز آثار زیانباری به دنبال دارد. مجلسی که شعار شفافیت را داد چرا می‌خواهد بررسی این طرح را در تاریکی پیش ببرد؟ توانگر در ادامه تأکید کرد: در جلسه غیرعلنی مجلس که دو هفته پیش برگزار شد طراحان این طرح گفتند که مخالفان آن تحت تأثیر صهیونیست‌ها هستند، در حالی که بنده از عمق جان می‌گویم که ما حاضریم جان ناقابل خود را برای مبارزه با رژیم صهیونیستی فدا کنیم. طراحان این طرح گفتند که شورای عالی فضای مجازی با این طرح موافق است اما بنده سوال کردم و آنها این امر را رد کردند. حتی سخنگوی شورای نگهبان نیز صراحتاً اعلام کرد هیچ هماهنگی قبلی درباره طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی با آنها نشده است. با توجه به دغدغه‌های ایجاد شده در سطح جامعه خواهش می‌کنم بررسی این طرح براساس اصل ۸۵ را لغو کنید و اجازه دهید در زمانی مناسب در صحن مجلس شورای اسلامی با مشارکت تمامی نمایندگان این طرح به بحث گذاشته شود.
استدلال‌های موافقان و مخالفان
در ادامه این جلسه نوبت به اظهارات موافقان و مخالفان این درخواست رسید. موافقان درخواست لغو رسیدگی به این طرح در کمیسیون ویژه نه تنها بر لزوم شفافیت تأکید داشتند بلکه معتقد بودند که فعلاً با وجود مشکلات کشور ضرورتی برای بررسی طرح فضای مجازی در مجلس وجود ندارد. اما مخالفان لغو طرح؛ بر این عقیده بودند که باید قانونی برای حفظ حقوق کاربران داشته باشیم و هدف از رسیدگی در کمیسیون ویژه را هم پنهانکاری نمایندگان نمی‌دانستند.
روح‌الله عباسپور، نماینده بویین زهرا در مخالفت با این درخواست گفت: اگر این طرح در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گیرد تنها سه موافق و سه مخالف اجازه اظهار نظر دارند، در حالی که اگر در کمیسیون مشترک بررسی شود در آنجا از همه کمیسیون‌های تخصصی نمایندگان حضور خواهند یافت و بررسی عالمانه‌تر و دقیق‌تر خواهد بود. همچنین در کمیسیون مشترک صاحبنظران از خارج از مجلس نیز می‌توانند حضور یافته و نظرات خود را مطرح کنند، اما در صحن مجلس امکان بهره‌گیری از نظرات فرهیختگان و متخصصان این حوزه وجود ندارد. او این را هم گفت که در این طرح هیچ‌گونه محدودیت و فیلترینگ به میان نیامده است.
محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز هم در موافقت با این درخواست گفت: بنده با اصل این طرح موافق هستم و لازم است برای حفظ حقوق کاربران در فضای مجازی قانون داشته باشیم، اما با بررسی این طرح براساس اصل ۸۵ و در کمیسیون مشترک مخالف هستم. طراحان این طرح مدعی هستند که لازم است این طرح با سرعت بیشتری رسیدگی شود، چرا که می‌گویند در این حوزه قانونی نداریم که در واقع این‌گونه نیست. او در ادامه گفت: این طرح می‌تواند کسب و کارها را محدود کند و برای مردم مشکل آفرین شود. بهتر است این طرح در صحن مجلس به بحث گذاشته شود و تمامی چالش‌های آن مورد ارزیابی علنی قرار بگیرد.
رضا تقی‌پور نماینده تهران هم در مخالفت با درخواست لغو بررسی این طرح براساس اصل ۸۵ گفت: متأسفانه در صحبت‌های متقاضی این درخواست شاهد توهین به شعور مجلس بودیم. متأسفانه حواشی و نگرانی‌های ایجاد شده در مردم از سوی دشمنان خارجی و حتی برخی از دوستان داخلی نیز و همکاران ما دنبال شده است. معلوم شد که مخالفان این طرح می‌خواهند تا مجلس شورای اسلامی از حق قانونگذاری در حوزه فضای مجازی محروم شود. لغو بررسی این طرح براساس اصل ۸۵ یعنی حمایت از خیانت‌هایی که در فضای مجازی در طول این هشت سال صورت گرفته است. فضای مجازی امروز کشور در اشغال دشمن است ما فقط می‌خواهیم در این فضا قانونگذاری کنیم. چرا عده‌ای از قانون می‌ترسند؟ هدف ما پنهان‌کاری نیست حتی تمام جلسات کمیسیون می‌شود به‌طور علنی پخش شود. اگر این طرح در صحن مجلس بیاید ما با محدودیت زمانی مواجه هستیم، اما در کمیسیون مشترک همه افراد متخصص می‌توانند حضور یافته و اظهارنظر کنند.
عبدالناصر درخشان هم در موافقت با لغو بررسی این طرح در کمیسیون ویژه گفت: امروز کشور در شرایط سختی قرار دارد روز گذشته ۵۸۸ نفر براثر کرونا جان باختند. اولویت اول امروز جامعه این موضوع است. ساماندهی فضای مجازی نیز از اهمیت برخوردار است اما باید در شرایط و موقعیت مناسب بررسی شود. مگر ما چند سال گذشته چنین تجربه‌ای را نداشتیم؟ به دنبال جایگزین کردن جست‌وجوگر داخلی به جای جست‌وجوگر خارجی بودیم و جست‌وجوگر یوز را ایجاد کردیم؛ نتیجه آن چه شد؟ بسیاری از مسائل اقتصادی مردم امروز به این اینستاگرام گره خورده است. در نهایت اما پیروزی با نمایندگانی بود که می‌خواستند طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی طبق اصل 85 در کمیسیون ویژه رسیدگی شود. برخلاف رأی استمزاجی در جلسه غیرعلنی، ظهر دیروز 130 نماینده بر تصمیم قبلی خود پافشاری کردند و درخواست سایر نمایندگان برای لغو رسیدگی به این طرح در کمیسیون ویژه رد شد.
فشاری روی نمایندگان نبود
در پایان جلسه دیروز سخنگوی هیأت رئیسه مجلس توضیحاتی را درباره تفاوت نظر استمزاجی نمایندگان در جلسه غیرعلنی و رأی آنها در جلسه علنی داد و گفت: درست است که مصوبه مجلس در جلسه علنی با رأی استمزاجی جلسه غیرعلنی قدری اختلاف داشت اما هیچ فشاری روی نمایندگان نبود. ترکیب مجلس و تعداد نمایندگان مجلس در تغییر است. ضمناً در مباحثی که صبح مطرح شد این‌طور نبود که زمان طولانی از آن مطالب بگذرد. ما بعد از جلسه غیرعلنی وارد جلسه علنی شدیم و حتی نمایندگان برای تنفس هم بیرون نیامدند اما به هر حال ایده‌ها و مطالب جدیدی مطرح شد به‌طور طبیعی رأی تعدادی از نمایندگان تغییر کرده.
سید نظام‌الدین موسوی افزود: آنچه در کمیسیون تصویب شود نیز قانون آزمایشی تلقی خواهد شد که زمان اجرای آزمایشی آن را صحن علنی بین ۶ ماه تا ۲ سال تعیین خواهد کرد و بعد طرح به شورای نگهبان می‌رود و این شورا از باب مغایرت یا عدم مغایرت با قانون اساسی و شرع مقدس اعلام نظر می‌کند و بعد قانون برای اجرای آزمایشی ابلاغ می‌شود.

درخواست استعفای زاکانی اعلام وصول شد

درخواست استعفای نماینده قم از نمایندگی مجلس براساس اصل ۹۱ قانون اساسی اعلام وصول شد.
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در نشست علنی سه‌شنبه مجلس درخواست استعفای علیرضا زاکانی نماینده مردم قم از نمایندگی مجلس را براساس اصل 91 قانون اساسی اعلام وصول کرد و گفت: این درخواست در دستورکار هفتگی مجلس قرار می‌گیرد.
علیرضا زاکانی نماینده قم چهارشنبه هفته گذشته پس از رأی استمزاجی اعضای جدید شورای شهر تهران و انتخابش به عنوان شهردار تهران استعفای خود از نمایندگی را تقدیم هیأت رئیسه کرد.
نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز با 211 رأی موافق، 7 رأی مخالف، 5 رأی ممتنع از مجموع 234 نماینده حاضر در جلسه، با گزارش کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درخصوص تقاضای تعدادی از نمایندگان برای تحقیق و تفحص از پرداخت و دریافت حقوق‌های نامتعارف و نجومی موافقت کردند. آنان همچنین موافقت خود را با تقاضای تعدادی از نمایندگان جهت تحقیق و تفحص از شرکت‌های متولی آب و فاضلاب خوزستان اعلام کردند.