تشکیل ستادهای استانی برای حفظ و پالایش زبان فارسی

گروه فرهنگی/ تازه‌ترین جلسه شورای پاسداشت زبان فارسی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تأکید بر این برگزار شد که باید تلاش شود کلمات بیگانه و مخل هویت‌مان به زبان فارسی ورود پیدا نکند. افزون بر این برنامه، صالحی با حضور در آیین پایانی معرفی روستاهای قرآنی کشورمان از الگوسازی به‌عنوان موضوع مهمی یاد کرد که از آن طریق می‌توان فرصتی برای بروز خلاقیت‌های موجود در روستاها فراهم کرد.
اقدام برای برپایی ستادهای استانی
سیدعباس صالحی در این جلسه که شامگاه دوشنبه برپا شد با بیان اینکه دبیرخانه شورا تا به امروز برای برگزاری منظم جلسات تلاش کرده، گفت: «برگزاری ماهانه جلسات پاسداشت زبان فارسی باعث ایجاد یک کمیسیون دائم نیز در این حوزه شد، همچنین در استان‌ها هم با کمک وزارت کشور قرار شد ستادهای استانی در ذیل این کارگروه شکل بگیرد.»
او در بخش دیگری از گفته‌های خود یادآور شد: «در آستانه دولت سیزدهم هستیم و طبعاً تغییرات دولت‌ها فرصت مناسبی را برای انرژی‌های جدید و پیگیری‌های بیشتر فراهم می‌کند، از این‌رو پاره‌ای از اقدامات باید به دولت بعد گزارش و همچنین پیشنهادهای جدید نیز به آنها ارائه شود.»


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: «باید تلاش کرد کلمات بیگانه و مخل هویت ما به زبان فارسی ورود پیدا نکند، حتماً مراقبت‌ها در این بخش باید تکمیل شود، از طرفی رویکرد تشویقی را باید مدنظر قرار دهیم، بالاخره یک‌سری کلمات متولد و ترویج‌ شده که تشویق آنها مقوله‌ای است که باید به آن توجه شود.»
صالحی توضیح داد که برخورد با تخلفات نیز بخشی است که باید در آن اقدامات درست انجام شود، خوشبختانه اتاق اصناف، نیروی انتظامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این بخش توانسته در یک‌ فضای مناسب اقدامات خوبی داشته باشند. وی تصریح کرد: «ساختارسازی نیز در زبان فارسی بسیار مهم است، تشکیل کمیسیون دائم و برپایی شوراها در دستگاه‌ها و تشکیل ستادهای استانی می‌تواند اتفاق خوبی در این راستا باشد، البته یک شیوه‌ نامه که بتواند فراگیر باشد باید برای این شوراها تبیین شود تا همه دستگاه‌ها بتوانند استفاده کنند.»
برپایی آیین پایانی نخستین دوره معرفی روستاهای قرآنی ایران
بنابر خبر دیگری، سیدعباس صالحی ظهر روزگذشته ضمن حضور در آیین پایانی نخستین دوره معرفی روستاهای قرآنی ایران، گفت: «توجه به روستاها که به‌عنوان یکی از مسأله‌های مهم اجتماعی بوده و هست در فضای 40 ساله بعد از انقلاب در ابعادی خود را نشان داده که انکار نکردنی است که ازجمله این خدمات می‌توان به خدمت‌رسانی در حوزه آب، برق، گاز، ارتباطات و... اشاره کرد.»
وزیر ارشاد درادامه گفت: «همه این خدمات وقتی به نتیجه می‌رسد که بدانیم 26 درصد جمعیت کشور که روستاییان هستند زندگی سالمی دارند و به این خدمات باید دو نکته دیگر هم افزود که شامل فرصت اقتصادی و معیشتی متناسب با زندگی شهری و فرصت‌های بروز خلاقیت و دیده شدن آنها می‌شود. این اهتمام در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد شد که چگونه خلاقیت‌های دینی، فرهنگی، هنری و رسانه‌ای روستاها را در نظر داشته باشیم و برای بروز و ظهور آن تلاش کنیم. درباره روستاهای قرآنی هم این تلاش از سال گذشته آغاز شد.»
او در حوزه کتابخوانی به برپایی طرح‌هایی همچون جام باشگاه‌های کتابخوانی، روستاهای دوستدار کتاب و... اشاره کرد و گفت: «حدود هشت هزار باشگاه کتابخوانی را در روستاها داریم و در فضای رقابتی سالم این روستاها فرصت حضور و بروز خلاقیت پیدا می‌کنند. در طرح روستاهای دوستدار کتاب هم در ابتدا 600 روستا شرکت داشت ولی در سال 99 بیش از 2هزار روستا حضور داشت و سالانه روستاهای دوستدار کتاب انتخاب می‌شوند و فرصتی برای دیده شدن جریان کتابخوانی خود در حوزه زیرساخت‌ها و فعالیت‌ها و رویدادها پیدا می‌کنند.»
وی ادامه داد: «موضوع دیگری که مورد توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم قرار گرفت این بود که فعالان فرهنگی، هنری و رسانه‌ای روستاها دیده شوند و زمینه‌های بروز آنها پدید آید. جشنواره‌های مختلف روستایی داشتیم. در نمایشگاه کتاب هم روستاها جایی نداشتند ولی برگزاری مجازی کتاب تهران مصرف روستاها در این زمینه را نشان داد و در این نمایشگاه از 3هزار نقطه روستایی کشور حضور داشتند و بیش از 17 هزار بسته پستی کتاب خریداری کرده بودند که این نمایشگاه به‌گونه‌ای منجر به عدالت توزیعی بین شهر و روستا شد.»
قرآن نقطه کانونی هویت دینی ما ایرانیان است
صالحی با اشاره به اولین دوره معرفی روستاهای قرآنی کشور ادامه داد: «از سال گذشته مقدمات برگزاری این جشنواره آغاز شد. جامعه روستایی با ویژگی‌هایی شناخته می‌شود. 26 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد و دارای20 میلیون جمعیت است. جامعه‌ای مولد است. جامعه روستایی ما دین‌مدار، دین‌محور و دین‌گرا است. تدین در جامعه روستایی ما عمیق است و این ویژگی‌ها اقتضا می‌کند به مباحث دینی که هویت دینی جامعه به شمار می‌آید توجه شود تا استمرار یابد و پایدار بماند.»وی در پایان تأکید کرد: «قرآن به‌عنوان نقطه کانونی هویت دینی موردتوجه جامعه دینی جهان و ایرانی و روستاهای ایران است. تجربه‌ای که ما از طرح‌های قبلی در روستاها داشتیم، این بود که این طرح‌ها فرصتی را فراهم می‌آرود که جدید هستند و ما پیش از آن فاقد آن بودیم. آمایش سرزمینی یکی از موضوعاتی است که در این فرصت‌ها به آن توجه می‌شود. یکی از مشکلاتی که در فضای برنامه‌ریزی کشور در حوزه‌های مختلف داریم این است که آمایش سرزمینی دقیقی نداریم.»