تقدیر مرندی از تلاش‌های وزارت خارجه برای تأمین واکسن

شامگاه چهارشنبه انتشار سخنانی از علیرضا زالی، رئیس ستاد کرونای تهران حاشیه ساز شد. او ادعاهای متعددی درباره اهمال کاری در مبارزه با کرونا و تأمین واکسن مطرح کرده بود. از جمله اینکه وزارت خارجه و سفرای ایران در این زمینه دچار کم کاری بوده‌اند. او گفته بود که «سفیران ما در کشور‌های خارجی به‌دنبال تأمین واکسن نبودند، با سفیر ژاپن صحبت کردم گفت اصلاً سفیر ایران دنبال واکسن نیامده است، این چه دیپلماسی است؟»
این سخنان اما خیلی سریع با واکنش محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه مواجه شد. ظریف در پیامی اینستاگرامی با تأکید بر لزوم همدلی برای عبور از کرونا و اشاره به تلاش وزارت خارجه برای تأمین واکسن، نوشت: متأسفانه حمله و توهین و افترا به دستگاه دیپلماسی از مستحب مؤکد هم عبور کرده و تبدیل به واجب عینی و نه حتی واجب کفائی، شده است. محمدجواد ظریف در این متن تأکید کرده است: 8 سال است به‌خاطر منافع ملی و رعایت حرمت مردم عزیزمان سکوت کرده‌ایم ولی در موضوع تأمین واکسن و مبارزه با کرونا که با جان ملت دلاور ایران سروکار دارد، توهین و افترا به دستگاه دیپلماسی به جایی رسیده که سکوت را غیرممکن کرده است. او سپس سؤالات متعددی را مطرح کرده. از جمله اینکه نوشته «آقایانی که به دستگاه دیپلماسی در مورد واکسن توهین می‌کنند فقط به یک سؤال پاسخ دهند: بیش از 24 میلیون واکسن‌ وارداتی تا کنون و بیشتر نیازهای تولید داخلی را کدام دستگاه با وجود تحریم و همه کارشکنی‌ها و... وارد کشور کرده است؟» وزیر امور خارجه با یادآوری اینکه «نگذارید از سکوت پشیمان شویم»، پرسیده است: «اولین بار چه کسی در دولت بحث کرونا را مطرح کرد؟ چه پاسخی به او داده شد؟ کدام دستگاه پیشنهاد تمهید واردات واکسن از چین را در شهریور گذشته مطرح کرد؟ دقیقاً همان کاری که بعد از آن تاریخ امارات (برای سینوفارم) و ترکیه (برای سینوواک) انجام دادند؟ چه کسانی گفتند مردم ما موش آزمایشگاهی نیستند؟ کدام وزیر واکسن اسپوتنیک را در سفرش از روسیه گرفت؟ چه کسانی به او حمله کردند و او سکوت کرد و کار را ادامه داد؟» او در ادامه این پرسش‌ها آورده است: «بیشتر دستگاه‌ها و مواد اولیه تولید واکسن داخلی را کدام وزارتخانه تأمین و وارد کرد؟ کدام وزیر تولید مشترک واکسن کوبایی با پاستور را در سفرش به کوبا در پاییز سال گذشته کلید زد؟ چرا این قدر زمان تلف شد؟ کدام دستگاه پروفورمای ورود 20 میلیون واکسن از اروپا را رد کرد؟ باز هم بگویم؟»
ماجرا به‌همین ختم نشد و سفارت ژاپن در ایران هم به سخنان زالی واکنش نشان داد. این سفارتخانه در حساب توئیتر رسمی خود با اشاره به متن اظهارت زالی نوشت: «نقل قول جناب سفیر که در این مقاله آمده و مربوط به اهدای واکسن‌های آسترازنکا ساخت ژاپن از کشور ماست، صحت ندارد. دولت‌های ژاپن و ایران و سفارتخانه‌های هر دو کشور از نزدیک همکاری کردند تا این اهدای واکسن‌ها محقق گردد.»
در همین رابطه علیرضا مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی هم در نامه‌ای به جواد ظریف ضمن اشاره به آمادگی چین برای ارائه رایگان واکسن کرونا در مقیاس وسیع از شهریور سال گذشته و تقدیر از اقدامات وزارت امور خارجه در این حوزه، نوشت: «متأسفانه تلاش‌های دستگاه دیپلماسی به مسئولیت جنابعالی در تأمین بموقع واکسن از چین در سال گذشته آن هم در حد وسیع، توسط عده‌ای که سخنان‌شان در رسانه‌های غربی و معاند نظام خریدار دارد و دائماً افکار عمومی را علیه واکسن‌های چینی و روسی تهییج می‌ کردند، در زمان خود مؤثر واقع نشد و متأسفانه ایمن‌سازی عمومی را بر ضد کرونا به تأخیر انداخت.» مرندی در این نامه با تأیید تلاش‌های ظریف برای تأمین واکسن طی ماه‌های گذشته از او بابت این اقدامات تشکر کرده است.