درخواست قرنطینه و یک هفته تعطیلی شهر قم در بحران کرونا

حمیده گودرزی
خبرنگار
شهر قم که به‌خاطر وجود حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد جمکران و بقاع متبرکه از شهرهای زائرپذیر بوده و هر سال شاهد خیل عظیمی از هیأت‌های استان و سایر شهرهای دور و نزدیک است، درحالی در ایام عزاداری ماه محرم به سوگ نشسته که همانند سایر نقاط کشور در شرایط بحران کرونایی قرار دارد و در چند روز اخیر نیز شاهد ابتلا و فوت بسیاری از هموطنانمان بوده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم؛ با بیان اینکه استان قم نیز همانند سایر نقاط کشور در شرایط قرمز کرونایی قرار دارد درباره آخرین وضعیت بیمارستان‌ها و افراد مبتلا به این بیماری می‌گوید: «متأسفانه تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در بیمارستان‌های استان قم بشدت بالا بوده و سیر صعودی داشته و تاکنون هیچ نشانه‌ای مبنی بر ثابت ماندن تعداد این بیماران در بیمارستان‌ها وجود ندارد».


دکتر محمدرضا قدیر؛ با اشاره به بستری شدن 160 بیمار مبتلا به ویروس کرونا در یک روز در بیمارستان‌های قم می‌افزاید: «متأسفانه در حال حاضر حدود 850 بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان‌های قم بستری هستند و حدود 950 بیمار دیگر نیز بستری موقت بودند که پس از دریافت دارو ترخیص شده‌اند».
 وی با ابراز تأسف از فوت 25 بیمار مبتلا به ویروس کرونا در یک روز می‌گوید: «از زمان اپیدمی این بیماری تاکنون این حجم فوتی در یک روز را نداشته‌ایم. با وجود اینکه تاکنون تمام سعی‌مان بر این بوده که بیماری پشت درهای بسته بیمارستان‌ها نماند و خدمات دریافت کند اما به‌دلیل وخیم بودن اوضاع نگران هستیم که در روزهای آتی نتوانیم آن خدماتی که شایسته هموطنانمان است ، ارائه دهیم. از این‌رو در نامه‌ای که به استاندار و مسئولان استانداری نوشته‌ام درخواست تعطیلی یک هفته‌ای به همراه قرنطینه کامل استان را داشتم تا شاید از تعداد افراد مبتلا به این ویروس قدری کاسته شود؛ زیرا آنچه در حال حاضر شاهد هستیم از یکسو افزایش بیماران بدحال و بستری در بیمارستان‌هاست که منتظر دریافت خدمات پزشکی هستند و از سوی دیگر در خیابان‌ها شاهد تجمعات و رفت و آمدهای بیشمار مردم و باز بودن پاساژها و مکان‌های عمومی سربسته هستیم».
 دکتر قدیر در ادامه با بیان اینکه؛ میزان شدت انتقال این ویروس به قدری زیاد است که اکثراً به‌طورخانوادگی و در سن‌های پایین‌تر درگیر آن می‌شوند، می‌افزاید: «در حال حاضر معضل بزرگی که وجود دارد مراجعه دیرهنگام بیماران به مراکز درمانی است. درواقع این افراد وقتی به پزشک مراجعه می‌کنند که ریه‌هایشان التهابی شده و آسیب جدی دیده است. لذا از مردم تقاضا داریم به محض احساس کوچک‌ترین علائمی از این بیماری و قبل از اینکه وضعیت سلامتیشان به خطر افتد بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه کنند. همچنین از مدیران ارشد نظام انتظار داریم تا تدابیری جهت تعطیلی همراه با قرنطینه داشته باشند؛ به طوری که رفت و آمدها محدود شود تا بتوانیم چرخه و سیکل انتقال بیماری را کنترل کرده و از این شرایط بحرانی خارج شویم.
نظارت شدید بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی در هیأت‌ها
اما همزمان با شدید‌تر شدن وضعیت همه‌گیری ویروس کرونا بیم آن می‌رود که در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در مراسم عزاداری اباعبدالله‌الحسین(ع) و یاران وفادارشان سرعت ابتلا به این بیماری دوچندان شده و اوضاع کشور بحرانی‌تر گردد. کما اینکه آمار مبتلایان و فوتی‌ها نیز حکایت از وخیم بودن اوضاع دارد و بسیاری از مسئولان کشور را برای کنترل این بیماری به چالش کشانده است؛ به طوری که رهبر معظم انقلاب نیز در پیام تلویزیونی ضمن تأکید بر حل مشکل پیش رو، شرکت در مجالس حسینی و مجالس عزای عاشورا را منوط به رعایت شیوه نامه‌ها و پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی دانستند.
مدیر کل سازمان مدیریت بحران و مسئول نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی استان قم؛ با بیان اینکه به‌دلیل قرار گرفتن استان قم در شرایط قرمز کرونایی همچنان براساس مصوبات و پروتکل‌های ستاد ملی مدیریت بحران کرونا نظارت‌ها بر 7 گروه شغلی از جمله رستوران‌ها که باید بیرون بر باشند، تالارهای پذیرایی، پاساژ‌ها  و بازارهای سرپوشیده، استخرها و سالن‌های بدنسازی، تئاتر و سینما‌ها و باغ وحش‌ها تشدید یافته است، می‌گوید:«با توجه به اینکه قم شهری مذهبی بوده و به‌دلیل قرار گرفتن در جوار حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد جمکران و بقاع متبرکه مردمانی متدین، دلسوخته و از عاشقان اهل بیت داشته و این روزها که درحال برگزاری مراسم سوگواری اباعبدالله‌الحسین(ع) و یاران وفادارشان هستیم حال و هوای خاصی دارد. لذا جهت بهتر برگزار شدن مراسم در این روزها که همه‌گیری بیماری کرونا سراسر کشور را فرا گرفته است از دو هفته قبل دستورالعمل‌ها و ضوابطی را تدوین و با محوریت سازمان تبلیغات اسلامی کارگروهی جهت اطلاع رسانی، هماهنگی و اقناع هیأت‌های عزاداری تشکیل داده که هر روز در جلساتی که دارند، موضوعات و مواردی که هیأت های مذهبی باید جهت رعایت پروتکل‌ها و شیوه نامه‌های بهداشتی انجام دهند ؛ پیگیری می‌کنند.»
محسن اروجی؛ در خصوص نحوه برگزاری این مراسم در استان قم می‌افزاید: «به تمامی هیأت‌های درخواست کننده اجازه داده شد تا مراسم‌ سوگواری خود را در فضا‌های باز مدارس و سالن‌ها با یک سوم ظرفیت و در سالن‌های سربسته‌ای که ارتفاع 6 متر دارند با یک چهارم ظرفیت و در مجموع حدود 2 ساعت برگزار کنند».
به‌گفته وی، استفاده از ماسک و عدم برپایی ایستگاه‌های صلواتی ازجمله موضوعاتی است که امسال بسیار به آن توجه شده و نظارت‌های کامل در این خصوص را داریم. همچنین تمام مراسم‌ سوگواری در فضای باز مساجد، حرم مطهر حضرت معصومه(س)، مسجد جمکران و بقاع متبرکه انجام خواهد شد و برای جلوگیری از گسترش این بیماری به همه هیأت‌ها اعلام شده که در داخل محوطه حرم مطهر به هیچ وجه دسته روی نداشته و تا آن‌جایی‌که امکان دارد در حسینیه و محل سربازی که برایشان درنظر گرفته شده و با فاصله چهار مترمربع برای هر نفر مراسم‌خود را برگزار کنند.
همچنین در خصوص اهدای نذورات که در حال حاضر بسیاری از مردمان متدین استان قم نیز در حال انجام آن نیز هستند تأکید بر این بوده و هست که نذورات خود را به‌صورت طرح‌های کمک به آسیب دیدگان کرونا در دستورکارشان قرار دهند و چنانچه افرادی نذوراتشان مشکل شرعی دارد و باید به‌صورت پخت و پز باشد به حتم با بسته‌بندی مناسب و رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشد.
ممنوعیت برپایی ایستگاه‌های صلواتی
اما چنان که اشاره شد، از اقدامات محرم امسال عدم صدور مجوز جهت برپایی ایستگاه‌های صلواتی به غیر از ایستگاه‌های سلامت بوده که بیشتر به توزیع ماسک و مواد ضد عفونی کننده مبادرت می‌کنند.
اروجی در ادامه با بیان اینکه؛ اولویت ما درمان هموطنانمان بوده و همه دستگاه‌های اجرایی و بهداشت و درمان بخصوص حوزه مرکز بهداشت استان جهت ارائه خدمات واکسیناسیون بسیج شده و جای تقدیر و تشکر از مسئولان مربوطه دارد می‌افزاید: «امسال ابتکار تازه‌ای که از سوی مجمع خیرین سلامت استان قم انجام شده پشتیبانی نیروی انسانی و تسهیلاتی جهت ارائه خدمات واکسیناسیون به عموم مردم بود که در کنار دستگاه‌های اجرایی از جمله بهداشت و درمان، شهرداری، آموزش و پرورش، سپاه دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، هلال احمر و ورزش و جوانان پای کار ایستاده اند».