آقای رئیس جمهور، «ضالّین» را نجات دهید!

دکتر سیدعلی میرباقری استاد دانشگاه متاسفانه یکی از مشکلات دیروز و امروز جامعۀ ما، نداشتن تفکر و مدیریت سیستمی در اداره امور کشور است، تفکر و مدیریتی که مجموعه‌ای از عناصر، افراد، سازمان‌ها و احزاب را به نحوی با هم مربوط کند که با هماهنگی هم و در راستای منافع ملی مردم و کشور، نقش معین و هدفمندی را به صورت پیوسته  و وابسته به هم انجام دهند. یکی از ویژگی‌های مهم تفکر و بینش سیستمی در اداره امور کشور، قرار گرفتن هر عنصر و فرد در جایگاه معین و در شأن و اندازه، استعداد و تخصص و ظرفیت آن عنصر است تا وظایف معین رابرعهده بگیرد. دراین نوع مدیریت، هیچ زیرگروهی مستقل از دیگران عمل نمی‌کند و برای رسیدن به هدف معین شده به تمام اجزای سیستم، توجه ونظارت و ارتباط دارد. در تفکرسیستمی اداره کشور، نظم و هماهنگی و همکاری مهمترین عنصر تلقی می‌شود و اصل و اساس نظام اجرائی مردم می‌شود آرایش، ترتیب و رعایت تقدم و تأخر و چینش عناصر مطلوب و مراعات روابط کارشناسی و تخصصی که در تعامل با هم عمل می کنند. همان رابطه ای که مجموعۀ مخلوقات عالم رابه هم پیوند داده و ضمن اینکه هرموجود، در مدارمعینی حرکت می‌کند، درکلّیت نظام هستی، از برنامه ای واحد و حکمت یکتایی، تأثیر می پذیرد و هدایت میشود؛ شاید همین اهمیت، سبب شده است که در نگاه امیرالمؤمنین سلام ا... علیه، نظم درامور، بلافاصله بعد از تقوا قرارمی گیرد، امام خمینی (ره) نیز، حفظ نظم درامور را از زمره واجبات الهی می‌شناسد و قرآن، درآیات متعدد، پیروان خود را در زندگی اجتماعی وفردی، به داشتن برنامه‌های صحیح و منظم دعوت می‌کند. اگر این مقدمه را بپذیریم و قبول داشته باشیم که عدل یعنی قراردادن هر عنصر در جای اصلی خود، لزوم چینش هر فرد و یا گروه در نظام اداره عمومی کشور، درجایگاهی که مستعد آن است، ضروری و واجب جلوه میکند، یعنی اگرجایگاه هر عنصر، دریک سیستم، مطابق لیاقتها معین نگردد، عناصر ناشایسته، در وظایف عناصردیگر، دخالت می‌کنند و نتیجه‌اش می‌شود: فساد، ظلم، ستم گری، ناکارآمدی و نابسامانی سیاسی و اجتماعی و فرهنگی که متاسفانه این روزها مردم ایران در آن سخت گرفتار آمده‌اند. وقتی عناصر اجرائی اداره کشور در جایگاه واقعی خود نباشند، حاصل آن نظام بهداشت و درمانی است که بر اساس آمار رسمی دولت روزانه حدود 600 نفر بیمار کرونایی که می‌توانند زنده بمانند، می‌میرند و هزاران خانواده را داغدار و مسئله ساز می‌کنند و یا می‌شود تورمی لجام گسیخته که امروز هیچ کس برنامه‌ای برای کنترل آن نمی تواند ارائه دهد و یا سیاست داخلی و خارجی ورشکسته‌ای که هیچ کورسوی امیدی بر آن متصور نیست و...
جناب آقای رئیسی!
نتیجه این عدم چینش مناسب نیروها، شورای شهری است در تهران، که به‌رغم همه مخالفت‌های قانونی و محدودیت‌ها و ملاحظات سیاسی و فرهنگی و حتی مصلحتی، اصرار دارند که مرغ یک پا دارد و در کل کشور فقط آقای زاکانی می‌تواند شهردار تهران شود و لا غیر!  یا می‌شود نظام امنیتی که در روز روشن، رژیم صهیونیستی چندین ترور موفق در ایران انجام می‌دهد و خرابکاری‌های عمده ای را در کشور برنامه ریزی می‌کند و یا دستبردی عظیم و عجیب به اسناد سری و فوق سری کشور می زند بدون آنکه کوچکترین ردپایی از خود بر جای بگذارد و حیثیت و اعتبار امنیتی جمهوری اسلامی را زیر سوال می‌برد و آب هم از آب تکان نمی‌خورد! وقتی پیوند بین عناصر و اجزای سیستم عمومی کشور در راستای منفعت ملی درست تبیین نمی‌شود نتیجه‌اش می‌شود نفوذ روسیه در سیستم کشور بدون آنکه دستاوردی برای مردم داشته باشد!
 جناب رئیس جمهور!
در اعتقادات ما، سورۀ حمد قرآن، فاتحة الکتاب وخلاصۀ قرآن و اهمیتش تا حدی است که خواندن این سوره در تمام نمازهای واجب ومستحبی، واجب و لازم است، از آنجا که درخلاصه و فشرده هر کتاب، هرگز کلمات وجملات، تکرار نمی‌شوند، به نظر می‌رسد آخرین درخواست ما ازخداوند رحمان، دراین سوره، نفی و بیزاری از مسیر «مَغضوُبٌعَلَیهِم»و «ضالّین» است، درحقیقت، بیزاری از دومقولۀ متفاوت است که به قول یکی ازحکما  منشاء آن گمشدن است، یعنی عنصری که درجای اصلی خود قرار ندارد وبا این تعبیر که «مَغضوُب» گناهکاران می باشند، «ضالّین» هم گمشدگانی ازاجتماع اند که در جایگاه اصلی خود قرار نگرفته‌اند، بنابراین به استناد این سخن قرآن و بااین تفسیر، چینش وجایگزین کردن اشخاص، درهرسیستم اجتماعی، درجایگاه اصلی خود، مهمترین وضروری ترین برنامۀرئیس کل این سیستم است. جناب آقای رئیس جمهور بپذیرید که ما «گم‌شده‌ایم» و در جایگاه اصلی خود نیستیم و «ضالّین» واقعی هم کسانی‌اند که امروز در نظام سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور در جایگاه اصلی و واقعی خود قرار نگرفته‌اند و در پست‌ها وسمت هایی که تخصص، لیاقت، استعداد، توانایی، شایستگی و ظرفیت آن‌را دارند، جایگزین نشده‌اند! بنابراین، اگر می‌خواهید در جایگاه ریاست جمهور برای این مردم کاری کنید، جامعه را از وضعیت «ضالّین» نجات دهید!