وزرای پیشنهادی میهمان کمیسیون‌های تخصصی مجلس

گروه سیاسی/ در جلسه علنی دیروز مجلس نامه معرفی وزرای پیشنهادی کابینه سیزدهم برای بررسی صلاحیت و اخذ رأی اعتماد اعلام وصول شد و پس از آن هم 148 نماینده موافقت خود با استعفای علیرضا زاکانی نماینده قم از مجلس برای تصدی شهرداری تهران را اعلام کردند.
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در ابتدای جلسه دیروز متن نامه معرفی وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم را خواند و سپس گفت که براساس آیین‌نامه داخلی، نمایندگان یک هفته فرصت بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی را در کمیسیون‌های تخصصی دارند و بعد از آن مجلس باید در جلسات متوالی در صحن علنی وارد بررسی صلاحیت وزرا شود. قالیباف همچنین گفت: دولت برنامه کلی وزرا را در چند صفحه و در ضمیمه لیست به مجلس ارسال کرده که در سامانه بارگذاری می‌شود. همچنین مواردی همچون تجربه، تخصص مرتبط، شرح حال وزرا، برنامه و سوابق علمی و اجرایی و سایر امتیازات قابل استناد در سامانه در اختیار همه نمایندگان قرار می‌گیرد. تأکید دارم که حتماً وزرا تمام برنامه‌های خود را در این سامانه قرار دهند که مورد رجوع همه نمایندگان و کمیسیون‌های تخصصی است. رئیس مجلس درباره روند بررسی صلاحیت‌ها هم گفت: این لیست به کمیسیون‌های مجلس ارسال می‌شود؛ وظیفه ما بررسی برنامه‌های وزرا در مهلت یک هفته‌ای در کمیسیون‌ها و تطبیق آن با اسناد بالادستی و قوانین است لذا کمیسیون‌ها نقش مهمی دارند. او خطاب به نمایندگان گفت: در بررسی‌ها به این نکته توجه شود که رئیس دولت؛ رئیس جمهوری است که وظیفه پیشبرد کارها را به عهده داشته و می‌خواهد با این تیم کار کند. البته این بدان معنا نیست که مجلس به کل این لیست رأی دهد چون در قانون پیش‌بینی شده که مجلس حرف آخر را در رأی اعتماد بزند منتها باید انصاف داشته باشیم که رئیس جمهوری با انتخاب این تیم می‌خواهد کارش را انجام دهد و بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی مبتنی بر موارد مندرج بر قانون همچون داشتن تجربه، برنامه، کارآمدی، پاسخگویی و تخصص باشد.

آغاز جلسات رأی اعتماد از روز 30 مرداد


قالیباف در مورد زمان جلسات رأی اعتماد هم گفت:‌ از روز شنبه (۳۰ مرداد) جلسات رأی اعتماد در صحن علنی مجلس آغاز می‌شود که ان‌شاءالله تا سه‌شنبه و یا حداکثر چهارشنبه هفته آینده کار بررسی صلاحیت‌ها به اتمام می‌رسد.
سیدنظام‌الدین موسوی سخنگوی هیأت رئیسه هم در توضیحاتی درخصوص روند رسیدگی به صلاحیت وزیران پیشنهادی گفت: مطابق ماده ۲۰۲ آیین‌نامه داخلی مجلس، وزیران پیشنهادی به مدت یک هفته در کمیسیون‌های مختلف مجلس حضور پیدا می‌کنند و برنامه‌ریزی هم که ما انجام داده‌ایم این است که همه وزیران در همه کمیسیون‌ها حضور پیدا کنند. تا روز سه‌شنبه همه وزیران به تناسب در کمیسیون‌های مختلف که حدود ۱۰ کمیسیون تخصصی در مجلس داریم، دعوت هستند و می‌آیند و هم در کمیسیون‌ها و هم در فراکسیون‌ها حضور پیدا می‌کنند. از ابتدای هفته آینده به مدت ۴ روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در صحن علنی مجلس انجام خواهد شد و نظر نهایی مجلس نسبت به هر یک از وزرا در همان زمان اعلام خواهد شد. نماینده مردم تهران در ادامه گفت: بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی طی هفته آینده در صحن علنی مجلس به‌صورت دو شیفت و در صورت لزوم به صورت سه شیفت بررسی خواهد شد تا طی ۴ روز بررسی این صلاحیت‌ها به اتمام برسد.
به گزارش خبرنگار «ایران» کار بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌های تخصصی مجلس از روز گذشته آغاز شد و تعدادی از آنها در کمیسیون‌ها برنامه‌های خود را تشریح کردند. با این حال جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به دلیل کسالت حجت‌الاسلام خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات به زمان دیگری موکول شد.

148 نماینده موافق استعفای زاکانی
اما کار دیگر نمایندگان در جلسه علنی دیروز اعلام نظر در مورد استعفای نماینده قم بود. علیرضا زاکانی نماینده قم که با رأی اعضای شورای شهر ششم به عنوان شهردار تهران انتخاب شده برای سکونت در ساختمان بهشت استعفای خود را تقدیم نمایندگان کرد و با وجود مخالفت تعداد زیادی از آنان بالاخره استعفایش پذیرفته شد.
زاکانی در جریان نطق خود برای استعفا از نمایندگی مردم قم گفت جریان انقلاب در مقطع بی‌نظیری قرار گرفته و فرصت‌های مهمی برای خدمت در دولت، مجلس، شوراها و دستگاه قضایی به دست آمده است. آنچه ضرورت دارد ارتقای سرمایه اجتماعی مردم است که باید در صدر اقدامات ما قرار بگیرد. نماینده قم در مجلس با بیان اینکه کاهش سرمایه اجتماعی در تهران به عنوان مرکز تصمیم‌گیری نظام اسلامی بیش از سایر نقاط کشور زشتی خود را نشان داده، گفت: اداره شهر با به میدان آمدن مردم با محوریت نخبگان در تعیین اولویت‌ها، مشارکت در طرح‌های مختلف و نیز سهیم کردن مردم در نتایج برنامه‌های تحولی به گونه‌ای برای آحاد شهروندان باید قابل لمس باشد همراه با احترام به حریم خصوصی، بخشی از برنامه‌ای است که می‌تواند سرمایه اجتماعی نظام اسلامی را ارتقا ببخشد. او همچنین اضافه کرد: تا قبل از دعوت اعضای شورای شهر نیز به سمت شهرداری فکر نکرده بودم و پس از آن با توجه به ضرورت تحول در ام‌القرای جهان اسلام و نیاز به چند اقدام عاجل به خصوص در بحث مقابله با کرونا و توجه به عقب‌افتادگی کلانشهر تهران در ادوار مختلف و ضرورت توسعه جهش‌گونه پذیرفتم برنامه ارائه کنم که مورد عنایت اکثریت قاطع اعضای شورای شهر قرار گرفت.
پس از نطق زاکانی مخالفان و موافقان استعفای او نیز به اظهارنظر پرداختند. محمد باقری بناب رئیس فراکسیون مستقلین مجلس در مخالفت با درخواست استعفای زاکانی گفت: مگر ما افراد متخصص در کشور کم داریم که اعضای شورای شهر آقای زاکانی را به عنوان شهردار تهران انتخاب کردند؟ آقای زاکانی از تخصص لازم برای این سمت برخوردار نیستند. تا به کی ما باید از این نقطه ضربه بخوریم؟ هرگاه افراد غیرمتخصص را در سازمان‌ها و نهادها قرار دادیم عملاً دیدیم که کارایی ندارند. مگر سمت نماینده مردم قم بودن کمتر از شهرداری تهران است؟ ایشان که مدعی هستند قم قلب تپنده اسلام است پس نماینده این حوزه بمانند.
ولی‌الله بیاتی نماینده تفرش و آشتیان هم در مخالفت با این درخواست گفت: مردم قم از آقای زاکانی ناراحت هستند چرا که ایشان قول‌ها و وعده‌هایی را به مردم در زمان کاندیداتوری برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی داد اما یکباره ایشان هم برای انتخابات ریاست جمهوری و هم برای انتخابات شهرداری پیشقدم شدند. بنده با توجه به سوابق اجرایی که در حوزه مدیریت شهری دارم باید بگویم شهردارانی که از سابقه اجرایی در این حوزه برخوردار نیستند نمی‌توانند عملکرد موفقی داشته باشند.
سید البرز حسینی نماینده خدابنده هم در مخالفت گفت: مگر وسعت تصمیم‌‌گیری در مجلس یا مرکز پژوهش‌ها چقدر کمتر است که ایشان می‌خواهند به شهرداری بروند؟ شهرداری تهران بالغ بر 70 هزار نفر جمعیت نیروی انسانی دارد آیا در بین آنها شش یا هفت نفر نخبه برای حل مشکلات این حوزه وجود ندارد؟
محمد وحیدی نماینده بجنورد هم در مخالفت با درخواست استعفای زاکانی گفت: تنها واژه‌ای که در تعریف وظایف شورای شهر وجود ندارد پرداختن به مسائل سیاسی است آیا اگر در زمان رأی دادن به اعضای شورای شهر ملزم بودند که اسم شهرداران را نیز ذکر کنند آیا چنین انتخابی داشتند؟ آقای زاکانی یک چهره سیاسی ملی است. ما مخالف این نیستیم که ایشان در مسئولیت‌های مختلفی قرار گیرند اما نباید اجازه داد تا از مجلس به شهرداری بروند. این به نوعی تضعیف مجلس است. چندی پیش ما به دلیل انتخاب شهرداران غیرمتخصص کارت زرد به وزیر کشور دادیم حال چرا اصرار داریم فردی که تخصص لازم را ندارد را به شهرداری بفرستیم؟ او با بیان اینکه برخی همکاران مخالفت با رفتن زاکانی به شهرداری را غیرانقلابی دانستند، گفت: جای تأسف دارد که برخی همکاران به خاطر تغییر رأی به بقیه فشار وارد می‌کنند.
مهرداد گودرزوند چگینی نماینده رودبار هم به عنوان آخرین مخالف اعلام کرد: چرا باید از یک جایگاهی که سطح بین‌المللی دارد به شهرداری کوچ کنند؟ اکنون انتخابات میان دوره مجلس شورای اسلامی برگزار نشده و تا پایان دوره مردم قم نماینده نخواهند داشت. ایشان در سخنرانی‌های خود قول‌های مختلفی به مردم قم دادند چرا ایشان صحبت‌های رهبری را به نفع خود تفسیر کردند. رهبری به صراحت نمایندگان را منع کردند تا برای سمت گرفتن حرص داشته باشند. گرفتن پست از اعضای شورای شهر قطعاً نیاز به رایزنی دارد نماینده‌ای که ادعای انقلابی‌گری دارد نباید صحبت‌های رهبری را به نفع خود تفسیر کند.
با وجود این مخالفت‌ها و در نهایت نمایندگان با ۱۴۸ رأی موافق؛ ۹۹ رأی مخالف و ۱۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۶۹ نماینده حاضر در جلسه با استعفای زاکانی موافقت کردند وبدین ترتیب نمایندگی زاکانی از حوزه انتخابیه قم در مجلس به پایان رسید.