دوره جدید تحکیم و توسعه همکاری‌های تهران- مسکو

روسیه اولین کشوری بود که مقاماتش به انتخاب آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی به‌عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران و شروع به کار دولت جدید استقبال گرمی نشان دادند و روابط طرفین را در دوره جدید مستحکم‌تر پیش‌بینی کرده‌اند. از این روکارشناسان دوره‌ای از همکاری‌های جدید برای دو کشور پیش‌بینی می‌کنند.
به‌گزارش ایرنا «ویاچسلاو ولودین» رئیس مجلس دومای دولتی روسیه در حاشیه مراسم تحلیف آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به‌عنوان رئیس جمهوری جدید ایران با ابلاغ تبریک و آرزوی موفقیت خود و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور برای دولت سیزدهم و رئیس جمهوری اسلامی ایران بر لزوم ارتقای سطح همکاری‌های دو کشور در همه زمینه‌ها تأکید کرد.
به‌گفته کارشناسان روس همکاری ایران و روسیه به‌عنوان دو کشوری که از حسن همجواری برخوردارند و در بسیاری از مسائل بین‌المللی اتفاق نظر دارند می‌توانند در دولت جدید ایران در رفع بسیاری از موانع بخصوص در زمینه اقتصادی و فرهنگی راهگشا باشند.
«گئورک میرزایان» استاد دانشگاه مالی تحت نظارت ریاست جمهوری روسیه و از خبرنگاران امور بین‌المللی این کشور معتقد است که در شرایط کنونی و با آغاز فعالیت دولت جدید تهران، ایران و روسیه برای مقابله با چالش‌ها و تهدیدها باید ساختار همکاری‌های خود را گسترش دهند و همه شرایط برای توسعه همکاری‌ها فراهم است. وی در گفت‌و‌گو با ایرنا به طرح امنیتی روسیه برای خلیج فارس اشاره کرد و افزود: این طرح زمینه خوبی را برای تأمین امنیت خلیج فارس و همکاری‌های کشورهای منطقه در این پهنه آبی فراهم می‌کند.


به‌گفته میرزایان، ایران و روسیه همچنین می‌توانند در چارچوب طرح راهگذر بین‌المللی شمال-جنوب نیز مشارکت گسترده‌ای داشته باشند. وی خاطرنشان کرد که این طرح هند را از طریق ایران و روسیه به اروپای شمالی متصل می‌کند و انتقال محموله‌ها از طریق آن حداقل ۱۰ روز مسیر کوتاهتر نسبت به کانال سوئز می‌پیماید.
«اسماعیل شعبانف» عضو شورای روابط بین اقوام که زیر نظر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه فعالیت می‌کند نیز با بیان اینکه دوره ریاست جمهور جدید ایران دوره‌ای تأثیر‌گذار برای ایران و منطقه خواهد بود، اظهار امیدواری کرد که در دوره ریاست جمهوری رئیسی، روابط فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران با‌وجود برخی مشکلات به سطح بالاتری ارتقا کند.
این فعال اجتماعی فرهنگی روس سطح مبادلات اقتصادی و بازرگانی ایران و روسیه را ناکافی خواند و برای افزایش همکاری‌های دو کشور در این عرصه در دوره رئیس جمهوری جدید ایران ابراز امیدواری کرد. شعبانف گفت: اطمینان دارم در دوره ریاست جمهوری رئیسی، ایران در تحکیم روابط دوستانه با روسیه تلاش و عزم بیشتری خواهد داشت. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که در دوره ریاست جمهوری رئیسی، وضعیت کشورهای همسایه ازجمله در منطقه قفقاز جنوبی با تلاش‌های ایران حل و فصل شود.
کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه هم معتقد است: پیام مبادله شده در سال میلادی جاری بین رهبران دو کشور نشانگر تأکید دو طرف برای توسعه روابط هست و خوشبختانه در حوزه‌های مختف روابط ما روز‌به‌روز در عرصه‌های سیاسی، نظامی، فنی، فرهنگی و اقتصادی گسترش یافته و هم اکنون با شتاب در حال پیش رفتن است و در دولت جدید ایران نیز با توجه به اراده و عزم جدی دو طرف امیدواریم تعاملات مستحکم‌تر شود. وی درنشست پرسش و پاسخ بنیاد حمایت از دیپلماسی عمومی (گورچاکف) با بیان اینکه هر دو کشور در موضوع مدیریت جهانی در تقابل با یکجانبه‌گرایی نظرات مشترکی دارند، افزود: تهران و مسکو در عرصه بین الملی قدرتمند و از توانمندهای بالفعل و بالقوه زیادی برخوردار هستند.
«ویاچسلاو ولودین» رئیس مجلس دومای دولتی روسیه نیز در حاشبه مراسم تحلیف آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به‌عنوان رئیس جمهوری جدید ایران یادآور شد که روسیه اهمیت زیادی به توسعه روابط با ایران می‌دهد. روابط بین پارلمانی دو کشور به شکل مؤثری در فرمت‌های گوناگون در حال توسعه است.
رئیس دومای دولتی روسیه با بیان اینکه کشورش همواره حامی گسترش روابط با ایران در عرصه‌های مختلف بوده است، خاطرنشان کرد: روابط دو کشور هنوز با سطح مطلوب فاصله دارد و بنده نیز به سهم خود تلاش خواهم کرد در چارچوب روابط پارلمانی با ایران، سیاست ارتقای سطح روابط را تسریع کنیم.
به دنبال اعلام پیروزی رسمی سید ابراهیم رئیسی در سیزدهمین دوره انتخابات جمهوری اسلامی ایران بلافاصله پیام‌های تبریک روسی به رئیس‌جمهوری منتخب ابراز شد و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نخستین رئیس جمهوری در جهان بود که به رئیسی تبریک گفت. به‌دنبال آن دیگر مقامات و شخصیت‌های روسیه هم برای رئیسی پیام تبریک فرستادند و دوره جدید را تقویت و شکوفایی روابط نام نهادند.