می‌خواهم به وعده‌هایی که داده‌ام عمل کنم/ مجلس به دولت کمک کند

 
جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح دیروز به ریاست محمدباقر قالیباف، رئیس‌مجلس شورای اسلامی و با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور که به همراه گزینه‌های پیشنهادی برای تصدی وزارتخانه‌های دولت در صحن علنی مجلس بودند و اکثریت نمایندگان مجلس آغاز شد.
رئیس‌ مجلس در آغاز جلسه ضمن تسلیت شهادت امام زین‌العابدین (ع) گفت نمایندگان در جلسات کارشناسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی را بررسی کردند تا حاشیه‌ها کمترین تأثیر بر نظرات آنان داشته باشد. پس از اظهارات قالیباف، رئیس‌جمهور دولت سیزدهم ضمن دفاع از وزرای پیشنهادی، برنامه‌های دولت را تشریح کرد. در ادامه نمایندگان موافق و مخالف کلیات برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت نظرات و دلایل خود را ارائه کردند. بعد از توقف جلسه علنی مجلس برای ادای فریضه نماز ساعت ۱۴ جلسه علنی عصر آغاز شد. در ابتدای جلسه عصر سیدابراهیم رئیسی به انتقادات و سؤالات نمایندگان در جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت پاسخ داد و پس از آن نمایندگان موافق و مخالف به اظهارنظر درباره وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش پرداختند. با پایان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و نطق نمایندگان موافق و مخالف، مجلس وارد بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات بعنوان دومین وزیر پیشنهادی کابینه سیزدهم شد.
روابط هیچ تاثیری


در انتخاب کابینه نداشتند
به گزارش مهر، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور اسلامی ایران در جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: روابط سببی، نسبی، خانوادگی و فشار از ناحیه فرد و حزب و جریانی مطلقاً در انتخاب وزرا نقش نداشته است.‌ رئیس‌جمهور درخصوص فرآیند روش انتخاب وزرای پیشنهادی نیز گفت: من لازم است ابتدا روش انتخاب یا متد کار را خدمت شما توضیح بدهم. ابتدا ما یک فراخوان در سایت [سامانه مردم‌یار] اعلام کردیم و بسیاری از مردم به ویژه نخبگان در آن شرکت کردند. افراد بسیاری از سوی گروه‌ها، دسته‌جات و دلسوزان معرفی شدند. افراد مختلف و چهره‌های بسیاری معرفی شدند و این مشارکت مردم در معرفی نیروهای کارآمد، برای دولت بسیار مفید و مؤثر بود.
رئیسی در ادامه به معرفی وزرای پیشنهادی برای تصدی وزارتخانه‌های دولت سیزدهم پرداخت. رئیس‌جمهور درخصوص حسین باغگلی، گزینه پیشنهادی برای آموزش و پرورش گفت: مسئله معلمان و فرهنگیان و مسئله معیشتی آنها از دغدغه مورد تاکید ماست. فرهنگیان بدانند طرح رتبه بندی معلمان را ما دنبال خواهیم کرد. در مسئله آموزش و پرورش مسئله تخصص را در نظر گرفتیم.
وی همچنین در مورد عیسی زارع پور، گزینه پیشنهادی برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: آقای زارع پور تجربه دهه هشتاد را دارند و هم در مدتی که در دستگاه قضایی کار کردند، تجربه موفقی داشتند. برنامه ما در وزارت ارتباطات هوشمندسازی، شفاف سازی، فعال کردن اقتصاد فضای مجازی است. با شناختی که از عیسی زارع‌پور داریم ایشان می‌توانند با تخصص و تجربه‌ای که دارند به نتیجه برسانند.
رئیسی درباره سیداسماعیل خطیب، گزینه پیشنهادی برای وزارت اطلاعات گفت: ایشان دانش امنیتی و تجربه سال‌ها حضور در وزارت اطلاعات را دارند. بدنه بسیار انقلابی و حزب‌اللهی در وزارت اطلاعات داریم و باید نسبت به جریان مدیریتی در وزارت اطلاعات هم نگاه تحولی داشته باشند و پیشگیری از فساد و جلوگیری از نفوذ و صیانت از مردم را دنبال کنند.
سپس رئیس‌جمهور به توضیح درباره احسان خاندوزی، گزینه پیشنهادی برای وزارت اقتصاد پرداخت: در این وزارتخانه موضوع دانش و تخصص و داشتن اطلاعات اقتصادی، آشنایی با وزارت اقتصاد مورد تاکید بوده است. بهترین نوع از معرفت و شناخت نسبت به یک دستگاه بودن در یک مجموعه است البته منحصر به این نیست. ما یک چهره جوان می‌خواهیم که نظام مالیاتی را عادلانه کند و نظام تامین مالی دولت را فعال و اصلاح کند. در فضای کسب و کار مردم ایجاد اصلاح و تحول کند. بهره وری را ارتقاء دهد و مدیریت دارایی‌ها و شرکت‌های دولتی را بتواند کاملا سامان دهد. شفافیت و مدیریت تعارض منافع را دنبال کند. وضع خزانه‌داری کل را سامان دهد.
معاون اول مسئول هماهنگی کابینه
وی در ادامه افزود: ما چهره جوان فساد‌ستیزی را می‌خواهیم مثل موضوع گمرک،‌ مالیات و بخش‌های مختلفی که در حوزه اقتصاد و دارایی است را بتواند اصلاح کند. ما این مصمم بودن را در چهره آقای خاندوزی و سوابق او می‌بینیم و این بخش هم با همکاری تیم اقتصادی که شما نگران آن هستید. به همه هم گفتیم برای اینکه بگو مگو نباشد معاون اول مسئول هماهنگی است.
رئیس ‌دولت سیزدهم در ادامه به حسین امیرعبداللهیان، وزیر پیشنهادی برای وزارت خارجه رسید و تصریح کرد: آقای امیرعبداللهیان علم و دانش دارد و تمام مراحل وزارت خارجه را از ابتدا دنبال کرده است. ایشان در حوزه خارجی هم علم و دانش دارد و هم دارای تجربه است. تمام مراحل وزارت خارجه را هم گذرانده است. فردی خوشنام در رابطه با وزارت خارجه است.
وی ادامه داد: مسئله سیاست خارجی متوازن، توسعه روابط همسایگی، اولویت دادن به اقتصاد در تعاملات خارجی به ویژه با همسایگان و فعال کردن دیپلماسی اقتصادی در دستور کار وزارت خارجه است. او را به عنوان کسی که بتواند سکاندار این بخش باشد پیشنهاد کردیم. 
رئیسی در مورد بهرام عین‌اللهی، گزینه پیشنهادی برای وزارت بهداشت گفت:  با هر چهره انقلابی در وزارت بهداشت و درمان بگویید آقای عین‌اللهی همه او را به عنوان یک چهره انقلابی در این حوزه می‌شناسند. او استاد تمام دانشگاه است و فردی است که در میدان است. ما دیگر چهره‌هایی در این حوزه داشتیم که او را معرفی نکردیم آقای ایمانیه است که چهره‌ای شاخص در بهداشت و درمان در شیراز است شخصیتی است که هم علم و هم عمل دارند که مسایلی بود که نشد در خدمت او باشیم. امیدواریم که کرونا هرچه زودتر ریشه‌کن شود اما اگر ادامه دار بود نیازمند به یک مدیریت قوی و کارآمد است که بتواند کار را دنبال کند و او در این رابطه نگاه به مردم و ضعفا همواره در کارنامه‌اش بوده است. رئیس‌دولت پیرامون حجت‌الله عبدالملکی، گزینه پیشنهادی برای وزارت کار و تعاون تاکید کرد: مورد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ آقای عبدالملکی جوان، پاکدست ، فسادستیز دارای تجربه موفق در جایی که بوده است و امین رهبری در تعاون هستند. ایشان دکترای اقتصاد دارد و از فرهیختگان دانشگاه و اساتید دانشگاه در اقتصاد است. علاوه‌بر این ایشان معاونت بخش‌اشتغال کمیته امداد را برعهده داشتند علاوه‌بر اینکه عضو هیئت امنا از طرف مقام معظم رهبری هستند.
رئیسی در ادامه به سیدجواد ساداتی‌نژاد، گزینه پیشنهادی برای وزارت جهاد کشاورزی رسید: دانش، تخصص و شناخت به مسئله کشاورزی مهم بود. آقای ساداتی‌نژاد نسبت به این حوزه تسلط دارد. ما باید بخش جهاد را در وزارت جهاد کشاورزی فعال کنیم. در برخی وزارت‌خانه‌ها یک بخشش فعال است و باید بخش‌های دیگر را فعال کنیم.
وی در مورد امین حسین رحیمی، گزینه پیشنهادی برای وزارت دادگستری گفت: آقای رحیمی هم آشنا به مسائل قضایی و هم آشنایی به مسائل مجلس است و به دلیل حضور در دیوان محاسبات به مسائل دولت هم آشنا است.
رئیسی سپس به معرفی امیرسرتیپ محمدرضا آشتیانی، گزینه پیشنهادی برای وزارت دفاع پرداخت: امیر آشتیانی که هم نیروهای مسلح به عنوان وزیر دفاع از معرفی ایشان خوشحال شدند. ایشان نیروی مجرب با علم و آگاهی نسبت به مسائل نیروهای مسلح و موضوع وزارت دفاع و چهره خوشنام در مجموعه نیروهای مسلح و ارتش جمهوری اسلامی و سپاه است.
اهتمام دولت برای ساخت خانه
رئیس‌جمهور در مورد رستم قاسمی گزینه پیشنهادی برای راه و شهرسازی به بیان این جملات پرداخت: آقای قاسمی در قرارگاه خاتم‌الانبیا به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پیمانکاران دولت در حوزه راه و شهرسازی کارهای بسیاری انجام داده است. موفقیت دولت در گروه همکاری و حمایت مجلس و همچنین همفکری با مجلس است. موضوع مهم ما در این وزارتخانه ساختن یک میلیون مسکن در هر سال است که آقای قاسمی در این زمینه برنامه دارد و برای ما مهم است که کسی بتواند روی کار بیاید که این وعده دولت را عملی کند و با تجربه‌های کاری خود گام‌هایی در این زمینه بردارد که به‌صورت انضباط و با ترکیبی از حرکت انقلابی، تحولی در وزارتخانه ایجاد کند.
وی در مورد سیدرضا فاطمی امین، گزینه پیشنهادی برای وزارت صمت بیان داشت: این وزارتخانه در ارتباط با اهداف مهم اقتصادی دولت نقش بسیار مهمی دارد و نیازمند سلامت، شجاعت، جامع‌نگری، تخصص و داشتن روحیه انقلابی و جهادی است. آقای فاطمی امین را از آستان قدس رضوی می‌شناسم. ایشان وقتی من از آستان می‌خواستم بیرون بیایم شرکت‌‌های آستان را در ویترین گذاشتند.  رئیس‌جمهور محمدعلی زلفی‌گل، گزینه پیشنهادی برای وزارت علوم را این گونه معرفی کرد: ایشان ۷ سال رئیس ‌یک دانشگاه بزرگی بوده است و روحیه بسیجی دارد. علاوه‌بر دوران معلمی، وی الان هم استاد است و مسئول مجمع بسیج است و روحیه انقلابی و تحولی دارد. زلفی‌گل در مجموعه آموزش عالی در جهان هم چهره علمی صاحب‌نام است و در حوزه مدیریت هم مدیریتی موفقی در همدان داشته است و امیدوارم بتواند منشأ آثار برای وزارت علوم باشد.
وی در مورد محمدمهدی اسماعیلی گزینه پیشنهادی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: امروز موضوع اقتصاد را موضوع فوری کشور مطرح می‌کنیم. البته اولویت موضوعی با فرهنگ است به نظر ما در دولت سیزدهم فرهنگ یک موضوع پیشران است که باید به آن توجه کرد. فرهنگ یک موضوع پیشران است. از مجموع بررسی‌ها کسی که دارای دانش و تجربه است آقای اسماعیلی معرفی شد. من با آقای صفارهرندی هم صحبت کردم و ایشان گفتند من آقای اسماعیلی را بهتر می‌دانم.
رئیس‌دولت سیزدهم، درباره احمد وحیدی گزینه پیشنهادی برای وزارت کشور گفت: آقای وحیدی یک چهره راهبردی است. وزارت کشور نخ تسبیح بخش‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشور است. وی در مورد عزت‌اله ضرغامی، گزینه پیشنهادی برای وزارت میراث فرهنگی و گردشگری تصریح کرد: همه با چهره آقای ضرغامی آشنا هستید. معرفی فرهنگ ایرانی و اقتصاد گردشگری مهم است. به نظرم یک کار تحولی باید انجام شود. با توانمندی ایشان این‌کار دنبال شود.  در ادامه رئیس‌جمهور به جواد اوجی، گزینه پیشنهادی برای وزارت نفت رسید: در درون وزارت نفت بررسی شد و چهره‌های خوشنام که در علم و دانش مسئولیت‌هایی داشتند آقای اوجی در تمامی ادوار یک چهره موفقی بوده است. در فروش نفت ما امکان و زمینه به لطف خداوند وجود دارد و نگرانی در این زمنیه نداشته باشید. وی در مورد علی‌اکبر محرابیان، گزینه پیشنهادی برای وزارت نیرو خاطرنشان ساخت: ما در این وزارت‌خانه دارای مشکلاتی هستیم و اگر برنامه ششم انجام می‌شد این مشکلات نبود. مدیریت آب در کشور بسیار مهم است و کمبود آب با کمک مردم می‌‌توانیم این مشکل را حل کنیم.
آخرین فرد از کابینه پیشنهادی که رئیسی به معرفی وی پرداخت سیدحمید سجادی، گزینه پیشنهادی برای وزارت ورزش و جوانان بود: من جلساتی را با نامداران ورزشی داشتیم که از من خواستند یک وزیر ورزشی بگذارم. آقای سجادی روی سکو رفته و دانش و علم در این زمینه را هم دارد. بخش جوانان این وزارت‌خانه باید مورد توجه قرار گیرد. سیدابراهیم رئیسی ‌در خاتمه سخنانش در نوبت صبح گفت: تا زمانی که روحیه انقلابی، فسادستیزی و مردم‌داری در میان وزرا باشد در خدمتشان خواهیم بود. این شرایط را رهبری به من در مراسم تنفیذ تاکید کردند. من این مجموعه را سالم و کارآمد می‌دانم. دو شرط وزیر شدن دارد؛ یک پیشنهاد رئیس‌جمهور و بعد اعتماد مجلس. پیشرفت در این میدان نیازمند حمایت مجلس محترم است. بررسی اینکه دولت یا مجلس در رونق تولید و رفع بیکاری موفق بوده‌اند یا نه بگویم مردم همه ما را با هم می‌بینند. ما کمیسیون‌های مجلس را بهترین مشاور می‌دانیم و نشان دهیم در عمل از اصحاب ما می‌تـ‌وانیم باشیم و گشایشی در زندگی مردم ایجاد شود.
هشدار نمایندگان
در مورد نظام بانکی و خطرات آن
در ادامه موافقان و مخالفان کلیات کابینه به ارائه نظرات خود پرداختند. حسین‌زاده بحرینی در مخالفت با کلیات کابینه پیشنهادی گفت: برنامه وزرای پیشنهادی دولت مجزا و متفرق است. همچنین بحرینی به رئیس‌جمهور در مورد بانک‌ها و اثرات سوءاقدامات آنها که می‌تواند هر برنامه خوب اقتصادی را برهم بزند و به چالش بکشد هشدار داد.
حسن نوروزی نیز در مخالفت گفت: برنامه وزرای پیشنهادی کیفی و توصیفی است و ملک فاضلی نیز در مخالفت با کلیات کابینه تاکید کرد: همه اعضای دولت باید در خدمت مقابله با کرونا باشند همچنین محمودزاده نیز در مخالفت با کلیات کابینه گفت: تیم اقتصادی دولت توانمند نیست!
موافقان کلیات کابینه نیز به ارائه نظرات و استدلال‌های خویش پرداختند. حسینی، نماینده اهواز در موافقت با کلیات کابینه گفت: شاخص اصلی کابینه سیزدهم جوانگرایی و تخصص است. مولوی، نماینده آبادان نیز تاکید کرد: برنامه وزرای پیشنهادی با قوانین بالادستی مطابقت دارد.
ایزدپناه در موافقت با کلیات کابینه به این نکته ‌اشاره کرد: وزرای پیشنهادی، فسادستیز، جهادی و با برنامه هستند و سلیمی نیز در موافقت با کلیات کابینه اظهار داشت: کابینه پیشنهادی رئیسی حلقه بسته مدیریتی را شکسته است. در این میان یکی از جالب توجه‌ترین دلایل موافقت به میرتاج‌الدینی اختصاص داشت که گفت: دولت سیزدهم می‌تواند چک برجام را وصول کند.
رئیسی در نوبت دوم جلسه:
می­‌خواهم به وعده­‌هایم عمل کنم
جلسه علنی نوبت عصر مجلس شورای اسلامی دیروز ساعت 14 به ریاست محمدباقر قالیباف، جهت بررسی برنامه‌ها و بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم آغاز شد.
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور بعد از ظهر دیروز در ادامه جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم و پس از نطق نمایندگان موافق و مخالف کلیات کابینه پیشنهادی، اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که غیر از معیشت و کسب و کار در کشور داریم و یکی از مواردی که آسیب دیده است، اعتماد است. این اعتماد باید برگردد و بازسازی شود. برگشت این اعتماد در گرو عمل به وعده‌ها است.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه بنای من این است که به وعده‌هایی که داده‌ام عمل کنم، گفت: نمایندگان در مجلس هم مساعدت کنند تا دولت در عمل به وعده‌هایش موفق شود. وی با ‌اشاره به اینکه تصور نکنید که وعده‌ها برای ایجاد هیجان در دوره انتخابات بوده است، بلکه ما در محضر خداوند متعال و شهدا هستیم و سخنی که می‌گوییم باید بنای آن بر عمل باشد، اظهار داشت: این یک نکته محوری است، نسبت به آنچه که مطرح شده است و مطرح خواهد شد.
رئیس‌جمهور گفت: آنچه تقدیم مجلس کردم یک برنامه خلاصه چند صفحه‌ای بود و  برنامه کلان را بعدا تقدیم می‌کنم. آنچه به‌عنوان برنامه دولت سیزدهم تقدیم مجلس شد همه آنچه که در برنامه بود در آن چند صفحه گنجانده نمی‌شد و چند صفحه داده شد که رویکردهای برنامه در آن باشد که خلاصه آن را قرائت کردم. وی در ادامه به موضوع بانک‌ها پرداخت و گفت: یکی از برنامه‌های جدی همه دولت‌ها اصلاح نظام بانکی بوده است. مسئله بانک‌ها، مسئله بسیار مهم و محوری و دغدغه است و باید این مسئله را حل کنیم.ما برای موضوع بانک‌ها راهکارهایی را بررسی کردیم و وزیر محترم، رئیس‌بانک مرکزی و تیم اقتصادی نیز برنامه‌هایی دارند و لازمه آن این است که با همکاری مجلس محترم و کمیسیون اقتصادی به یک نظر مشترکی برسیم که نظرات و دیدگاه‌ها به اقدام و عمل برسد.
رئیسی در ادامه افزود: برای تحقق این هدف در کشور حتماً باید مجلس، دولت، صاحب‌نظران اقتصادی و مدیران نظام بانکی با یکدیگر مشارکت کنند. در ادامه جلسه عصر دیروز گزینه پیشنهادی برای آموزش و پرورش مورد بررسی نمایندگان قرار گرفت. رضا حاجی‌پور سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی عصر دیروز، نظر کمیسیون متبوع خود درباره صلاحیت «حسین باغگلی» چنین مطرح کرد که وی توانایی تصدی وزارت آموزش و پرورش را ندارد. در ادامه نمایندگان موافق و مخالف باغگلی به ایراد سخن پرداختند.