آمریکا تحریم‌ها را لغو کند تا کاهش تعهدات را کنار بگذاریم


سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد که برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، مسالمت‌آمیز است.
خطیب‌زاده به شبکه خبری الجزیره گفت که برنامه‌ هسته‌ای ایران، هیچ هدف نظامی ندارد و اقدامات تهران در این زمینه، با نظارت آژانس بین‌المللی اتمی ‌صورت می‌گیرد.
وی تأکید کرد که «حق کاهش تعهدات هسته‌ای در توافق هسته‌ای، منظور شده است و اگر واشنگتن به تعهدات خود عمل و تحریم‌ها را لغو کند، کاهش اقدامات خود را کنار خواهیم گذاشت».


سخنگوی وزارت امور خارجه پیش از این گفته بود که به شرط التزام واشنگتن و کشورهای اروپایی به مفاد توافق هسته‌ای ایران نیز اقدامات جبرانی خود را به عقب برخواهد گرداند و نیازی به مذاکره جهت بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای نیست.
او تأکید کرد که مسیر دیپلماتیک بهترین راه برای حل مسئله هسته‌ای است و ایران به نحو مناسب به هر ابتکار عملی پاسخ خواهد داد و این آمریکا است که ابتدا باید به توافق هسته‌ای بازگردد و پس از آن می‌توان پشت میز مذاکره نشست.
سخنگوی وزارت خارجه ایران با بیان اینکه هیچ تغییری در سیاست ایالات متحده آمریکا رخ نداده است، گفت که این آمریکا بود که بدون مذاکره با هیچ کشوری و به‌طور یکجانبه توافق هسته‌ای را نقض کرده و از آن خارج شد.
واکنش ایران
به گزارش آژانس
خطیب‌زاده همچنین درخصوص گزارش اخیر منتشره از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار داشت: همه برنامه‌ها و اقدامات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در انطباق کامل با معاهده ان‌پی‌تی و تعهدات ایران ذیل پادمان بوده و تحت نظارت آژانس و با اعلام قبلی صورت
گرفته‌ است.
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه افزود: اقدامات کاهشی و جبرانی ایران در ارتباط با برجام نیز در چارچوب خود برجام صورت پذیرفته و همان‌گونه که بارها اعلام شده در پاسخ به نقض گسترده برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ از سوی ایالات متحده و عدم پایبندی کامل طرف‌های دیگر برجامی، به‌ویژه سه کشور اروپایی، به تعهداتشان ذیل برجام است.
خطیب‌زاده تأکید کرد: بدیهی است مادامی‌که اجرای کامل و بی‌قید و شرط برجام از سوی آمریکا و دیگر طرف‌های برجامی از سر گرفته نشود، جمهوری اسلامی ایران برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود را صرفا بر اساس نیازها و تصمیمات حاکمیتی و در چارچوب تعهدات پادمانی‌اش پیگیری می‌کند.
سخنگوی دستگاه سیاست خارجی در پایان ضمن‌ تأکید مجدد بر غیرنظامی و صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، اعلام‌ کرد: در صورتی که سایر طرف‌ها به تعهدات خود ذیل برجام بازگشته و واشنگتن نیز به‌صورت کامل و موثر و قابل راستی‌آزمایی تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی‌‌‌اش بر ضد مردم ایران را مرتفع کند، کلیه اقدامات‌ کاهشی و جبرانی ایران ذیل برجام برگشت‌پذیر خواهند بود.
غنی‌سازی ۶۰ درصد
گفتنی است، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌در گزارشی که سه‌شنبه هفته گذشته ارائه داد به پیشرفت‌های دیگری در برنامه هسته‌ای ایران‌ اشاره کرد.
خبرگزاری انگلیسی رویترز با‌ اشاره به این گزارش اعلام کرد: «ایران غنی‌سازی اورانیوم خود را افزایش داده و دو مجموعه از سانتریفیوژهای پیشرفته خود را برای غنی‌سازی
۶۰ درصد قرار داده است».
بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌به کشورهای عضو، پیشتر ایران از یک آبشار ۱۶۴تایی از سانتریفیوژهای IR-6 برای غنی‌سازی اورانیوم تا ۶۰ درصد در نطنز استفاده می‌کرده، اما در حال حاضر علاوه بر این آبشار ۱۶۴تایی، یک مجموعه ۱۵۳تایی از سانتریفیوژهای IR-4 نیز برای غنی‌سازی تا ۶۰ درصد استفاده می‌شود.
به گزارش فارس، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ در گزارشی که به رویت رویترز رسیده مدعی شده ایران اقدام به تولید ۲۰۰ گرم اورانیوم فلزی با غنای ۲۰ درصد کرده است.
واکنش آمریکا
به گزارش جدید آژانس
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌درباره برنامه هسته‌ای ایران واکنش نشان داد.
پرایس در اظهارنظری گستاخانه گفت: ایران بایستی اقدامات تحریک‌آمیز هسته‌ای خود را متوقف کرده و برای حرکت به سمت اجرای کامل توافق هسته‌ای به مذاکرات برگردد.
ند پرایس مدعی شد ایران «هیچ نیازی» به تولید اورانیوم فلزی ندارد. او با تکرار اتهامات اثبات‌نشده گفت که تولید اورانیوم فلزی با تلاش برای ساخت سلاح هسته‌ای ارتباط دارد.
کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.
ایران تأکید می‌کند به‌عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی‌(ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح‌آمیز دارد.
علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.
رابرت مالی، نماینده دولت آمریکا در امور ایران مدعی شده مقابل سرنوشت توافق هسته‌ای برجام یک «علامت سؤال بزرگ» قرار گرفته است.
مالی که با خبرنامه پایگاه
خبری- تحلیلی «پولیتیکو» مصاحبه می‌کرد، تهران را به عدم همکاری متهم کرده و مدعی شده بازگشت آمریکا به برجام «چیزی نیست که کاملاًً تحت کنترل ما باشد».
مذاکرات وین
به زودی از سر گرفته می‌شود
میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین به اظهارات برجامی «رابرت مالی»، نماینده آمریکا در امور ایران واکنش نشان داد.
رابرت مالی در مصاحبه‌ای با خبرنامه نشریه پولیتیکو که بامداد جمعه منتشر شد ایران را به عدم همکاری جهت از سرگیری مذاکرات وین متهم کرده و گفته بود سرنوشت برجام با «یک علامت سؤال بزرگ» رو‌به‌رو است.
اولیانوف در واکنش به این مصاحبه در توییتر نوشته است: هنوز برای بدبین شدن خیلی زود است. گفت‌وگوهای وین به زودی از سر گرفته می‌شوند. شانس احیای برجام، واقعی به‌نظر می‌رسد اگرچه ضمانت کاملی هم برای آن وجود ندارد. به همین دلیل است که طرف‌ها بایستی با نشان دادن خلاقیت بهنگام موانع باقی‌مانده را برطرف کنند.
بیانیه مشترک‌
تروئیکای اروپا
وزارت خارجه سه کشور اروپایی طرف برجام، بدون‌ اشاره به اینکه از تعهداتشان در برجام عدول کرده‌اند در بیانیه‌ای مشترک از گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌درباره غنی‌سازی ایران ابراز نگرانی
کرده‌اند.
انگلیس، آلمان و فرانسه در این بیانیه با‌ اشاره به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ مدعی شده‌اند اقدام ایران برای تولید اورانیوم فلزی غنی‌شده تا ۲۰ درصد باعث «نگرانی‌های جدی» است. شکست سیاست فشار حداکثری
روزنامه آمریکایی «لس آنجلس تایمز» در تحلیلی به قلم «گرگوری اف.تروِرتون» رئیس «شورای اطلاعات ملی آمریکا» بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ که اکنون استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی است، با‌ اشاره به شکست سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران، نوشت: سیاست خارجی آمریکا که بر پایه رضایتمندی از تحریم قرار دارد، مدام در حال تکرار یک الگو است و تحریم‌هایی را علیه کشوری که از نظر ما فاسد است اعمال کرده و مردم آن کشور را فقیر می‌کند. بعد انتظار داریم همان مردم رژیم خود را سرنگون کنند و از ما به‌دلیل اقدامات‌مان تشکر کنند و وقتی این اتفاق نمی‌افتد متعجب می‌شویم!
وی در ادامه با بیان اینکه به‌دلیل سمتی که داشته بارها از نزدیک شاهد چنین رفتاری از سوی آمریکا بوده، افزود ایران در این صف ملالت‌بار جدیدترین مورد است. تحریم‌های فشار حداکثری نه تنها باعث تغییر حکومت ایران نشده، بلکه محدودیت قابل ملاحظه‌ای هم بر برنامه موشکی و حضور منطقه‌ای ایران ایجاد نکرده است. 
ایران در پیشرفته‌ترین وضعیت غنی‌سازی
«نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بامداد پنجشنبه گفت که مسئله ایران، موضوع اصلی دیدار او با «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا خواهد بود. بنت طی نشست خبری در این‌باره توضیح داد: «در روزهای پایانی ماه، قصد دارم اگر ویروس کرونا اجازه دهد به آمریکا بروم تا دیدار مهمی ‌با رئیس‌جمهور بایدن داشته باشم. موضوع ایران، مسئله اصلی خواهد بود». به نوشته روزنامه جروزالم پست، وی با تکرار ادعاهای بی‌اساس و نخ‌نما شده علیه جمهوری اسلامی، اظهار داشت: «ایران اکنون در پیشرفته‌ترین نقطه خود در غنی‌سازی [اورانیوم]‌ قرار دارد ولی ما هم نقشه‌ای برای مقابله با آن و حفاظت از امنیت اسرائیل داریم». نخست‌وزیر رژیم‌ اشغالگر قدس با تایید گزارش‌ها درباره اتمام بازبینی سیاست‌های تل‌آویو در قبال تهران، مدعی شد کابینه وی تهدیدهای ایران را در تمام جهات بررسی کرده و استراتژی جدیدی فراهم آورده است. همچنین سخنگوی وزارت خارجه آلمان بدون توجه به نقض عهدهای مکرر این کشور و دیگر امضاکنندگان غربی توافق برجام، از ایران بازگشت به میز مذاکرات را خواستار شد.