حمایت حداکثری از وزرای پیشنهادی اقتصاد و امور خارجه

آرمان ملی- حمید شجاعی:  خانه ملت روز گذشته دومین روز خود را با موضوع بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه سیزدهم سپری کرد و در این راستا صلاحیت وزرای ارتباطات، اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، امور خارجه  و بهداشت مورد بررسی قرار گرفت. هر چند که بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت نیمه کاره ماند و به روز دوشنبه موکول شد. به نظر می‌رسد اینگونه که مجلس صلاحیت وزرای پیشنهادی را بررسی می‌کند جلسه رای اعتماد به پنج شنبه یا نهایتا شنبه آینده موکول شود. هر چند که برخی معتقدند از هم اکنون می‌توان گفت که با توجه به رویکرد مجلس تنی چند از وزرای پیشنهادی رای اعتماد نخواهند گرفت. با این حال آنچه دیروز در مجلس قابل مشاهده بود موافقت تلویحی نمایندگان با وزرای پیشنهادی ارتباطات، اطلاعات، اقتصاد و امور خارجه بود.
 بررسی صلاحیت وزیر ارتباطات
نمایندگان مجلس که روز شنبه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه را استارت زده بودند و در همین راستا صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و همچنین سخنان نمایندگان مخالف و موافق وزیر پیشنهادی ارتباط را پیش بردند از صبح دیروز  نیز ادامه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ارتباطات را به بحث و بررسی نشستند. در نشست نوبت عصر روز شنبه گزارش کمیسیون‌های صنایع و معادن و فرهنگی درباره عیسی زارع پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات قرائت شد. همچنین یک نماینده مخالف و یک نماینده موافق به اظهار نظر پرداختند. در همین راستا محمود عباس زاده مشکینی نماینده مشکین‌شهر در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهاد ارتباطات تاکید کرد: متاسفانه وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات تحصیلکرده رشته کامپیوتر بوده و در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تخصصی ندارد. سید مجتبی محفوظی نماینده مردم آبادان نیز در موافقت خود با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: همه توانمندی‌های مورد نیاز به پشتوانه تحصیلات و سالها تجربه در حوزه فناوری اطلاعات و فضای مجازی کشور در آقای زارع‌پور وجود دارد. سید غنی نظری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارتباطات با بیان اینکه وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات تجربه کافی ندارد. در ادامه عیسی زارع پور به دفاع از برنامه هایش برای تصدی وزارت ارتباطات پرداخت.
 راه اندازی شبکه ملی اطلاعات ظرف 4سال


وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات  اظهار کرد: افتخار می‌کنم که دغدغه ساماندهی، حمایت و حضور پرقدرت در فضای مجازی را داشته‌ام. عیسی زارع‌پور گفت: به عنوان جوان گام دومی آماده‌ام که تجربه ۱۵ ساله خودم را به کار گیرم و با کار و مجاهدت شبانه روزی همه ظرفیت‌های فناوری مهم را به کار گیریم تا جایگاه انقلاب اسلامی را ارتقا دهیم و ایرانی هوشمند را رقم بزنیم. وی افزود: امروز فناوری ارتباطات و اطلاعات تبدیل به بخش جدایی ناپذیر زندگی مردم شده و بیش از ۵۰ میلیون نفر از مردم کشور و  ۳۵ میلیون از جوانان در این عرصه حضور دارند. امروز فناوری اجتماعی شده و در اعماق زندگی مردم رسوخ کرده و اگر در این حوزه برنامه‌ریزی فعال نداشته باشیم قطعا به آسیب‌های آن دچار خواهیم شد. زارع پور بیان کرد: این فناوری فرصت بی‌نظیری را برای ما فراهم کرده که باید از آن استفاده کنیم و جهش بی نظیری داشته باشیم و رهبری نیز تاکید داشته‌اند. وزیر پیشنهادی ادامه داد: فناوری شمشیری دو لبه است و فرصت‌ها و تهدیداتی دارد. زارع پور تاکید کرد: در خصوص شبکه ملی اطلاعات که بیش از ۲۰ سال است می‌خواهیم آن را اجرا کنیم اما به دلایل مختلفی هنوز محقق نشده است بنده قول می‌دهم ظرف چهار سال آینده شبکه ملی اطلاعات را در طی زمانبندی معینی که از سوی شورای عالی فضای مجازی تعیین شده جهت پیشبرد امورات کشور راه‌اندازی کنم.
 وزیر پیشنهادی اقتصاد
پس از بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی ارتباطات و اطلاعات نمایندگان وارد بررسی صلاحیت احسان خاندوزی وزیر پیشنهادی اقتصاد شدند که در ابتدای کار سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی اقتصاد خبر داد. پس از قرائت گزارش کمیسیون اقتصادی محمود عباس‌زاده مشکینی نماینده مردم مشکین‌شهر به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی بیان کرد: امروز بیشتر مطالبات مردم در حوزه اقتصادی می‌باشد و ما انتظار داشتیم دولت وزرای اقتصادی مقبولی به مجلس معرفی کند.  معصومه پاشایی عضو کیسیون صنایع و معادن مجلس نیز به عنوان موافق وزیر پیشنهادی اقتصاد اظهار کرد: آقای خاندوزی از اقتصاد ایران شناخت کافی دارد و اهل تعامل و کسب و کار است. همچنین محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به عنوان موافق وزیر عنوان کرد: جدیت، پیگیری، اشراف علمی و تعصب  برای حل مشکلات  در آقای خاندوزی به خوبی دیده می‌شود. مهرداد ویس کرمی نماینده مردم خرم‌آباد به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه اقتصاد اسلامی نیاز امروز و فردای ما است، تصریح کرد: تا به حال نظر شفافی از آقای خاندوزی در خصوص اقتصاد اسلامی نشنیده‌ام.
 عافیت طلب بودم صندلی پاسخگویی را نمی‌پذیرفتم
وزیر پیشنهادی اقتصاد ضمن تشریح اهداف و برنامه‌های خود گفت: اگر عافیت طلب بودم صندلی پاسخگویی را نمی‌پذیرفتم. سید احسان خاندوزی اظهار داشت: در ابتدا بسیار سعی کردم بار وزارت را بر دوش نکشم، ولی بعدها به دلایلی این موضوع را پذیرفتم تا پس از توکل و توسل جامه رزم اقتصادی بر تن کنم و تجارب ۱۷ ساله در سیاست گذاری اقتصاد را در خدمت دولت مردمی و ایران قوی درآورم. وی افزود: در ایام نبرد اقتصادی خارج و البته تحریم داخلی علیه تولیدکنندگان اگر عافیت طلب بودم صندلی پاسخگویی را نمی‌پذیرفتم، البته سختی کار و سنگینی بار را می‌دانم ولی به فضل خدا با ایده‌های تحولی و تیم متخصصان سالم بنا داریم که گذر کنیم و می‌دانیم که چاره جز گذرکردن موفقیت آمیز جمهوری اسلامی از تنگه اقتصادی نداریم، شرط این گذار مواجهه صادقانه با ناجی واقعی یعنی مردم است. وی ادامه داد: مردم سخن صادقانه و رفتار غیرکاسب کارانه را خوب تشخیص می‌دهند، مانند دوران نمایندگی در میان مردم خواهم بود و به مشکلات مردم به خوبی توجه خواهم داشت. وی افزود: دشمن اتاق جنگ خود را خزانه داری آمریکا قرار داده است پس وزارت اقتصاد باید در خط مقدم خنثی سازی تحریم باشد، از این جهت اینجانب به کمک صاحبان تجربه و بدنه وزارتخانه، وزارت اقتصاد را در دولت سیزدهم با ارایش تحریم ناپذیری نوسازی خواهم کرد، هر چند تیم دیپلماسی اقتصاد باید به دنبال تحریم زدایی باشد ولی ما اقتصاد و معیشت مردم را منتظر بیگانگان قرار نخواهیم داد. وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: مسیرهای جدیدی خواهیم گشود و علامت های امیدبخشی به همپیمانان صادر خواهیم کرد و شرکای راهبردی دیگری خواهیم افزود.
  امور خارجه
جلسه مجلس با بررسی صلاحیت حسین امیر عبداللهیان وزیر پیشنهادی امور خارجه ادامه یافت و در ابتدا سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اعلام موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی خارجه ابراز امیدواری کرد که امیرعبداللهیان رای قاطعی کسب کند. سپس  سید سلمان ذاکر نماینده ارومیه به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی امور خارجه بیان کرد: چرا در طول این سال‌ها به مناطق مرزی توجه نداشته‌اند؟ چرا انجمن‌های پارلمانی را با کشورهای همسایه تقویت نکرده‌ و از دولت این مطالبه را به طور جدی دنبال نکرده است؟ حسن محمدیاری نماینده مردم تالش و رضوانشهر دیگر مخالف امیرعبداللهیان وزیر پیشنهادی امور خارجه دولت سیزدهم گفت: انتظار است در حوادثی مثل حادثه منا و اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن حاج قاسم سلیمانی، اعلام موضع کنید و اقدامات دیپلماتیک مورد نیاز را انجام دهید. محسن علیزاده نماینده سپیدان نیز به عنوان موافق وزیر پیشنهادی امور خارجه، گفت: انتظار می‌رود وزیر پیشنهادی در چینش نیروها به موضوع انقلابی گری توجه کند. عباس گلرو نماینده مردم سمنان دیگر موافقی بود که بیان کرد: امیرعبداللهیان صلاحیت تصدی وزارتخانه امور خارجه را دارد. عمویی عضو  کمیسیون امنیت ملی هم در موافقت اظهار کرد:  آقای امیرعبداللهیان اشراف کافی به مذاکرات منطقه‌ای و بین‌المللی داشته و تجربیات ذی قیمت دارد و امیدواریم رای بالای  مجلس پشتوانه کار او باشد.
ادامه صفحه 12