آیت‌ا... هاشمی گذشت کرد؛ اهل شکایت نبود

آرمان ملی – مطهره شفیعی: « آنها که برای تضعیف رقیب از راه تضعیف انقلاب وارد شدند، می‌دانستند او در هر حالت از انقلاب اسلامی دفاع می‌کند و ابایی از به عهده گرفتن مسئولیت‌ها ندارد و آنها که به گونه‌ای بی‌سابقه با هزینه‌های ده‌ها میلیاردی از بیت‌المال، اینجانب و بستگانم را ظالمانه تخریب کردند و آنها که با استفاده زیاد از امکانات نظام به صورت سازماندهی شده و نامشروع در انتخابات دخالت کردند، تردیدی ندارم که جزای چنین ظلمی به کشور و مردم و من، جز خسران دنیا و آخرت نخواهد بود.» او به خدا پناه می‌برد و تمایلی به شکایت از مخالفان خودش نداشت حتی در سال 84 زمینه شکست او را فراهم کردند و یا سال 85 که یاران کاندیدای پیروزی در انتخابات 84 سخنرانی او را بر هم زدند تا در سال 1400 مدعی شوند هاشمی اهل شکایت بود و چهره‌ای دروغین از او به نمایش درآورند. برخی با آرای محدود به مجلس راه پیدا کردند و خوب می‌دانند مقبولیت نمایندگان دوره‌های قبل پارلمان را ندارند بنابراین سعی می‌کنند از هر راهی که به ذهنشان خطور می‌کند به خودنمایی بپردازند حتی سیاه نمایی درباره بزرگان کشور! یکی از این نمایندگان حجت الاسلام ذوالنوری از نزدیکان به جبهه پایداری  است. در روز بررسی صلاحیت حجت‌الاسلام‌‌والمسلمین خطیب برای تصدی وزارت اطلاعات بود که این نماینده مدعی شد: « با اشاره به برهم خوردن سخنرانی مرحوم هاشمی در مسجد اعظم قم در سال ۸۵ گفت: آن زمان قوه قضائیه شخص آقای مرحوم‌هاشمی در وزارت اطلاعات و برخی نهادها فشار سنگین داشت و ما پیگیری کردیم که افراد دستگیر شده آزاد شوند و ما طی جلساتی که با آقای خطیب داشتیم ایشان می‌گفتند که من به دنبال این هستم که هم این فشارها پاسخ داده شود و هم این بچه‌ها آسیب نبینند و وقتی این بچه‌ها محکوم شدند، این احکام هیچکدام اجرا نشد و شلاق و حبس‌ها هیچکدام اجرایی نشد، چون پاسخ این سوال این است که هر موضوعی اقدام مقتضی خود را می‌طلبد و ما در اظهارنظرها باید این عملکردها را توجه کنیم.» همگان می‌دانستند که این ادعا محلی از اعراب ندارد چراکه همگان می‌دانند آیت‌ا... هاشمی همواره مورد هجمه دلواپسان و آنانی بود که خواست مردم را نافی منافع خود می‌دانستند، اما هیچگاه از این هجمه‌گران شکایت نکرد، چراکه به‌خوبی می‌دانست آنها در پی بر هم زدن آرامش کشور و ایجاد تنگنا برای مردم هستند بنابراین در برابر فشارها و هجمه‌ها سکوت می‌کرد.
 آیت‌ا... هاشمی اهل شکایت نبود
پس از اظهارات ذوالنوری بود که دفتر نشر آثار آیت‌ا... هاشمی در اطلاعیه‌ای درباره ادعای یکی از نمایندگان مجلس درخصوص سخنرانی وی در سال۸۵ توضیحاتی ارائه داد. در بخشی از این اطلاعیه آمده است که ادعای یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر اعمال فشار توسط آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی مبنی بر اجرای حکم عوامل توهین و برهم زدن مراسم سخنرانی وی در ۱۵ خرداد سال ۱۳۸۵ بی‌اساس است و آیت‌ا... هاشمی هیچگونه دخالتی در فرایند قضایی رسیدگی به اقدامات غیرقانونی تعدادی از نیروهای افراطی در مراسم ۱۵ خرداد، نداشته‌اند. این اطلاعیه همچنین تاکید می‌کند، اظهار نظر درباره اینکه چه عواملی اقدام مذکور را سازماندهی و از اجرای حکم قطعی قضایی ممانعت به‌عمل آورده‌اند، در صلاحیت مقامات قضایی است. دفتر نشر آثار آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: جای تاسف دارد با گذشت پنج سال از رحلت آیت ا... هاشمی‌، سیل تخریب و تهمت به ایشان همچنان تداوم دارد.
   در 15 خرداد 85 چه گذشت؟


اما در تاریخی که ذوالنوری اشاره کرد یعنی 15 خرداد 85 چه اتفاقی در قم رخ داده بود؟ در شرایطی که هنوز دولت محمود احمدی‌نژاد که مورد علاقه و حمایت شدید جریانات تندرو از جمله جبهه پایداری و نمایندگانشان در قم که مجتبی ذوالنوری نیز یکی از فعالان آن بود، اولین سال خود را نگذرانده بود، آئین گرامیداشت قیام ۱۵ خرداد در شهر مقدس قم با سخنرانی آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی رئیس وقت مجمع تشخیص مصلحت نظام در شبستان امام خمینی حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار گردید ولی چیزی نگذشته بود که این مراسم به تشنج کشیده شد. در میانه‌های سخنرانی، یکی از حاضران به بهانه پرسیدن سؤال، نظم عمومی سالن را به هم زد و در ادامه، اعتراضات پراکنده‌ای شکل گرفته و ادامه یافت که البته با واکنش جمعی از حاضران روبه‌رو شد. در حالی که رئیس وقت  مجمع تشخیص مصلحت نظام تلاش می‌کرد با آرام کردن مردم به سخنان خود ادامه دهد، ناگهان شخصی که به لباس روحانیت ملبس بود، با فریاد نظم مراسم را به‌هم زد که این امر با واکنش شدیدی روبه‌رو شد و منجر به درگیری‌های پراکنده فیزیکی در میان حاضران گردید. در این میان عده‌ای با سردادن شعار «مرگ بر منافق» و «خامنه‌ای زنده باد هاشمی پاینده باد» و «هاشمی هاشمی حمایتت می‌کنیم» مخالفت خود را با این نوع حرکات ابراز داشتند. رئیس وقت مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنان خود را نیمه کاره گذاشت و با پایان دادن به سخنان خود، به سرعت حرم حضرت فاطمه معصومه را ترک کرد و این در حالی بود که درگیری‌های پراکنده و سردادن شعار تا مدتی پس از پایان مراسم نیز ادامه داشت. در همان روز نخست جعفری معاون امنیتی دادستان عمومی و انقلاب قم واکنش نشان داده و این عمل را جرم، خلاف قانون و نیازمند برخورد قاطع دانست. 18 تیر همان سال دادگاه ويژه روحانيت با صدور حكمي، متهمان حادثه 15خرداد قم را به زندان، شلاق، اخراج از قم و منع اشتغال در مشاغل علمي و حوزي محكوم كرد. نکته قابل تامل آنجاست که هفت سال بعد از این ماجرا سایت‌های خبری تصویری از «مسعود شفیعی‌کیا» از عوامل اصلی اخلال در سخنرانی 15 خرداد 1385 را در مراسم سخنرانی اسفندیار رحیم مشایی که کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شده بود منتشر کردند!
  آیت‌ا... هاشمی گذشت کرد
پس از اعلام حکــم اخلا‌گـــران در مــراسم 15 خرداد 85 بود که آیت ا... هاشمی رفسنجانی از شکایت خود نسبت به متهمان تشنج ۱۵ خرداد در گذشت و  با ارسال نامه‌اي خطاب به رئيس دادگاه ويژه روحانيت قم چنین نوشت:« حجت‌الاسلام و المسلمين جناب آقاي علي‌ عبداللهي، رئيس محترم دادگاه ويژه روحانيت استان قم خبر صدور حكم در مورد پرونده اغتشاش در برنامه‌ بزرگداشت 15 خرداد در حرم مطهر حضرت معصومه (ع) را در رسانه‌ها ديدم. همانگونه كه پس از سخنراني در جمع مسئولان قم گفتم، اينجانب از نظر حق شخصي خود نه شاكي هستم و نه طالب كيفر و اصولا با احساسي كه نسبت به زندان‌ها و زنداني دارم، نمي‌توانم به حبس كسي رضايت دهم. ضمن اينكه از حق و وظيفه مسئولان در حفظ منافع، امنيت و آزادي جامعه نيز غافل نيستم، تمايل دارم كه در كيفر متهمان رأفت اسلامي در نظر گرفته شود و اميد است اثر اين گذشت در تنبيه متهمان از كيفر مقرر بيشتر باشد.»