حمايت‌هاي بي‌منطق جواب نمي‌دهد

آرمان‌ملی: کار، تعــاون و رفــاه اجتماعــی؛ هر سه از مولفه‌هایی هستند که امروز با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند، آمار بیکاری، از رده خارج‌شدن بخش تعاون و نابودی رفاه اجتماعی در همه بخش‌ها مشخص هستند. به‌نظر بسیاری از کارشناسان اقتصادی وضعیت حاضر حاصل سال‌ها بی‌توجهی به قوانین، منفعت‌طلبی و استفاده از مدیرانی بوده که به‌جای استفاده از علوم روز دنیا در بهبود وضعیت درآمدی و رفاهی مردم با شعارهای انقلابی و جناجی تجربیات دنیا و همچنین استفاده از نخبگان؛ دانش را پس زده و با رفتن به‌دنبال آمال و آرزوها سعی در تغییر اوضاع داشته‌اند، وضعیت به شکلی است که اصلاح وضعیت کشور نیازمند راهکارهایی کوتاه‌مدت،  میان‌مدت،  بلندمدت و مشخص در هر بخش است تا بتواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن مشکلات مردم را کمتر کند؛ اما برنامه‌های وزیر پیشنهادی رئیسی هیچکدام از این ویژگی‌ها را ندارد و بیشتر به آمال و آرزوهای او شبیه است. البته در برخی موارد هم بیشتر خیال‌بافی! نمونه آن هم ثبت شرکت برای زوج‌های جوان در زمان عقد است تا بتوانند فعالیت اقتصادی انجام دهند با 5 سال معافیت مالیاتی! امروز بیکاری و نبود رفاه و خط فقر 10 میلیونی و تامین اجتماعی شکست‌خورده و صندوق‌های بازنشستگی ورشکسته و شرکت‌های دولتی زیرمجموعه متهم به فساد مالی و رانت و... همگی از مشکلاتی هستند که کمر مردم را شکسته و مدیران برنامه‌ای برای آن ندارند! حجت‌ا... عبدالملکی که از سال ۹۰ مدیر بنیاد دانشنامه اقتصاد اسلامی و مجری ویرایش اول دانشنامه بوده و حالا به‌عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سوی سیدابراهیم رئیسی به مجلس شورای اسلامی معرفی شده است؛ او متولد فروردین‌ماه سال ۱۳۶۰ است که از این نظر جوان‌ترین فرد در کارگروه اقتصادی کابینه دولت سیزدهم است. او از سال ۱۳۹۴ تاکنون در سمت دبیر شورای اقتصاد سازمان صداوسیما فعالیت داشته و طی سال‌های ۱۳۹۲- ۱۳۹۳ دبیر اندیشکده آمایش بنیادین- مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بوده و طی سال‌های ۱۳۸۶- ۱۳۹۰ معاون رئیس دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) و از سال ۹۰ تاکنون نیز مدیر بنیاد دانشنامه اقتصاد اسلامی و مجری ویرایش اول دانشنامه است. سوابق اجرایی او نه‌تنها شاخص نبوده که هیچ اقدام قابل‌توجهی جز فعالیت در مرکز اشتغال کمیته امداد نداشته است! حالا این شخص قرار است رای اعتماد برای وزارتخانه‌ای را بگیرد که تا گردن در باتلاق مشکلات فرورفته است و جالب‌تر اینکه نه ایده‌ای برای مدیریت دارد و نه برنامه واقعی برای اجرا! روزگذشته مجلس صلاحیت او را بررسی کرد و مخالفان و موافقان نظارت خود را در این باره او برنامه‌هایش مطرح کردند.
 موافق چند کمیسیون با وزارت «عبدالملکی»
طبق ماده ۲۰۲ آیین‌نامه داخلی مجلس، پیش از بیان نظرات نمایندگان مخالف و موافق درباره هر یک از وزرای پیشنهادی، گزارش کمیسیون‌های تخصصی مربوطه قرائت می‌شود. رضا حاجی‌پور، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی تعاون کار و رفاه اجتماعی خبر داد. مجید انصاری، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: نظر این کمیسیون نسبت به وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی مثبت است. زهرا شیخی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: براساس برنامه‌های اعلامی از سوی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی و انطباق مدارک، سوابق و برنامه‌های آن با اسناد بالادستی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اکثریت آرا با ایشان موافقت کرد.
 موافقان و مخالفان چه گفتند؟
هاجر چنارانی، نماینده نیشابور در مجلس شورای اسلامی به‌عنوان مخالف وزیر پیشنهــاد کار گفت: وزیر پیشنهادی تعــاون، کار و رفاه اجتماعــی برنامه مشخصی برای اداره این وزارتخانه ندارد که حداقل ۳۰ درصد بودجه کشور مربوط به این وزارتخانه است. بهزاد علیزاده، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی کار تاکید کرد: وزیر پیشنهادی کار در عین جوانی دارای تجربیات خوبی هم است. عبدالحسین روح‌الامینی، نماینده تهران در مجلس به‌عنوان مخالف وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهارکرد: وزیر پیشنهادی کار اشراف به محل ورودش به‌عنوان وزیر و سکاندار اجرایی این حوزه ندارد. علی‌اکبر بسطامی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی مدعی شد که حجت‌ا... عبدالملکی با استفاده از نیم درصد اعتبارات کشور ۳۰ درصد شغل ایجاد کرده و سوابق ایشان مورد تایید سازمان بین‌المللی کار واقع شده است. حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی‌لارگانی، نماینده مردم فلاورجان در مجلس به‌عنوان مخالف وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکیدکرد: آقای عبدالملکی جوانی است که دارای آینده درخشانی است اما انتخاب او در این مقطع به‌عنوان وزیر یک ابروزارتخانه ظلم به ایشان است. اصغر سلیمی، نماینده سمیرم در مجلس شورای اسلامی به‌عنوان مخالف وزیر پیشنهادی کار، با انتقاد از این‌که چرا از بدنه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی فردی برای تصدی این پست انتخاب نشده است، گفت که برنامه عبدالملکی برای اشتغال پایدارسالانه بلندپروازانه است. سیدمحمد موحد، نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس ضمن موافقت با وزیر پیشنهادی کار عنوان کرد: آقای عبدالملکی که مورد نقد برخی قرارگرفته و او از نخبگان اقتصاد است. مهدی روشنفکر، نماینده مردم بویراحمد در مجلس شورای اسلامی به‌عنوان موافق وزیر پیشنهادی کار گفت: اولین ویژگی وزیر پیشنهادی کار، باورمندی و اعتقاد عمیق به جمله «ما می‌توانیم» است. حجت‌ا... عبدالملکی، وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دفاع از خود گفت: یکی از اصلی‌ترین مشکلات رفاهی در سطح کشور بحث بیکاری است بنابراین یکی از اصلی‌ترین محورهای برنامه بنده بحث اشتغال خواهد بود!  وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی یکی از عظیم‌ترین وزارتخانه‌ها محسوب می‌شود و همه کشور درگیر این وزارتخانه است و الان در شرایطی نیستیم که بتوان با آزمون،  خطا و استفاده از افرادی که تجربه، سوابق مرتبط و برنامه واقعی ندارند؛ امورات جدی این وزارتخانه را پیش برد.