شیوع ضرب و شتم همسر در قرنطینه

آرمان ملی: همزمان با شیوع کرونا و اعمال قرنطینه‌ها  در سال 99،‌ یکی از تاثیرات آن، نشان دادن چهره خشونت و ضعف ندانستن اصول گفت‌وگو در میان خانواده‌ها بود. این موضوع خود را در قالب ضرب و شتم همسر و کودک آزاری توسط والدین نشان داد، در جایی که یک هفته در میان کشور دچار تعطیلی و اعمال محدودیت‌های کوتاه و بلند مدت می‌شد و بسیاری از بازنشستگان در خانه ماندند، بسیاری از آنها سرگرمی دیگری به‌جز دعوا و مشاجره با همسر پیدا نمی‌کردند، حداقل آمار بروز خشونت‌ها و اختلافات خانوادگی این موضوع را تایید می‌کند. بروز خشونت‌های خانوادگی، اولین بار در بهار و ایام نوروز سال 99، رسانه‌ای شد و بنا به گفته مسئولان بهزیستی اکثر شهرهای کشور (مخصوصا در کلانشهرها) کرونا و قرنطینه اختلافات خانوادگی را به شدت افزایش داد. با این حال روز گذشته مرکز آمار، اعدادی را منتشر کرد که گویای این مساله است که اختلافات خانوادگی در سال گذشته، (نسبت به سال 98) روند افزایش داشته است. براساس این آمار ۸۰ هزار و ۱۸۷ نفر در سال گذشته به دلیل آزار جسمی مورد معاینه پزشکی قانونی قرار گرفته‌اند که  ۷۷ هزار و ۹۶ نفر از آنها زنانی بوده‌اند که گفته‌اند همسرشان آنها را آزار داده‌اند. در این میان سهم مردان مدعی همسرآزاری جسمی، ۲۹۹۱ مورد بوده است. این معاینات در بهار، تابستان، پاییز و زمستان ۹۹ انجام شده و هنوز آمار نهایی نیست.  گزارش‌ها اینگونه است: «در مجموع ۵۸۵ هزار و ۳۷۴ مورد معاینه مربوط به نزاع جسمانی طی سال گذشته در پزشکی قانونی انجام شده است که ۱۳.۶ درصد از این معاینات به مدعیان همسرآزاری جسمانی معطوف می‌شود.» این آمار نشان می‌دهد که این موارد نسبت به سال ۹۸ (که در ‌آن ۵۸۲ هزار و ۵۶۷ نفر مورد معاینه قرار گرفتند)، روند افزایشی داشته، اما موارد معاینات مربوط به همسرآزاری جسمانی (تعداد ۸۵ هزار و ۳۵۷ مورد) کمی کاهش نشان می‌دهد. این روند کاهشی هم در موارد معاینه زنان مدعی همسرآزاری جسمی و هم در موارد معاینه مردان مدعی همسرآزاری جسمی دیده می‌شود.
 نقش رکود اقتصادی در افزایش خشونت 
در این میان نباید آثار افزایش تورم، رکود اقتصادی و بیکاری میلیون‌ها نفر را در کشور نادیده گرفت. بنا بر آمار، کاهش نرخ بیکاری بهار 99 از سر کاهش نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت فعال به دست آمده بود که با کاهش ۳.۷ واحد درصدی نسبت به بهار ۹۸ به ۴۱ درصد تنزل کرده بود، اما تلخ‌تر از همه در بازار کار بهار ۹۹، کاهش جمعیت شاغلین بود که در مقایسه با فصل مشابه سال قبل از آن، کاهشی ۱.۵ میلیون نفری را به تصویر می‌‌کشید. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، بیکاری و فقر، اولین تاثیری که می‌گذارد، بر روی روح و روان فرد است. زمانی معاینات پزشکی مربوط به  نزاع یا درگیری‌های روانی نیز  مرور می‌کنیم، از ۹۹۹ مورد در سال ۹۸ رشد کرده و به ۱۱۲۱ مورد در سال ۹۹ رسیده است. از این تعداد ۱۸۲ مورد به معاینه کسانی مربوط می‌شود که از همسرآزاری روانی شاکی هستند. ایسنا نوشت، ۱۰ مورد «مردان مدعی همسرآزاری روانی و ۱۷۲ مورد زنان مدعی همسرآزاری روانی مورد معاینه قرار گرفته‌اند.» در واقع ۹۴.۵ درصد از معاینات مدعیان همسرآزاری روانی پزشکی قانونی طی سال گذشته در مورد زنان بوده و سهم زنان مدعی همسرآزاری روانی اینجا نیز بیشتر از مردان است. آمار نشان می‌دهد که شمار مردانی که طی سال گذشته گفته‌اند مورد همسرآزاری روانی قرار گرفته‌اند در مقایسه با سال ۹۸ کمتر شده و آمار زنان در همین رابطه افزایش یافته است. در مجموع ۱۶ درصد از تعداد کل معاینات مربوط به دعواهای روانی در سال ۹۹ به همسرآزاری روانی مربوط می‌شود. تعریف ارائه شده برای آزار جسمی و روانی در این آمار نیز این‌گونه توضیح داده شده است: «هرگونه سوءرفتار و آزار جسمی، جنسی، روانی و سهل‌انگاری که توسط شوهر نسبت به زن و یا برعکس انجام شود؛ مصداق همسرآزاری بر شمرده شده است.»
 کودک و همسر آزاری همیشه در صدر
آذر سال گذشته، رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی گفته بود که «۸۸ و نیم درصد از زنانی که قربانی همسرآزاری هستند خانه‌دار و بیکار و تنها ۱۱ و نیم درصد آنها شاغل هستند.» رضا جعفری نوشته بود که بیشترین آزار، آزار جسمی و پس از آن به ترتیب آزارهای عاطفی، روانی، غفلت و بی‌توجهی و در آخرین رتبه نیز آزار جنسی قرار دارد.» رده سنی زنان قربانی خشونت نیز به ترتیب بیش از همه بین ۳۰ تا ۳۴ سال، بعد از آن ۳۵ تا ۳۹ سال و سپس ۲۵ تا ۲۹ سال است. بر اساس تحلیل این داده‌ها، بیشترین میزان خشونت در رده سنی ۲۵ تا ۳۹ سال مشاهده شده است. چهار درصد زنان زیر ۱۸ سال قربانی خشونت هستند. همچنین در تیرماه امسال محمود علیگو، رئیس اورژانس اجتماعی کشور به ایلنا گفت: «بیشترین مواردی که به خاطر آن با اورژانس اجتماعی تماس گرفته می‌شود، کودک‌آزاری و همسرآزاری است. او این را رد کرد که همه این موارد تحت تاثیر شیوع کروناست و گفت این بیماری «البته تاثیر داشته اما چشمگیر نبوده است.» به گفته رئیس اورژانس «در ۶‌ ماه پایانی سال ۹۹، اورژانس اجتماعی در مورد تماس ۲۴ هزار و ۳۰۰ نفر مداخله کرده است. همچنین مداخلات آنها در مدت مشابه سال ۹۸، ۱۹ هزار و ۷۳۰ نفر بوده است»، که رشدی ۲۳.۱درصدی مداخلات اورژانس اجتماعی در ۶ ماهه دوم سال گذشته در مقایسه با سال ۹۸ را نشان می‌دهد.