سرانجام محسن رضايي به نهاد رياست جمهوري رسيد

آرمان ملی - مطهره شفیعی: بالاخره پایش به پاستور رسید  اما نه به عنوان رئیس جمهور بلکه پس از ناکامی‌های بی‌شمارش در انتخابات‌های ریاست جمهوری، دیروز سید ابراهیم رئیسی، او را به 3 جایگاه منصوب کرد. نخستین سمت رئیس جمهور برای محسن رضایی، معاون اقتصادی بود. همچنین کرسی دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و دبیری ستاد اقتصادی دولت هم به نام رضایی زده شد.  محسن‌رضایی تاکنون ۴ بار وارد انتخابات شده‌است. سال ۸۴ که دو روز مانده به رای‌گیری انصراف داد. ۸۸ و ۹۲ که تا پایان ماند و رای نیاورد. او در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ هم ثبت‌نام کرده که تا پیش از این رکورد او و قالیباف یکسان بوده اما با نام‌نویسی برای انتخابات ۱۴۰۰ گوی رقابت را از قالیباف ربود و رکورددار حضور در کارزار انتخابات ریاست جمهوری شد اما شاید تنها دستاورد او از این میزان حضور در انتخابات ریاست جمهوری، رسیدن به کرسی معاون اقتصادی رئیس جمهور سیزدهم باشد.
 وعده‌هـــای رضـــایی، دردســـر دولت رئیسی؟
می‌گوید «برای حل مشکلات اقتصادی کشور برنامه دارم، تحصیلم در رشته اقتصاد بوده و تخصص اقتصادی دارم» اما طرح‌های او هیچگاه مورد توجه قرار نگرفت چرا که به اذعان برخی بدون پشتوانه بوده است.  محسن رضایی بیش از همه به عنوان چهره نظامی شناخته می‌شود چرا که به مدت 16 سال یعنی از سال۱۳۶۰ تا ۱۳۷۶ فرمانده سپاه بود و بعد از کناره‌گیری از فرماندهی سپاه از حضور در همه نیروهای نظامی امتناع ورزید و وارد دنیای سیاست شد؛ وی در سال ۱۳۷۶ با حکم رهبر انقلاب  اسلامی به‌عنوان دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد و ریاست کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام را نیز برعهده گرفت اما این جایگاه چنان نبود که او بتواند خود را به عنوان تئوریسین اقتصادی معرفی کند. در انتخابات ریاست جمهوری 1400 برنامه های اقتصادی محسن رضایی بیش از آنکه مورد تو.جه قرار گیرد، به محل نقد کارشناسان تبدیل شد به عنوان نمونه وعده انتخاباتی او پرداخت ماهانه ۴۵۰ هزار تومان یارانه نقدی به ۴۰ میلیون ایرانی بود. او توضیح داده است: «با تشکیل دولت «اقدام‌ و تحول»، سریعا با تعیین نرخ و قیمت ترجیحی، معادل ۴ میلیارد دلار از محل فروش محصولات نفتی به ثروتمندان و معادل ۴ میلیارد دلار نیز از خرید نهاده‌های دامی، صرفه‌جویی خواهیم کرد و با جلوگیری از اتلاف ثروت عمومی و قطع دست ویژه‌خواران، یارانه را به مبلغ ۴۵۰ هزار تومان ماهانه برای هر فرد، به ۴۰ میلیون نفر از ملت ایران (که درآمد کمتری دارند) واریز کنیم.» در حالی محسن رضایی وعده یارانه 450 هزار تومانی را مطرح کرده بود که دولت برای پرداخت یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی هم منابع مالی کافی در اختیار نداشت. یا یکی دیگر از وعده‌های محسن رضایی این بود که« با اختصاص ‎مستمری ماهانه برای «تمام زنان خانه‌دار» و واریز آن به حساب بانکی خود آنها، بخشی از این زحمت بی‌دریغ را از منابعی که بهره‌مندی از آن حق مردم است، جبران می‌کنیم.» باز هم مشخص نشد منبع مالی که محسن رضایی قصد داشت حقوق زنان خانه دار را از طریق آن تامین کند، چه بود؟ گفته می‌شود 26 میلیون زن در کشور خانه دار هستند .اگر فرض کنیم کفِ حقوقی که محسن رضایی از آن صحبت می‌کند حدود یک میلیون تومان باشد (کمتر از یک‌سومِ کفِ حقوقِ رسمیِ دولتی)، باز هم، دولت باید ماهانه حدود ۲۶ هزار میلیارد تومان، تنها برای پرداخت حقوق به این دسته از شهروندانِ ایرانی کنار بگذارد. با در نظر گرفتن دلار ۲۳ هزار تومانی، این مبلغ معادل ماهانه۱.۱ میلیارد دلار و سالانه ۱۳.۵میلیارد دلار می‌شود. این در حالی است که درآمد نفتیِ ایران در سال ۱۳۹۹ حدود ۱.۲ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود و واضح است که تا تحریم‌ها رفع نشوند و FATF به تصویب نرسد، دسترسی به درآمدهایِ افسانه‌ای سالانه ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلاری سال‌های پیشین، رویایی دور از دسترس است. به نظر می‌رسد با وعده‌های اقتصادی رقیب رئیس جمهور در زمان انتخابات مطرح کرد، انتظارات از دولت رئیسی با توجه به انتصاب محسن رضایی به عنوان معاون اقتصادی بالا می‌رود و بسیاری در انتظار هستند که رضایی طرح‌های اقتصادی خود را در دولت رئیسی محقق کند!بویژه آنکه چندی قبل محسن رضایی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «برنامه راهبردی انقلاب اقتصادی به تفکیک ۳۱ استان کشور را در اختیار رئیس جمهوری منتخب ملت، دکتر رئیسی قرار خواهم داد تا در صورت صلاحدید ایشان و تیم اقتصادی دولت، برای حل مشکلات مردم، مورد استفاده قرار گیرد.»
 تمایل رضایی به پاستورنشینی
محسن رضایی پس از اعلام نتایج انتخابات 1400 در توئیتر نوشت: «امروز مهم‌ترین وظیفه ، کمک به تقویت دولت منتخب ملت و افزایش مشارکت‌ برای عبور مردم از مشکلات زندگی است. در فضای مجازی و حقیقی، کنایه، زبان تند و داغ و درفش را کنارگذاشته، به شایعات توجه نکنیم و به عنوان یک انقلابی، تلاش کنیم تا سرمایۀ اجتماعی نظام و رضایتمندی مردم را افزایش دهیم.» این توئیت نمایانگر آن بود که رضایی خواهان مسئولیتی در دولت سیزدهم است. پیش از این  شایعه شده بود که محسن رضایی استاندار خوزستان می‌شود چرا که زاده مسجد سلیمان و آشنا به آن منطقه است بنابراین می‌تواند ضمن رایزنی با بزرگان این استان، مانع اعتراضات خیابانی درباره مشکلاتی از جمله آب شود. اما محسن رضایی در توئیتی نوشت: «به شایعات غیرواقعی این روزها توجه نکنید. رهبرم سوال کردند که نظرت برای آینده چیست؛ بنده هم گفتم من سرباز جنابعالی هستم، هرجایی که شما ماموریت بدهید به آن عمل می‌کنم.»