صبح جمعه در جفیر

  سرویس سیاسی جوان آنلاین: صبح اولین جمعه رئیسی بعد از شناختن کابینه، کنار مردم و در روستای جفیر خوزستان گذشت. در مزیت رفتن میان مردم فراوان گفته شده اما مهم‌ترین آنها یکی تخلیه بخشی از بغض و ناراحتی مردم و دوم، تصمیم‌گیری با شناخت درست از میدان است که جمع‌شدن آن بغض و نشناختن میدان، گاهی به اعتراضات می‌انجامد. مخالفان این رویه و طرفداران حضور مدیران ارشد در اتاق‌های دربسته مدیریت، فقط به یک بحث کلیشه‌ای که «مدیر باید مدیریت کند» اشاره می‌کنند که امری سطحی و بی‌مایه است. مدیری که در میان مردم نباشد و گاهی فریاد مردم را بر سر خود حس نکند،‌ مطابق نظر مدیران پروارشده اطراف خود تصمیم می‌گیرد اما مدیری که به میان مردم می‌رود دست‌کم گوشه چشمی هم به مردم و فریادهای‌شان دارد. دو سال بسته‌شدن رئیس‌جمهور قبلی به صندلی اتاق خود و رفتن از یک محله شمالی پایتخت به محله شمالی دیگر زیر وسایل سرمایشی و گرمایشی مناسب و رعایت «فاصله اجتماعی با مردم»، موجب شد حضور رئیسی در غسالخانه بهشت زهرا و در محروم‌ترین نقاط خوزستان برای عموم مردم دلچسب و امیدوارکننده باشد تا معلوم شود «امید» نامیدن دولت، بند و بساط خود را می‌طلبد که آن، صندلی راحت و خنک کاخ‌های قدیمی نیست!
دولت رئیسی خوب می‌داند که پای قول‌های خود باید بایستد. قرار شده جدولی از قول‌های دولت و وزیران تهیه شود و ماه به ماه به مردم گزارش دهند.
این قول‌ها را مردم دنبال می‌کنند. شما هم که قول داده‌اید دنبال کنید. دوست و دشمن قبول کرده‌اند که رفتار شما امید‌آفرین است. اگر برای خدا قدم بردارید و رضایت خدا را بر رضایت خود برتری بدهید، کار هم جلو می‌رود   می‌توان امیدوار بود که دولت مردمی دکتر رئیسی، کابینه وعده‌های صادق باشد. اگرچه ارزیابی از عملکرد دولت نوپای او زود است، اما ضرب‌المثلی هست که می‌گوید «سالی که نکوست از بهارش پیداست». رئیسی دیروز به اتفاق چند تن از وزرای خود در اولین سفر استانی به خوزستان- جایی که نخستین سفر استانی خود را در دوران رقابت‌های انتخاباتی از همان جا آغاز کرده بود- رفت تا از نزدیک در جریان آخرین اقدامات مربوط به رفع مشکلات این استان قرار گیرد و نشان دهد او به وعده‌ای که به مردم داده صادق است و این وعده را نه در پشت «میز» دستور که در «میدان» عمل دنبال می‌کند. رئیس‌جمهور همچنین با حضور در بین مردم روستای جفیر از توابع شهرستان هویزه، از مشکلات و کمبود‌های این منطقه جویا شد. روز پنج‌شنبه هم رئیسی و کابینه‌اش با حضور در حرم امام و پس از ادای احترام به بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و شهدای انقلاب اسلامی نخستین جلسه هیئت دولت سیزدهم را برگزار و وزرا برای خدمت به مردم میثاق‌نامه‌ای در ۱۰ بند امضا کردند.



رئیسی در خوزستان
رئیس‌جمهور در نخستین سفر استانی خود صبح دیروز به اتفاق وزیران نیرو، کشور، جهاد کشاورزی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس سازمان برنامه و بودجه به خوزستان رفت و ضمن حضور در یکی از کارگاه‌های طرح جمع‌آوری فاضلاب شهر اهواز، از مراحل مختلف این پروژه اعم از ساخت تونل و ایستگاه‌های پمپاژ بازدید کرد.
آیت‌الله رئیسی در بدو ورود به استان در فرودگاه شهید سپهبد قاسم سلیمانی اهواز، با تأکید بر اینکه دولت نسبت به همه مردم کشور وظیفه دارد، افزود: نسبت به مردم خوزستان وظایف مضاعفی داریم و ان‌شاءالله در این سفر که البته سفر کوتاهی است بتوانیم بخشی از مشکلات این استان را برطرف کنیم. وی افزود: بسیار علاقه‌مند بودم که با مردم خوب استان دیدار داشته باشم، اما به خاطر مشکل بیماری کرونا و ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی، امکان دیدار‌های عمومی مردمی فراهم نیست، اما در جلسات مختصر با بخش‌های مختلف مدیریتی استان بیش از پیش در جریان مشکلات خوزستان قرار خواهم گرفت. رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: همه دغدغه من و دولت مردمی این است که مشکلات همه مردم کشور و به ویژه این استان مقاوم را با مشارکت خود مردم حل کنیم و تردید ندارم که به لطف خدا بسیاری از این مشکلات حل خواهد شد.
دستور رفع فوری کمبود‌های بهداشتی و درمانی خوزستان
رئیس‌جمهور در دومین برنامه سفر یک روزه خود به استان خوزستان از بخش بستری بیماران کرونایی بیمارستان رازی اهواز بازدید کرد. رئیسی در این بازدید که از سوی وزیر کشور و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همراهی می‌شد، نسبت به رفع فوری کمبود‌های درمانی و بیمارستانی اعم از افزایش تخت‌های بیمارستانی، تأمین اکسیژن مورد نیاز مراکز درمانی و همچنین تأمین نیازمندی‌های بخش مراقبت‌های ویژه دستوراتی به وزیر بهداشت صادر کرد. رئیس‌جمهور همچنین در بیمارستان رازی اهواز به وزیر کشور دستور داد برای استفاده بیش از پیش از ظرفیت مراکز درمانی نیرو‌های مسلح برای بستری بیماران کرونایی، پیگیری‌های لازم را به عمل آورد. رئیس‌جمهور همچنین با حضور در جمع خانواده‌های بیماران در محوطه بیمارستان و همچنین در دیدار با بیماران بستری در بخش‌های مختلف، پیگیر مشکلات آنان شد و دستورات ویژه‌ای را ابلاغ کرد.
رئیسی بلافاصله پس از ورود به اهواز با حضور در یکی از کارگاه‌های طرح جمع‌آوری فاضلاب شهر اهواز از بخش‌های مختلف این کارگاه و اقدامات در دست انجام برای حل مشکل فاضلاب شهر بازدید کرد و در گفتگو با مسئولان و کارکنان این کارگاه در جریان اقدامات انجام شده قرار گرفت.
«جفیر» برخوردار از آب آشامیدنی
رئیس‌جمهور دولت سیزدهم در ادامه حضور در خوزستان به صورت هوایی از هورالعظیم بازدید و در جریان وضعیت فعلی آن قرار گرفت. همچنین در جریان سفر رئیسی به خوزستان، پروژه آبرسانی به روستا‌های جفیر از خط انتقال آب غدیر با حضور آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی به بهره‌برداری رسید. ساکنان روستا‌های جفیر یک و ۲ تاکنون از آب آشامیدنی سالم محروم بوده‌اند که با افتتاح این طرح از طریق خط انتقال آب غدیر، از این نعمت بهره‌مند می‌شوند.
میثاق با امام و شهدا
رئیس‌جمهور و اعضای دولت سیزدهم همچنین صبح روز پنج‌شنبه همزمان با هفته دولت و در نخستین روز پس از رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی به وزیران دولت، با حضور در حرم مطهرامام راحل با آرمان‌های رهبرفقید انقلاب اسلامی تجدید میثاق کردند.
دکتر سید‌ابراهیم رئیسی و اعضای هیئت وزیران در این مراسم، با نثار تاج گل و قرائت فاتحه، یاد و خاطره معمار کبیر انقلاب و یادگار امام را گرامی داشتند. رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت همچنین با حضور بر مزار شهیدان رجایی، باهنر، بهشتی، شهدای دولت و هفتم تیر و گلزار شهدای بهشت زهرا (س) به مقام شامخ شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ادای احترام کردند.
رئیس‌جمهور در آیین تجدید میثاق دولت سیزدهم با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، با بیان اینکه ما باید در عمل و اقدام پایبند اندیشه‌های امام باشیم، اظهار داشت: نگاه امام به مردم نگاهِ تشریفاتی و نگاهِ سیاسی که سیاستمداران به صورت متداول در عالم مطرح می‌کنند، نبود و اگر می‌فرمود میزان، رأی ملت است، این را باور داشت. رئیسی افزود: نکته دوم درباره خدمت در نگاه امام که ایشان در نخستین دیدار اولین دولت پس از انقلاب بر آن تأکید داشتند، این است که خدمت به مردم فرصت و نعمتی است که خداوند در اختیار انسان‌ها قرار می‌دهد.
رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود تصریح کرد: حال که به لطف خدا و با اراده مردم مسئولیت خدمت به ملت ایران در این دوره بر عهده ما قرار گرفته است، خط امام راحل را در اندیشه و عمل ادامه خواهیم داد و همواره تلاش خواهیم کرد شکرگزار و امانتدار این فرصت گرانبها برای خدمت باشیم.
دکتر رئیسی با بیان اینکه امروز مردم گرفتار مشکلات زیادی هستند، خاطرنشان کرد: اگرچه مشکلات زیاد است، اما امام راحل و مقام معظم رهبری به ما آموخته‌اند که با تکیه بر قدرت لایزال الهی و پشتیبانی مردم می‌توان بر همه مشکلات و دشمنی‌ها پیروز شد. دولت سیزدهم نیاز دارد که همه مردم از هر سلیقه و گروهی همراه دولت باشند و دولت خود را متعلق و خدمتگزار به همه آحاد مردم می‌داند و باور دارد که تعلق دولت به مردم حق آنان بوده و تکلیف دولت این است که خدمتگزار همه ملت باشد.
رئیس‌جمهور پس از تجدید میثاق دولت با آرمان‌های امام راحل (ره) و ادای احترام به شهدای دولت و انقلاب اسلامی، در مجتمع عروجیان بهشت زهرا (س) حضور یافت و با کارکنان این مجتمع دیدار کرد. رئیسی در این بازدید با اهدای گل به کارکنان مجتمع عروجیان بهشت زهرا (س) روز کارمند را به آنان تبریک گفت و اظهار داشت: امروز در تقویم کشور روز کارمند است و من به عنوان خدمتگزار باید به کارکنان دولت و شما کارکنان فداکار و جهادی، خسته نباشید بگویم.
میثاق با مردم
آیت‌الله دکتر سید‌ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور سپس روز پنج‌شنبه در نخستین جلسه دولت سیزدهم، با بیان اینکه مردم باید عدالت در امور و پیشرفت را احساس کنند، اظهار داشت: خدمتگزاران به مردم در دولت باید همه تلاش خود را برای حل مشکلات مردم به کار گیرند و در این راه شب و روز نداشته باشند. وی با تأکید بر اینکه امروز بهترین ملاک برای عدالت اجرای قانون است، گفت: قانونمداری باید به عنوان یک اصل در نظر گرفته شود و اینکه آیا قانونمداری با انقلابی‌گری می‌سازد، باید گفت بله. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در نظام ولایت فقیه هیچ بن‌بستی نداریم، گفت: ما نباید گرفتار دیوان‌سالاری و پیچیدگی‌های اداری شویم، انتظار مردم از دولت مسئله مهم و جدی مبارزه با فساد است.
آیت‌الله رئیسی با تبریک به وزیران که با آرای قابل توجهی اعتماد نمایندگان مجلس را کسب کرده‌اند، اظهار داشت: این مسئولیت امانتی است که مردم بر عهده من و شما سپرده‌اند و شکر این نعمت آن است که در مسیر رضای خدا و رفع مشکلات مردم و کشور از آن استفاده کنیم و شب و روز نشناسیم و نیرو‌های خوب و ارزشمند را برای غلبه بر مشکلات به کار بگیریم.
منافذ فسادخیز را باید شناسایی و مسدود کرد
دکتر رئیسی با بیان اینکه انتظار مردم از دولت مسئله مهم مبارزه با فساد است، گفت: وزرا باید منافذ فسادخیز را شناسایی و تلاش کنند که بستر‌های فسادزا را اصلاح کنند تا هر روز شاهد یک مشکل و مسئله جدیدی در کشور به ویژه در حوزه اقتصادی نباشیم. رئیس‌جمهور اضافه کرد: در مسیر مبارزه با بستر‌های فسادزا باید نسبت به حوزه‌های اقتصادی به ویژه بخش صدور مجوز و امتیاز‌ها حساسیت ویژه داشت و سازوکار و مقرراتی وجود داشته باشد که مشکلی ایجاد نشود. در این مسیر پیام هشت ماده‌ای مقام معظم رهبری در سال ۸۰ که به خوبی وظایف قوا و دستگاه‌های نظارتی را در اصلاح بستر‌های فسادزا ترسیم کردند، پیش روی خود داریم. آیت‌الله رئیسی خاطرنشان کرد: مبارزه با فساد و رانت از جمله مسائل بسیار مهمی است که به مردم وعده داده‌ام تا حتماً در روز‌های آغاز دولت به دولتمردان تأکید کنم، لذا حتماً باید مبارزه با رانت و فساد و اصلاح زمینه‌های فساد در دستگاه‌ها مورد توجه جدی قرار بگیرد. دکتر رئیسی گفت: از دیگر موارد مهمی که به مردم وعده دادیم ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال است که از وزیر مسکن و شهرسازی می‌خواهم با حساسیت و جدیت این موضوع را دنبال کند تا این وعده تحقق یابد.
باید دولت صادق‌الوعد باشیم
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه باید دولت صادق‌الوعد باشیم، اظهار داشت: وعده‌هایی که به مردم دادیم جنبه رسانه‌ای و تبلیغاتی ندارد و امیدوارم با تلاش شبانه‌روزی به تمام وعده‌های خود عمل کنیم.
آیت‌الله رئیسی استفاده از تجربیات و عبرت‌های دولت‌های پیشین را حائز اهمیت دانست و گفت: باید از تجربیات و عبرت‌های دولت‌های گذشته در حوزه مسائل اقتصادی، سیاست خارجی و داخلی، درس بگیریم و استفاده از این عبرت‌ها به نحوی باشد که مشکلات و تجربیاتی را که پیشینیان داشتند، دوباره تکرار نکنیم چراکه انسان از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود. رئیس‌جمهور کرونا را مسئله اهم در کنار مسائل مهم کشور دانست و ضرورت همکاری همه دستگاه‌ها برای غلبه بر آن را مورد تأکید قرار داد و گفت: ضمن قدردانی از همه تلاش‌های انجام شده معتقدم آنچه تاکنون انجام شده لازم بوده است، اما کافی نیست و باید بتوانیم در مدت کوتاهی واکسیناسیون و سلامت مردم را تضمین کنیم. نمای نزدیک
عهدنامه مدیران دولت مردمی
اعضای هیئت وزیران روز پنج‌شنبه در نخستین جلسه هیئت دولت سیزدهم با امضای عهدنامه‌ای، خود را به اصول و ارزش‌های ده‌گانه که برآمده از آرمان‌های انقلاب اسلامی، گفتمان امامین انقلاب و ناظر بر برنامه‌های دولت است، متعهد و موظف کردند.
اعضای دولت سیزدهم با امضای این عهدنامه اصول و ارزش‌هایی همچون توجه به محرومان، فسادستیزی و قانون‌گرایی، رفع موانع تولید، چابک‌سازی نظام اداری با بهره‌گیری از فناوری اطلاعات و شایسته‌سالاری در انتخاب مدیران را سرلوحه تمامی تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات خود قرار دادند و به آن ملتزم شدند. متن «عهدنامه مدیران دولت مردمی» به این شرح است: شعار‌ها و برنامه دولت مردمی که با حماسه انتخابات ۲۸ خرداد مورد اقبال عمومی قرار گرفت، برآمده از آرمان‌های انقلاب اسلامی، گفتمان امامین انقلاب و ناظر بر برنامه‌های دولت است. انتظارمی‌رود که تمامی خادمان مردم در این دولت، اصول و ارزش‌های ده‌گانه زیر را سرلوحه تمامی تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات خود قرار دهند و به آن ملتزم باشند:
۱- التزام عملی به ارزش‌های انقلاب اسلامی
۲- توجه به نیاز‌های اولویت‌دار مردم به ویژه محرومان و اقشار آسیب‌پذیر و استفاده بهینه از تمامی ظرفیت‌ها در جهت رفع آن‌ها
۳- ارج نهادن به فرصت خدمت بی‌منت به مردم و تلاش مخلصانه و جهادی در گره‌گشایی از مسائل مردم با محوریت وحدت ملی و تقویت پیکره واحد ایران اسلامی و اهتمام در تأمین عادلانه حقوق عامه
۴- فسادستیزی و نفی مطلق روابط ناسالم اداری، شناسایی زمینه‌های فسادزا و تعارض منافع و اقدام قاطع، سریع و مؤثر در جهت رفع آن‌ها
۵- قانون‌گرایی، پاسخگویی، شفافیت و انضباط مالی، طهارت اقتصادی و پرهیز از اشرافی‌گری
۶- تولیدمحوری و اهتمام در رفع موانع تولید، ترویج کالای ایرانی، شناسایی تمامی ظرفیت‌ها و استعداد‌های کشور و حرکت به سوی فعال‌سازی کامل آن‌ها به عنوان رویکرد حاکم بر تمامی ارکان و اجزای دولت
۷- بهره‌گیری از فناوری اطلاعات و ابتکارات دانش‌بنیان در هوشمند‌سازی و چابک‌سازی نظام اداری، تأمین دسترسی عادلانه مردم به خدمات عمومی و دولتی و تبدیل آن به ابزاری برای نظارت مردمی
۸- شایسته‌سالاری در انتخاب خدمتگزاران مبتنی بر معیار‌های انقلابی بودن، کارآمدی، پاکدستی و فساد‌ستیزی، مردم‌محوری
۹- توسعه ارتباط با آحاد جامعه و رعایت کرامت مردم و تعامل مؤثر با رسانه‌ها، نقدپذیری و اهتمام جدی به افکار عمومی
۱۰- تمهید و تأمین شرایط مناسب برای مشارکت مردم به ویژه نخبگان، صاحبنظران، جوانان و کارآفرینان در حل مسائل کشور و جهش به سوی ایران قوی.