ورود و خروج خونبار امریکا از افغانستان!

سرویس بین‌الملل جوان آنلاین: نه ورود امریکایی‌ها به افغانستان برای افغان‌ها خوش یمن بود، نه حضورشان؛ حالا هم مشخص شده که حتی خروج سراسیمه امریکا هم برای افغان‌ها یک تراژدی تمام‌عیار است. انفجار خونین روز پنج شنبه در فرودگاه کابل با بیش از ۱۷۰ کشته و زخمی نشان داد این مردم افغانستان هستند که باید زیر چکمه سربازان امریکایی و اعوان و انصارشان که هر لحظه دلهره خروج دارند، له شوند. هرچند خود امریکایی‌ها نیز در این بین، از سوغات تروریسم بی‌نصیب نماندند. آغاز روند خروج امریکا از افغانستان که تحرکات همه‌جانبه طالبان برای سیطره بر خاک این کشور را به دنبال داشت، با حملات تروریستی روز پنج شنبه فرودگاه کابل بیش از پیش چهره رنج کشیده افغانستان را به نمایش گذاشت. گروه تروریستی داعش شاخه خراسان، طی دو حمله انتحاری ده‌ها نفر را به خاک و خون کشید. بنابر اعلام جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) اولین انفجار در نزدیکی یکی از ورودی‌های فرودگاه کابل موسوم به «ابی گیت» و انفجار دوم نیز در فاصله کوتاهی از انفجار اول، مقابل هتل بارون روی داد. در آماری که وزارت بهداشت افغانستان روز جمعه منتشر کرده، شمار کشته‌شدگان انفجار فرودگاه کابل به ۱۷۰ نفر رسیده است که در این میان صد‌ها نفر دیگر نیز زخمی هستند. پزشکان و پرستاران یک مرکز درمانی در کابل از کمبود کادر درمانی شکایت دارند و می‌گویند که در کمتر از دو ساعت پس از انفجار، ۶۰ زخمی به این مرکز آورده شدند که ۱۶ نفرشان تا رسیدن به این مرکز جان باختند.
امکان تکرار حملات
فاکس‌نیوز به نقل از یک منبع گزارش داد، صد‌ها عنصر داعش همچنان در اطراف فرودگاه کابل هستند و احتمالاً حملات ادامه یابد. پنتاگون و مقامات امریکایی، کشته شدن ۱۳ پرسنل نظامی این کشور و زخمی شدن ۱۸ تن دیگر از نیرو‌های امریکا را تأیید کرده‌اند. ژنرال مک‌کنزی، فرمانده نیرو‌های مرکزی امریکا در پاسخ به این سؤال که بمبگذاران چطور به نیرو‌های امریکایی رسیدند، گفت که این موضوع متوجه کوتاهی نیرو‌های طالبان هنگام بازرسی در بیرون از فرودگاه کابل است. مک‌کنزی اعلام کرد: «دو عامل انتحاری که حمله را انجام دادند عضو داعش هستند. در پی دو انفجار کابل تیراندازی‌هایی نیز رخ داد. تصور نمی‌کنم طالبان با توجه به هدف مشترک‌شان با واشنگتن درباره دیدگاه خروج نیرو‌های امریکایی، اجازه وقوع این حملات را داده باشد.» مک‌کنزی تأکید کرد: «امریکا بعد از این حملات در پاسخ دادن به داعش مصمم است. نیرو‌های امریکایی به طالبان اطلاع دادند، باید سطح کمربند امنیتی خود را گسترش دهد.» وی با اشاره به حضور دست‌کم هزار امریکایی در افغانستان، بر ادامه روند خروج تأکید کرد. تحرکات اخیر نیرو‌های نظامی امریکا از جمله اعزام هواپیما‌های سوخت‌رسان به افغانستان نشان می‌دهد که این کشور در ساعات آینده قصد انجام حملات هوایی علیه داعش در افغانستان را دارد. روز جمعه نیز صدای انفجار سوم و مهیبی در کابل شنیده شد که بنابر گزارش شبکه خبری الجزیره و تأیید طالبان، ناشی از انهدام مهمات و تسلیحات، به دست نیرو‌های امریکایی بوده است.
محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان دیروز در گفتگو با الجزیره گفت: «تجمع گسترده در فرودگاه کابل از اتخاذ تدابیر امنیتی کافی در این فرودگاه جلوگیری کرد. ما بلافاصله پس از دریافت هشدارها، اقدامات امنیتی را در اطراف فرودگاه کابل انجام دادیم.» نعیم افزود: «ما داعش را در مناطق شرقی افغانستان از بین بردیم و این گروه بسیاری از اعضای طالبان را کشته است. فرار مقام‌های نظام سابق باعث فرار اعضای داعش شد.» طالبان شمار کشته‌شدگان خود را ۲۵ نفر اعلام کرد.


ماهیگیری اردوغان از شرایط افغانستان
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اعلام مراتب تأثر شدید خود از حوادث تروریستی افغانستان، هدف قرار دادن مردم بی‌دفاع افغانستان و هر نوع عملیات تروریستی را محکوم و ابراز امیدواری کرد با تشکیل هرچه سریع‌تر دولتی فراگیر در کابل، ارگان‌ها و نهاد‌های مسئول وظایف خود را در صیانت از جان و مال مردم عهده‌دار شوند. سازمان ملل حملات تروریستی به فرودگاه کابل را محکوم کرد و خواستار تشکیل نشستی با حضور اعضای دائم شورای امنیت برای بحث درباره تحولات افغانستان شد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز دیروز حمله تروریستی به کابل را به شدت محکوم کرد. همچنین، وزارت امور خارجه پاکستان و هند در بیانیه‌ای ضمن محکومیت انفجار‌های روز پنج شنبه در کابل، با خانواده‌ها و بازماندگان این حمله تروریستی ابراز همدردی کردند. با این حال، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه که قرار بود نیروهایش مسئولیت تأمین امنیت فرودگاه کابل را پس از ماه اگوست برعهده بگیرند، اعلام کرده که نیروهایش در حال خروج هستند. وی از نخستین گفت‌وگوی کشورش با طالبان در کابل نیز پرده برداشت و ادامه داد، ترکیه درخواستی از جانب طالبان دریافت کرد مبنی بر اینکه آنکارا کنترل فرودگاه کابل را بر عهده بگیرد.
استعفا و استیضاح برای خلق تراژدی
وقایع روز پنج‌شنبه، مرگبار‌ترین روز را برای امریکا در افغانستان طی یک دهه گذشته رقم زد. این انفجار‌ها همزمان با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل ۳۱ اگوست (۹ شهریور) برای خروج نیرو‌های امریکایی، جو بایدن رئیس‌جمهور این کشور را بیش از پیش تحت فشار گذاشته است. درحالی که «تاداستارنز» مجری امریکایی گفته که به ازای هر سرباز امریکایی یک شهر افغانستان باید از روی زمین محو شود. بایدن درباره انفجار‌های اخیر گفت: «نه می‌بخشیم و نه فراموش می‌کنیم.» وی با قهرمان خواندن افرادی که کشته شده‌اند، تصریح کرد: «حملات همان چیزی بود که ما درباره آن صحبت کرده و از آن ابراز نگرانی کرده بودیم.»‌وی با اعلام اینکه واشنگتن این موضوع را با جزئیات پیگیری می‌کند، تصریح کرد که روند خروج طبق برنامه اجرایی خواهد شد. بایدن اگرچه مسئولیت این وقایع را بر عهده گرفت، اما گفت که خروج از افغانستان، توافقی بود که در دولت قبلی بر آن توافق شده بود و ما باید آن را اجرا می‌کردیم.
ژنرال اچ. آر مک‌مستر، مشاور امنیت ملی دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق امریکا از بایدن خواست همه توافق‌ها را با طالبان لغو کرده و یک جنگ جدید علیه ترویسم و شبکه‌های شبه‌نظامی در سراسر آسیای مرکزی به راه بیندازد. سناتور مارشا بلکبرن نیز در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «جو بایدن، کامالا هریس، آنتونی بلینکن، لوید آستین و ژنرال مارک میلی همگی باید استعفا دهند، در غیراین صورت با استیضاح و برکناری از سمت‌های خود مواجه می‌شوند.»‌جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق امریکا با تراژدی خواندن انفجار‌های تروریستی کابل، گفت که کشورش مرتکب اشتباهات زیادی در افغانستان شده است که بزرگ‌ترین آن خروج ناموفق و شکست خورده از این کشور است. الایز استفانیک، رئیس کنفرانس جمهوریخواهان مجلس نمایندگان در توئیتی نوشت: «دست‌های جو بایدن، خونین است. مسئول این فاجعه وحشتناک امنیت ملی و بشری ضعف و رهبری نادرست بایدن است. او برای فرماندهی نیرو‌های مسلح امریکا ناتوان و نامناسب است.»‌کوین مک‌کارتی و لیندسی گراهام دیگر جمهوریخواهانی هستند که به شدت از بایدن انتقاد کردند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق امریکا در بیانیه‌ای اظهار تأسف کرد و گفت: «این فاجعه هرگز نباید رخ می‌داد که همین موضوع غم ما را عمیق‌تر می‌کند.»‌سخنگوی کاخ سفید در واکنش به جمهوریخواهان گفت: «امروز وقت سیاست بازی نیست.»
با افزایش درخواست‌ها برای برکناری بایدن، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در واکنش به این درخواست‌ها گفت: اکنون زمان مناسبی برای بازی‌های سیاسی نیست.
امریکا در انتهای صف خروج
جن ساکی گفته که خارج کردن همه افغان‌های متقاضی، پیش از مهلت ۳۱ اگوست غیرممکن است و هیچ محدودیت زمانی برای خارج کردن هر امریکایی متقاضی از افغانستان حتی پس از پایان حضور نظامی امریکا در این کشور، وجود ندارد. بن والس، وزیر دفاع انگلیس روز جمعه اعلام کرد که انگلیس وارد مراحل پایانی خروج از افغانستان شده است و افراد بیشتری برای ترک افغانستان به فرودگاه فراخوانده نمی‌شوند. همچنین نیکلاس کی، سفیر انگلیس در افغانستان به شبکه اسکای‌نیوز گفته است که برنامه‌هایی برای ادامه عملیات خروج از افغانستان بعد از خروج نیرو‌های ائتلاف از این کشور وجود داشته باشد. کاخ الیزه فرانسه هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که فرانسه به‌رغم حملات مرگبار در فرودگاه کابل به مأموریت خود برای خروج مردم از افغانستان تا انتها عمل خواهد کرد. رسانه‌ها گزارش کردند که عملیات خروج شهروندان اسپانیا از افغانستان به پایان رسیده است و صبح دیروز، دو هواپیما، آخرین شهروندان باقی مانده در کابل را به «دبی» منتقل کرد. لهستان، ایرلند، بلژیک و آلمان دیگر کشور‌هایی بودند که عملیات خارج کردن شهروندان خود و همچنین افغان‌های پناهجو را به اتمام رساندند.