تعلیق تزریق واکسن امریکایی در ژاپن

 سرویس جامعه جوان آنلاین: مقامات ژاپن در پی گزارش‌هایی مبنی بر آلودگی در بیش از یک و نیم میلیون دوز واکسن مدرنا، دستور تعلیق تزریق این واکسن را دادند. منبع این خبر خبرگزاری‌های داخلی نیست، بلکه خبری است که خبرگزاری سلطنتی بی‌بی‌سی آن را منتشر کرده است. انتشار این خبر، اما واکنش‌های متعددی را به دنبال داشته و اعتبار واکسن امریکایی مدرنا را زیر سؤال برده است. واکسنی که از خط تولیدش در اسپانیا به ژاپن صادر شده است. کارخانه داروسازی تاکدا که مدیریت توزیع داخلی این واکسن را برعهده دارد از وجود موادی خارجی در داخل ویال‌های باز نشده این واکسن خبر داده است. مدرنا گفته که تاکنون هیچ مشکل ایمنی در این واکسن‌ها شناسایی نشده است، اما تعلیق این واکسن در پی تأخیر ماه گذشته در توزیع جهانی آن، شکستی برای کمپانی تولید‌کننده به شمار می‌رود. تاکدا گفته که برای جلوگیری از اختلال در برنامه واکسیناسیون در ژاپن از منابع جایگزین استفاده می‌کند. طبق گزارش بی‌بی‌سی، یک‌ونیم میلیون دوز واکسن آلوده مدرنا از مبدأ اسپانیا به ژاپن ارسال شده و شرکت دارویی تاکدا در ژاپن پس از شیوع مشکوک ویروس، متوجه وجود مواد خارجی عجیب در ویال‌های ارسالی شده است.
بر همین اساس ژاپن تزریق حدود یک میلیون و ۶۳هزار دوز واکسن مدرنا را به دلیل آلودگی به حال تعلیق درآورده است. وزارت بهداشت این کشور گفته که «مواد خارجی» در برخی از دوز‌های یک بچ (دسته) حدوداً ۵۶۰ هزار ویالی دیده شده است. کمپانی داروسازی تاکدا که توزیع این واکسن را در ژاپن برعهده دارد، گفته است مدرنا به دلیل رعایت موارد احتیاطی، تزریق سه بچ از این واکسن‌ها را موقتاً متوقف کرده است. تاکدا عنوان کرده که احتمالاً بروز مشکلی در زمان تولید این واکسن در اسپانیا، علت این مسئله بوده است. مدرنا با اشاره به اینکه «تا امروز هیچ مشکلی در مورد ایمنی و کارایی این واکسن شناسایی نشده است»، افزود که با کمپانی تاکدا برای انجام تحقیقات بیشتر در این مورد همکاری می‌کند.
مشکل‌دار بودن واکسن امریکایی مدرنا، اما اعتبار این شرکت داروسازی امریکایی را زیر سؤال برده، به خصوص اینکه از آغاز توزیع و تزریق واکسن‌های امریکایی فایزر و مدرنا گزارش‌های متعددی از عوارض شدید و گسترده این واکسن‌ها منتشر شد و همین عوارض و مرگ‌های مشکوک پس از تزریق واکسن موجب نگاه منفی به واکسن‌های امریکایی شده بود و حالا با مشکلات مستند واکسن مدرنا تردید‌ها درباره واکسن‌های امریکایی و حتی آن‌هایی که در دیگر کشور‌ها تولید می‌شوند بیشتر شده است. همین مسئله اهمیت تأکید رهبری بر واردات واکسن از مسیر سلامت و مطمئن را بیشتر آشکار می‌سازد.
سندی دیگر از غیرقابل اعتماد بودن امریکا


ماجرای ارسال واکسن‌های آلوده مدرنا به ژاپن، اما با واکنش گسترده چهره‌ها و کاربران فضای مجازی همراه بوده است.
در واقع با این ماجرا مشخص می‌شود حتی اگر واکسن امریکایی در کشوری دیگر هم تولید شود باز هم ممکن است اشکال داشته باشد.
بنابراین به استدلال رهبری در اهمیت سلامت مردم می‌رسیم و اینکه ایشان با اشاره به تجربیات متعدد آزمایش‌های غیرانسانی دارویی انگلیس و امریکا روی مردم سایر کشورها، واردات واکسن از این دو کشور را برای حفاظت از جان مردم ممنوع اعلام کرد. همانطور که رهبری تأکید داشتند باید واردات و خرید واکسن از مسیر مطمئن انجام شود.
لزوم کنترل و تأیید واکسن‌های وارداتی
محمدعلی محسنی‌بندپی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی هم با تأکید بر ضرورت واردات واکسن کرونا از کشور‌های مطمئن گفت: «امریکا خیلی از کشور‌ها را به صورت پایلوت برای اثربخشی برخی دارو‌ها و عوارض واکسن‌ها در نظر می‌گیرد و حتی در این کار اهداف غیربشردوستانه هم دارد. این در حالی است که در طول ۴۰ تا ۵۰ سال گذشته دشمنی امریکا در عرصه‌های مختلف به وضوح برای جمهوری اسلامی ثابت شده است، به همین دلیل رهبر معظم انقلاب دستور دادند واردات واکسن از امریکا و انگلیس نباید صورت گیرد، ولی واردات از سایر کشور‌ها مانعی ندارد.» وی با بیان اینکه کشور‌های مختلفی واکسن تولید می‌کنند، افزود: «تمرکز بر امریکا و انگلیس و وابستگان به آن‌ها برای واردات واکسن به کشورمان درست نیست و باید بدانیم که رهبر معظم انقلاب واردات واکسن را محدود نکرده بودند و فقط واردات از این دو کشور محدود بود.»
این عضو کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به ممنوعیت استفاده از یک و نیم میلیون دوز واکسن مدرنا به دلیل مشکلات جدی در ژاپن تصریح کرد: «واردات واکسن خارجی به غیر از کشور امریکا و انگلیس ضرورت است، به شرطی که مبادی اصلی و ویژگی‌های بهداشتی و درمانی آن کنترل شود. نمی‌توانیم به مردم کشورمان بگوییم صبر کنید و جان عزیزانتان در خطر باشد تا واکسن داخلی به تولید انبوه و مورد نیاز کشور برسد. بنابراین باید خیلی سریع به سمت واردات واکسن مطمئن برویم. باید واکسن وارداتی تأیید شده باشد و تمامی کنترل‌ها و آزمایش‌های لازم بر آن صورت گیرد و واکسن ایمن، قابل اطمینان و بدون حرف و حدیث را وارد کنیم.»
سینوفارم مصرف شده در کشور پلتفرم اصلی و دارای تأییدیه است
واردات واکسن سینوفارم ارزان‌تر و فاقد تأییدیه سازمان جهانی بهداشت هم موضوع دیگری است که طی روز‌های اخیر در کشور مطرح شده است. کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو، اما به مردم اطمینان داد آنچه از واکسن سینوفارم در ایران عرضه و مصرف شده است، پلتفرم اصلی آن بوده و از سوی سازمان بهداشت جهانی مجوز مصرف اضطراری دارد.
جهانپور درباره اظهاراتی مبنی بر واردات واکسن سینوفارم از منبعی که تأییدیه سازمان جهانی بهداشت نداشته، گفت: «به طور کلی چین پنج واکسن کرونا عرضه کرده که شامل سینوفارم پکن، سینوفارم ووهان، سینوواک، کان‌سینو و... است. سینوفارم پکن از واکسن‌هایی است که مورد تأیید WHO قرار گرفته است. بر همین اساس هم تنها واکسن چینی دارای مجوز مصرف در ایران سینوفارم پکن است که در ماه‌های اخیر وارد شده است.»
وی افزود: «ایران از ابتدای واردات واکسن تاکنون تنها واردکننده و مصرف‌کننده سینوفارم پکن بوده است که مورد تأیید سازمان جهانی بهداشت هم قرار دارد. در ضمن این به معنای نامعتبر بودن واکسن سینوفارم ووهان نیست، چراکه ده‌ها میلیون دوز از آن واکسن در چین استفاده شده است. مضافاً بر اینکه حسب اطلاع، سینوفارم ووهان نیز در حال انتقال به پلتفرم اصلی است و در آینده احتمالاً تنها یک واکسن سینوفارم از سوی چین عرضه خواهد شد.»
واکسیناسیون همه مردم تا دهه فجر
بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت دولت سیزدهم که روز گذشته به همراه سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور به خوزستان رفته‌بود، گفت: «تا ایام مبارک دهه فجر انجام واکسیناسیون همه مردم برنامه‌ریزی شده است.»
وی با تأکید بر اینکه یکی از مؤثرترین راهکار‌های مقابله با کرونا انجام واکسیناسیون است از مردم خواست نسبت به دریافت هرگونه واکسن موجود و انجام واکسیناسیون خود به سرعت اقدام کنند.