نظارتی بر مراکز واکسیناسیون است؟

آفتاب یزد- گروه شبکه: اشتباه در تزریق دز دوم واکسن کرونا برای خبرنگاران حوزه سلامت جنجال آفرین شد. ماجرا از این قرار است که بر اساس اعلام قبلی مسئولان وزارت بهداشت، جمعی از خبرنگاران حوزه سلامت از ساعت ۱۰ صبح روز ششم شهریور به محل منتخب تزریق مراجعه کردند و پس از تاخیری بیش از یک‌ساعته روند واکسیناسیون آن‌ها آغاز شد. درحالی که دُز اول واکسن خبرنگاران «پاستوکووک» (تولید مشترک ایران و کوبا) تزریق شده بود، قاعدتا برای دُز دوم نیز می‌بایست واکسن پاستوکووک یا مشابه کوبایی آن (سوبرانا ۲) تزریق می‌شد. اما پس از تزریق واکسن به جمعی از آن‌ها، خبرنگاری با مشاهده پوکه ویال واکسن متوجه شد واکسن تزریق شده، به اشتباه نوع «سوبرانا پلاس» یا دُز یادآور بوده و در این میان دُز دوم به آن‌ها تزریق نشده است. البته با پیگیری این موضوع از سوی
خبرنگاران، کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو اطمینان داد که این موضوع عارضه‌ای ندارد و مشکلی در روند واکسیناسیون آن‌ها به وجود نخواهد آورد و نه تنها جای نگرانی ندارد، بلکه به نوعی «توفیقی اجباری» در تزریق «سوبرانا پلاس» بوده؛ چراکه این نوع هم، خود واکسنی کامل است. به گزارش ایسنا، هرچند که مسئولان مربوطه به خبرنگاران اطمینان دادند مشکلی از بابت تزریق سوبرانا پلاس به جای دُزدوم وجود ندارد و خبرنگارانی که مایل باشند می‌توانند۲۸ روز بعد برای دریافت دُز جامانده و کامل شدن سه دُز واکسن، اقدام کنند، اما سوال اینجا است چرا با وجود آنکه تاریخ نوبت دوم واکسن از ماه گذشته مشخص بود، مسئولان وزارت بهداشت جهت تامین و تزریق دُز درست واکسن برنامه ریزی و هماهنگی لازم را انجام نداده
بودند؟ برغم اطمینان خاطر مسئولان وزارت بهداشت، آیا اشتباه در دُز تزریقی در روند ایمنی‌زایی واکسن خللی ایجاد نمی‌کند؟ چرا نباید ناظر واکسیناسیون وجود داشته باشد تا بر این روند نظارت کند تا شاهد وقوع چنین اشتباهاتی نباشیم؟
> واکنش کاربران


اکنون این ماجرا مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته و واکنش‌های آن‌ها را در پی داشته است.
یکی از کاربران در این باره نوشته است: «واکسن اشتباه تزریق شده؟ شوخیتون گرفته؟ واکسن در مرحله آزمایشات بالینی را تزریق کرده‌اید و می‌گویید توفیق‌اجباری بوده؟»
دیگری نوشت: «‎انتظار داشتید به جای توفیق اجباری از چه لفظی استفاده کنن؟ عذرخواهی؟»
کاربر دیگری گفته است: «در این زمینه با دکتری صحبت کردم. از نظر ایمنی و اثربخشی مشکل نداره و تداخل ایجاد نمی‌شه و پلتفرم هر سه دُز یکی‌ست».
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «این داستان واکسن خبرنگاران نشون میده چه هرج و مرجی بر مراکز واکسیناسیون در جریانه که تازه اینو‎خبرنگاران متوجه شدند».
کاربران دیگر نوشته اند: «بیچاره خبرنگاران که قربانی‎واکسن می‌شوند اشتباه ساده با یک معذرت خواهی تمام می‌شود و کسی پاسخگو نیست. مقصر عوارضی که در آینده گریبانگیر آن‌ها می‌شود چه می‌شود»، «الان تکلیف این واکسن‌هایی که اشتباهی به خبرنگاران تزریق شده چی میشه؟ وزیر محترم بهداشت پیگیری میکنن دیگه حتما»، «معتقدند که این‎واکسن ایمنی مطلوبی دارد! مسئولین وزارت بهداشت تا این لحظه پاسخگوی این اشتباه رخ داده نبوده‌اند، اشتباهی که منجر به نگرانی تعداد زیادی از خبرنگاران حوزه سلامت شده است و بعد آنکه چرا وزارت بهداشت هیچ نظارتی بر توزیع واکسن‌های تزریق شده در این مرکز نداشته است؟!»، «لطفا این رو هم بررسی و پیگیری کنید که حالا چون این‌ها خبرنگار اون هم‌حوزه سلامت بودن متوجه شدن اون هم از طرف یک نفرشون پس چقدر این اشتباه برای مردم عادی و عامی میتونه اتفاق بیفته روزانه و کسی نمیفهمه».