مسئولین دیر به یاد عذرخواهی می‌افتند

امیر محمود حریرچی‪-‬ مسئولین ما فقط زمانی عذر خواهی می‌کنند که دیگر مسئولیتی نداشته باشند، این موضوع را در کابینه دولت روحانی هم شاهد بودیم، وقتی هر یک از اعضای کابینه سمتی داشتند و بر صندلی وزارتی تکیه زده بودند هیچ یک از آن‌ها بابت اتفاقاتی که به دست آن‌ها رنگ گرفته بود عذر خواهی نمی‌کردند اما همین که زمان آن رسید که میز و صندلی خود را رها کنند یکی پس از دیگری
عذرخواهی کردند و حلالیت طلبیدند اما دیگر دیر شده بود چون دقیقا زمانی که باید عذر خواهی می‌کردند این کار را انجام ندادند.
در واقع فرهنگ عذر خواهی کردن در مسئولین ما وجود ندارد! این در حالی است که مسئولان ما اگر مسئولانه برخورد می‌کردند هیچ گاه شاهد چنین وضعیتی در جامعه نبودیم! یکی از مشخصات جوامع پیشرفته این است که اگر مسئولی خطایی کرد شهامت عذرخواهی و استعفا را داشته باشد.
انگار مسئولان ما فراموش کرده‌اند که عذرخواهی شان و منزلت یک مسئول را کاهش نمی‎دهد، بلکه نشانه شهامت اوست و نشانه پیشرفت فرهنگ اخلاق‎محوری جامعه است. واقعیت این است که اگر دولتمردی کارش را بلد نیست باید استعفا دهد ولی متاسفانه ما شاهد استعفای هیچ مسئولی به خاطر بلد نبودن کارش نیستیم. در حالی که می‌توان با دادن آن پست به فرد صالح و شایسته‌تر خطای آن مسئول را جبران کرد.


نباید مسئولین خطای خود را توجیه کنند. در اصل مسئولی که سرکار و جای خودش نیست از ترس از دست دادن مقامش عذرخواهی نمی‎کند. مطمئناً اگر افراد شایسته و صالح سرکارباشند بر اساس یک شاخصه و معیارهای فنی که انتخاب شده‌اند از خطای خود عذرخواهی کرده و استعفا می‌دهند.
اگر درجامعه بتوانیم سطح آگاهی و اخلاقی را به سمت عذرخواهی کردن حتی دربین خانواده‌ها ببریم، بسیاری از مشکلات از بین خواهند رفت. عدم عذر خواهی مسئولین از مردم باعث ازبین رفتن اعتماد عمومی و افزایش نگرانی‌ها
در جامعه می‌شود که این مسئله شکاف بین مسئولین و مردم را افزایش می‌دهد. یک مسئول مسئولیت‌پذیر می‌تواند با عذر خواهی و استعفا عواقب اشتباهش را بپذیرد نه اینکه با توجیه و رفتارهای ناشایست مردم را نا امید کند. این رفتار مسئولین به هیچ وجه قابل پذیرش و دفاع نیست.