بازهم واكسن تقلبي

آرمان ملی- رها معیری: «کرونا» یکی از ترسناک‌ترین اتفاقات در یک قرن اخیر بوده و با بررسی تحولات یک قرن اخیر در ایران، هیچ موضوعی تا این حد باعث ترس مردم نشده است؛ حتی جنگ هشت ساله تحمیلی. زمانی‌که آمار تعداد کشته‌ها و مجروحان جنگ ایران و عراق را بررسی می‌کنیم، تعداد مجروحان و کشته‌های جنگ، از مبتلایان و فوتی‌های این بیماری کمتر است.در این میان، ترس مردم موجب شده که بسیاری از شیوع این بیماری به شکل رسمی و غیررسمی استفاده کنند و به‌پول ثروت برسند. در شرایطی که عزم جدی برای واکسیناسیون عمومی در کشور دیده نمی‌شود و بیشتر صحبت‌ها بر اساس وعده‌ و وعید است، آمار واکسیناسیون از بهمن سال گذشته تا به‌امروز نیز این موضوع را ثابت می‌کند. طبق اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۱۸ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۲۴۵ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۷ میلیون و ۹۱۴ هزار و ۸۸۱ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند که شاید ایران در نمودار واکسیناسیون جهانی جز کشورهای آخر باشد. در شرایطی که مرگ انسان‌ها تبدیل به عداد 600 یا 700 شده، مراکز توزیع واکسن‌های تقلبی مانند قارچ در کشور رشد کرده‌اند و هر روز اخباری از توزیع واکسن‌های خارجی به قیمت‌های نجومی در این مراکز زیرزمینی به گوش می‌رسد. حتی در روزهای اخیر، عده‌ای به یک خودروی حمل واکسن حمل کرده‌اند و مانند فیلم‌های هالیودی، چند صد واکسن را به سرقت برده‌اند!. 
آنطور که پلیس گزارش داده؛ سارقان به خودرو حامل واکسن‌های کرونا که به مراکز واکسیناسیون در تهران منتقل می‌شدند حمله کرده و 300 واکسن کرونا به سرقت رفت. سارقان بعد از خروج خودرو حامل واکسن از انبار وزارت بهداشت در منطقه یافت آباد به خودرو حمله کرده و ضمن ضرب و شتم راننده واکسن‌ها را سرقت کردند. سردار رحیمی رئیس پلیس تهران، در خصوص جزئیات این سرقت گفته است: «فردی که مامور انتقال این واکسن‌ها از انبار وزارت بهداشت به مرکز واکسیناسیون بود یک زن بود. خودرویی که قرار بود واکسن‌ها با آن منتقل شود یک خودرو کرایه‌ای (تاکسی) بود. سارقان به خودرو حمله کرده و محموله واکسن را به سرقت بردند.» ظاهرا این سرقت در یک ماه گذشته صورت گرفته و تحقیقات برای دستگیری عاملان این سرقت در دستور کار ماموران پلیس تهران قرار دارد و سرنخ هایی از عاملان این سرقت به‌دست آمده است.
 سوءاستفاده از ترس مردم 
 اما این یک روی ماجرا است و طی روزهای گذشته پلیس از دستگیری افرادی خبر می‌داد که واکسن‌های تقلبی را با قیمت‌های نجومی می‌فروختند. افزایش آمار ابتلا به ویروس کرونا، کمبود دارو، روند کند واکسیناسیون و رکوردزنی روزانه مرگ‌ومیرها در ایران بسیاری از مردم را بر آن داشته است تا در بازار سیاه که ردپای مافیای دارو در آن وجود دارد، به دنبال تهیه دارو و واکسن باشند، این در حالی است که تهیه دارو از بازار سیاه همواره با خطر تقلبی بودن داروها همراه است. اواخر مرداد بود که معاون دادستان تهران از شناسایی باندی که واکسن‌های تقلبی ویروس کرونا را تولید و توزیع می‌کردند خبر داده و گفته است که تحقیقات تکمیلی برای شناسایی همدستان این باند همچنان ادامه دارد. در خبری دیگر، پلیس امنیت عمومی تهران نیز اعلام کرده است که حدود سه هزار نفر واکسن تقلبی آسترازنکا دریافت کرده‌اند. روز گذشته نیز سرهنگ جلیل موقوفه‌ای، رئیس پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری فردی که با تزریق واکسن تقلبی کرونا اقدام به کلاهبرداری از شهروندان کرده بود، خبر داد. متهم به بیش از ۸۰۰ میلیون ریال کلاهبرداری با همین شیوه اعتراف کرده است. پیش‌تر نیز رئیس پلیس آگاهی تهران، از بازداشت پرستاری به نام پدرام خبر داد که با وعده تزریق واکسن آسترازنکا و اسپوتنیک از افراد ۱۳ میلیون تومان دریافت کرده و به جای واکسن به آنان آب مقطر تزریق کرده بود. بر اساس این گزارش، این پرستار گفته برچسب واکسن‌ها را به یک چاپخانه سفارش داده بوده است. با جست‌وجویی در گوگل از این خبرها در کشور زیاد است ولی علت آن مهم است که از سوی مسئولان نادیده گرفته می‌شود.  


 حراج مدرنا، فایزر و جانسون
ناامیدی مردم و افرادی که بیمار زمینه‌ای دارند، یکی از دلایل اصلی به مراکز غیر رسمی برای دریافت واکسن است. واکسنی که باید رایگان باشد، اما چون امیدی به آینده وجود ندارد، مردم برای آن میلیون‌ها تومان هزینه می‌کنند تا شاید از این ترس فراگیر بتوانند رهایی پیدا کنند و چند سال بیشتر زنده بمانند. همین امر موجب شده که بازار واکسن‌های تقلبی داغ باشد. چندی پیش یکی از رسانه‌ها در گفت‌وگو با یکی از کسانی که به این مراکز مراجعه کرده بود نوشت: «به من گفت فقط روی پشت بام واکسن می‌زند و نباید خیلی کنجکاوی کنیم و نباید هم خیلی پرس‌وجو کنیم. آقایی که این واکسن را برای ما آورد مطمئن است یعنی در بیمارستان ... کار می‌کند. یک روز آمد پشت بام خانه برای چهار نفری که ما از قبل اعلام کرده بودیم سریع واکسن زد و رفت. او تصویر ویال (شیشه) واکسن آسترازنکایی را که تزریق کرده‌ را نشانمان داد و روی شیشه این کلمات نوشته بود: «اهدایی کواکس.» با این حال سازمان غذا و دارو درباره احتمال پرشدن ویال‌ها (شیشه‌های) خالی واکسن کرونا هشدار داده و اعلام کرده بود که «گروه‌های کلاهبردار» و «سودجو» دنبال چنین کاری هستند تا بتوانند واکسن تقلبی به مردم عرضه کنند. اما بی‌توجه به همه این هشدارها یک عده کار خودشان را می‌کنند؛ واکسن‌فروش‌ها و مردمی که متقاضی واکسن‌اند. یک مهد کودک در شمال تهران هم آسترازنکا را پولی تزریق می‌کند که در صفحه اینستاگرام تصاویری را منتشر کرده، توی یکی از استوری‌ها زنی با خوشحالی صحنه واکسن زدنش را گذاشته و رو به دوربین می‌خندد: «دیگر دوران سخت کرونا برایم به سر آمده.»