به جاي انكار، زندان‌ها «اصلاح» می‌خواهد

آرمان ملی- مطهره شفیعی: هفته گذشته بود که تصاویری از دوربین‌های امنیتی زندان اوین منتشر شد. این تصاویرحاوی صحنه‌های برخورد با زندانیان بود. یک گروه هکر اعلام کرد که دوربین‌های امنیتی زندان اوین را هک کرده است. این تصاویر که به سرعت در فضای مجازی انتشار یافت، واکنش‌های بسیاری در پی داشت و یکی از اولین واکنش‌ها، انتشار توئیت رئیس سازمان زندان‌ها بود. دوم شهریور بعد از این اتفاق، محمد مهدی حاج محمدی رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی درباره تصاویر منتشر شده از دوربین‌های مداربسته زندان اوین، ضمن پذیرش این رفتارهای غیرقابل قبول، عذرخواهی کرد. وی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت:‌ « درخصوص تصاویر زندان اوین؛ مسئولیت این رفتارهای غیر قابل قبول را پذیرفته و ضمن تعهد به تلاش بر عدم تکرار چنین وقایع تلخ و برخورد جدی با عوامل خاطی، از خداوند متعال، رهبر عزیزمان، ملت بزرگوار و زندانبانان شریف که البته زحماتشان تحت تأثیر این خطاها، نادیده گرفته نخواهد شد، عذرخواهم.» رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی عبارت «عذرخواهم» را به صورت هشتگ استفاده کرده است. همان روز، حجت الاسلام ‌والمسلمین محمد مصدق معاون اول قوه قضائیه در حاشیه مراسم معارفه معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضائیه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره ویدئوهای منتشر شده از دوربین‌های مداربسته امنیتی زندان اوین گفت: این موضوع در حال بررسی است و هنوز قضیه خیلی روشن نیست. 
 فیلم مونتاژ است! 
 تا اینکه دیروز معاون اول قوه قضائیه گفت: خیلی از تصاویر پخش شده مونتاژ است و اصلا ربطی به زندان ندارند.حجت الاسلام والمسلمین محمد مصدق در پاسخ به سوالی درباره تصاویر منتشر شده از زندان اوین گفت: در جلسه‌ای که با رئیس قوه داشتیم، ایشان به دادستان کل کشور دستور دادند که با قید فوریت موضوع را بررسی کنند و پاسخ بدهند و هنوز دادستان کل کشور موعدش نرسیده که در این رابطه پاسخ دهد و فکر کنم تا فردا و پس فردا پاسخ دهند. وی افزود: خیلی از این تصاویر پخش شده مونتاژ است و اصلا ربطی به زندان ندارد. برخی از جاهای دیگر اینها را گرفته‌اند- نمی‌گویم همه‌اش- و اصلا ربطی به قوه قضائیه ندارد. مصدق تاکید کرد: رئیس قوه قضائیه تاکید دارد و دیروز هم گفت که قوه قضائیه مصمم است اگر در داخل زندان توسط هر کسی اعم از کارمند و قاضی و مسئول و... تخلفی از مقررات نسبت به متهم و محکوم صورت گرفته باشد صد‌درصد قوه قضائیه برخورد خواهد کرد. 
 صهیونیست خواست تلافی کند! 


مجلس هم خود را پیگیر موضوع نشان می‌دهد و 6 شهریور سخنگوی‌ کمیسیون اصل ۹۰ از ورود این کمیسیون به تصاویر منتشر شده از زندان اوین خبر داد و گفت: هیاتی از کمیسیون اصل نود مجلس از زندان اوین بازدید می‌کند. روز گذشته هم 2 نماینده مجلس درباره اتفاقات زندان اوین صحبت کردند که اظهارات نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس قابل تامل است. حسن نوروزی گفت: فیلم منتشر شده از اوین کار صهیونیست‌هاست، با توجه به شکست‌های آمریکا و اسرائیل در افغانستان و اینکه ارتش اول جهان در مقابل چریک‌های پابرهنه و مظلوم افغانستان شکست خورده است، اینها خواستند ذهن مردم را به واسطه ایران پرت کنند. برایم مقبول نیست وجدانم نمی‌پذیرد که چنین اتفاقی در زندان‌ها رخ داده باشد. شکنجه‌هایی که در زندان‌های آمریکایی و اسرائیل اتفاق می‌افتد انسان‌ها را آویزان می‌کنند، شکنجه می دهند، ناخن می‌کشند و زندان‌های مخوفی که در عربستان و افغانستان آمریکایی‌ها ایجاد کردند آنها زندان است، فکر نمی‌کنم که ایران چنین مهد شکنجه باشد.  نماینده رباط کریم در مجلس بیان کرد: به عنوان کسی که دو دوره در زمان طاغوت زندانی بوده و در دوران جنگ اسیر بوده چه دلیل دارد که در جمهوری اسلامی زندانی را شکنجه بدهند اصلا دلیلی ندارد. فیلم‌های منتشر شده از اوین، فیلمسازی صهیونیست‌ها است و در راستای انحراف افکار از شکست‌های مفتضحانه آمریکا و صهیونیست‌ها در افغانستان و زندان‌های افغانستان است. دلیلی ندارد یک نفر را که ده سال حبس گرفته شکنجه بدهیم، شکنجه در زندان‌های ایران را نمی‌پذیرم. او در پاسخ به این سوال که پس با این تفاسیر کمیسیون حقوقی دلیلی نمی‌بیند که بخواهد ورودی به این مسأله داشته باشد؟ گفت: ورود ما کلامی است، ما می‌گوییم که زندان ها باید از وسط شهرها منتقل شوند به خارج از شهر و خارج شهرها در آنجا، کارگاه و دانشگاه ایجاد شود. ناراحتی ما از این است که چرا ما در برنامه ششم توسعه تکلیف کردیم که قوه قضائیه این کار را بکند چرا انجام ندادند؟ نوروزی گفت: از افرادی که انفرادی رفته بودند سوال پرسیدم که می‌گفتند به ما قرآن و دعا و مفاتیح می‌دادند ما می‌خواندیم و ما را گاهی می‌بردند بازدید و می‌آوردند و گاهی اوقات می‌گفتند که کولر ما قطع شده است؟ خوب موقعی که برق می‌رفت، کولر قطع می‌شده است و خوب ما عرق ریختیم. این کار، یک شانتاژگری برای تحریف افکار و تحریف فکر و توجه از زندان‌های آمریکا و افغانستان و شکست مفتضحانه صهیونیست‌ها در افغانستان بود که این کار را کردند.  
 چرا نظارت نبود 
نکته قابل تامل اینکه یک عضو کمیسیون اصل نود مجلس نظر دیگری دارد و در مورد تصاویر فیلم هک شده دوربین‌های زندان اوین گفت: موضوع اصلی ما رسیدگی سریع به این مسأله است، باید اصالت و کم و کیف این فیلم‌ها تایید شود و اگر تایید شد باید با فرد یا افرادی که با بدرفتاری با زندانیان، چنین تخلف یا جرمی را مرتکب شده‌اند شدیدا برخورد شود، ما اجازه نمی‌دهیم که با آبروی نظام و کشور بازی شود. ابراهیم رضایی افزود: اینکه چه کسانی مرتکب این تخلفات شده‌اند مهم نیست بلکه مهم اراده‌ای است که باید در قوه قضائیه برای برخورد با خاطیان و در مجموع با چنین رفتارهایی باشد است. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم با تاکید بر لزوم روشن شدن تمام ابعاد قضیه زندان اوین گفت: باید مشخص شود چه مدتی پلشتی‌ها در زندان اوین در جریان بوده و چرا نظارت صورت نگرفته است. عباس زاده مشکینی اظهار کرد: قرار شده که کمیسیون اصل نود همه ابعاد قضیه را بررسی کند، ما هم در کمیسیون امنیت ملی با حساسیت پیگیر هستیم تا در صورت لزوم ورود کنیم. رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، در خصوص بازدید اعضای دیروز اعضای این کمیسیون از زندان اوین گفت: در جلسه‌ای که در زندان اوین تشکیل شد ما این فیلم‌ها را با حضور مسئولینی از قوه قضائیه و سازمان امور زندان‌ها مجدداً مورد بازبینی قرار دادیم و بازرسی از بند‌های زندان‌ها داشتیم. رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: این فیلم‌ها در طی چند سال اخیر توسط دوربین‌های زندان اوین ضبط شده بود و متأسفانه از آرشیو این مجموعه خارج شده است و این فیلم‌ها مربوط به سال ۹۵ تا ۹۹ است. حجت الاسلام و المسلمین شجاعی ادامه داد: تخلف در زندان اوین محرز است و ما به این جمع بندی رسیدیم که خاطیانی در این پرونده وجود دارند و حتماً باید با این خاطیان برخورد شود.