بن بستی در روابط تهران- ریاض نیست

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه روز گذشته در نشست هفتگی با خبرنگاران که به صورت آنلاین برگزار شد، ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی در آغاز خبر داد که درباره تسریع در واردات واکسن کرونا، تصمیمات خوبی اتخاذ شده است. به گزارش «ایران» خطیب زاده در ادامه، سفر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه به بغداد را سفر موفقی برشمرد و افزود: ایشان با مقامات عراقی و مقامات شرکت کننده در این اجلاس به صورت دوجانبه و چندجانبه رایزنی‌های فشرده‌ای را داشت.
سخنگوی وزارت خارجه درباره جایگاه ایستادن وزیر امور خارجه در نشست بغداد نیز گفت: پرداختن به حاشیه‌هایی که بخواهد متن را کمرنگ کند حوزه سیاست خارجی نیست. آنچنان این سفر بازتاب بسیار خوبی در گروه‌های مختلف داشته است که برخی شاید مایل باشند با حواشی این متن پررنگ را بپوشانند. همه می‌دانند جمهوری اسلامی ایران چه جایگاهی در منطقه، عراق و حوزه بین‌الملل دارد و آنچه مهم است این است که اجلاس بغداد در مسیر همگرایی‌های بیشتر بود و در این اجلاس سرنوشت مشترکی را در این منطقه داریم. خطیب زاده ادامه داد: سفر آقای امیرعبداللهیان به عراق و شرکت‌شان در اجلاس بغداد و همچنین سفر به سوریه و دیدارشان با مقامات این کشور پیام ویژه خود را در خصوص سیاست‌های منطقه‌ای ایران و تداوم آن در این حوزه دارد.
عدم انجام گفت‌وگوی جدید میان ایران و عربستان
خطیب زاده درباره دیدار امیرعبداللهیان و همتای عربستانی در بغداد هم گفت: بیشتر از گفت‌وگوهایی که قبلاً در بغداد انجام شده گفت‌وگویی اتفاق نیفتاده و در بغداد شاهد گفت‌وگوی جدیدی نبودیم. او همچنین گفت که تاکنون سه دور مذاکره بین ایران و عربستان برگزار شده و اگر لازم باشد دورهای بعدی نیز برگزار می‌شود. ما از نقش سازنده عراق هم در این زمینه تقدیر و تشکر می‌کنیم. وی تصریح کرد: هیچ بن بستی بین این دو کشور بزرگ در این منطقه نیست که قابل حل نباشد و تنها اراده سیاسی و اقدام در پایتخت‌های دو کشور می‌تواند کمک کننده باشد.


تصمیم حاکمیتی درباره فروش نفت و سوخت به کشورها
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ارسال محموله‌های سوخت ایران به لبنان نیز اظهار داشت: این یک تصمیم حاکمیتی است که نفت و سوخت خود را به چه کشورها و مشتریانی بفروشیم. نه امریکا و نه هیچ کشور دیگری در جایگاه فراقانونی نیستند که بخواهند جلوی تجارت مشروع را بگیرند. وی افزود: ما در خصوص اعمال حاکمیت خودمان بسیار جدی هستیم و همگان دیدند و فکر می‌کنم بدانند که تجارت مشروع در این حوزه، جزو بدیهیات اولیه حقوق بین‌الملل است. درباره فروش محموله‌های سوخت خود به لبنان همین مسیر را رفتیم و مادامی که مشتری داشته باشیم و تقاضا باشد، این مسیر و فروش ادامه می‌یابد.
موضع ایران در قبال طالبان
خطیب زاده در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا ایران، طالبان را به رسمیت می‌شناسد یا نه، اظهار داشت: آنچه رهبر معظم انقلاب فرمودند سیاست‌های قطعی جمهوری اسلامی ایران در مورد افغانستان در ۴۰ سال گذشته بوده است. همواره در کنار مردم افغانستان بودیم و اولویت ما همواره تأمین صلح و ثبات و پیشرفت جامعه افغانستان بوده است.
خطیب زاده با بیان اینکه طالبان به عنوان یک گروه بخشی از افغانستان و بخشی از آینده این کشور است، ادامه داد: تاکنون جمهوری اسلامی ایران در راستای تسهیل گفت وگوهای بین الافغانی و کمک به ایجاد دولتی فراگیر در این کشور تلاش‌هایی داشته و ما آمادگی خود را برای برگزاری دور دوم گفت وگوهای بین الافغانی در تهران اعلام کرده‌ایم. البته این موضوع منوط بر این است که همه گروه‌ها بتوانند در آن شرکت داشته باشند.
مسیر پیگیری پرونده برجام
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه پرونده هسته‌ای در کجا قرار است پیگیری شود نیز بیان کرد: مذاکرات وین مذاکراتی برای رسیدن به یک متن جدید نیست. مذاکرات وین برای اطمینان از اجرای برجام طابق النعل بالنعل آنچنان که در برجام آمده و مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ توسط امریکاست. آنچه در وین تا امروز صورت گرفته اطمینان از این مسیر است که اگر امریکا به تمامی تعهداتش ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ به صورت راستی آزمایی شده برگردد، قطعاً جمهوری اسلامی ایران موافقت خواهد کرد که امریکا در اتاق و میز برجام بنشیند و ایران هم اقدامات جبرانی خودش را متوقف خواهد کرد و مطابق برجام تعهدات خود را انجام خواهد داد.
خطیب‌زاده تصریح کرد: این گفت‌وگوها بیش از اینکه گفت‌وگوهایی منتهی به یک متن جدید باشد، گفت‌وگوهای تکنیکی است که با جزئیات فرابخشی با حضور برخی جهات مرتبط در مذاکرات وین انجام شده است و از این پس هم نیز همین طور خواهد بود و به صورت اجماع حاکمیتی پیش خواهد رفت. این‌که پیشانی آن وزارت خارجه و یا جای دیگر باشد، تصمیمی است که طی روزهای آتی اعلام خواهد شد. مهم این است که تاکنون و پس از آن به صورت اجماعی و با تصمیم ملی کارها جلو خواهد رفت.
وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به برخی از اظهارات مقامات عراقی در نشست بغداد، آیا قرار است عراق و یا کشوری بین ایران و امریکا در رابطه با موضوع برجام میانجیگری کند یا نه، اضافه کرد: برجام نیاز به میانجی ندارد. با امریکا نه در بغداد و نه در جای دیگر هیچ گفت‌وگوی مستقیم یا غیرمستقیمی نداریم. گفت‌وگوها در وین بین ایران و ۱+۴ است درباره این‌که اطمینان یابیم امریکا به صورت راستی آزمایی به همه تعهداتش برگردد.
ابراز تأسف از موضع‌گیری مکرون
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات نقل شده از رئیس‌جمهوری فرانسه درباره همسایگان عراق و اینکه مشکل عراق همسایگانش است و عراق علاوه بر داعش توسط گروه‌های شبه نظامی شیعه نیز تضعیف شده هم گفت: از اظهارات نسنجیده رئیس‌جمهوری فرانسه که این تلقی را ایجاد کرده که همسایگان مشکل عراق هستند ابراز تأسف می‌کنم و این نشان می‌دهد که فرانسه از واقعیات عراق چقدر فاصله دارد که امروز رئیس‌جمهوری فرانسه می‌تواند در خیابان‌های موصل قدم بزند، به خاطر همین فداکاری‌ها و جانفشانی‌ها و ایثاری است که جوانان عراقی و گروه‌های ضد تروریسم داعشی و گروه‌های شیعه در عراق انجام دادند و گروه‌های دیگری که در مقابل افراطی‌گری و خشونت ایستادند.
خطیب‌زاده بیان کرد: بدترین چیز، استفاده سیاسی برای پیشبرد اهداف کشورهای خاص است. توصیه می‌کنم یک بار نه تنها از کسانی که می‌دانند بپرسند بلکه امروز که در خیابان‌های موصل قدم می‌زنند از مردم موصل هم بپرسند چگونه داعش عقب رانده شد.