زخم سریال‌های خانگی بر پیکر جامعه

شادان کریمی‪-‬ بدون شک که بروز برخی معضلات اجتماعی در جامعه به دلیل الگوبرداری جوانان و برخی خانواده‌ها از سریال‌های ماهواره‌ای به خصوص سریال‌های ترکیه‌ای است. اما این روزها در سریال‌های سینمای خانگی با مواردی رو به رو می‌شویم که چیزی کم از سریال‌های ترکیه‌ای ندارند.
واقعیت این است که کشور ما از بعد اجتماعی شرایط متفاوت‌تری نسبت به دنیا دارد و تاثیر رسانه‌ها بر جامعه ما به نسبت سایر کشورها بیشتر است به این دلیل که در کشورهای دیگر تنوع سرگرمی وجود دارد و افراد قدرت انتخاب نسبت به سرگرمی و اوقات فراغت خود دارند اما در کشور ما به دلیل ضعفی که در زیر ساخت‌ها وجود دارد بخش اعظم مردم کشور به دلیل نبود زیر ساخت و مشکلات اقتصادی بیشترین گذران اوقات فراغتشان تماشای فیلم و استفاده از رسانه‌های دیداری اعم از سریال‌های ماهواره ای، شبکه‌های خارجی، سینما، شبکه نمایش خانگی و رسانه ملی است. بنابراین میزان اثرگذاری رسانه‌های دیداری در کشور ما بسیار بالاست. از طرفی رسانه‌های دیداری به دلیل سهولت در دسترسی، ارزان قیمت بودن و محتوای آن‌ها از مخاطبان بسیاری برخوردار هستند چرا که قهرمان این سریال‌ها معمولا آرزوهای سرکوب شده و نیازهای فروخورده مردم جامعه است. بنابراین جامعه در یک قاعده همزاد پنداری قرار می‌گیرد و به این صورت به بخشی از نیازهای خود پاسخ می‌دهد.
سریال‌های سینمای خانگی بر اساس مطالعات معمولا روی خانم‌ها بیشتر از آقایان تاثیرگذار است و رده سنی نوجوان و جوان از این محتواها تاثیرپذیری بیشتری دارند. تاثیرات این سریال‌ها معمولا مخرب است چرا که بسیاری از آن‌ها بر اساس نیازهای واقعی جامعه شکل نمی‌گیرد بلکه خواسته‌ها و نیازهای جامعه را افزایش داده و سبک زندگی افراد را تغییر می‌دهد. اگر برای موضوع فکری نشود در آینده شرایط از اینی هم که هست بدتر خواهد شد بنابراین به نظر می‌رسد مسئولان
به جای سانسور و حذف برخی سریال ها، باید به تولید محتوای بیشتر کمک کنند اما اجازه بدهند که مخاطب خودش آن چیزی را که می‌پسندد دنبال کند؛ واقعیت این است که سانسور کنجکاوی مخاطبان را برای دنبال کردن سریال‌ها بیشتر می‌کند. باید به جای این کار برای همه اقشار و گروه‌های سنی محتوای مرتبط با آنان ساخته شود تا هر کس بسته به سلیقه‌اش به دنبال محتوای مورد علاقه‌اش برود. تنها با این روال است که می‌توان از آسیب بیشتر سریال‌ها و محتواهایی که ساخته می‌شود جلوگیری کرد.