جایی ایستادم که جایگاه واقعی ایران بود

گروه سیاسی/ حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دوشنبه شب با حضور در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری تلویزیون ابعاد مختلف تحولات سیاست خارجی و رویکرد آتی دستگاه دیپلماسی را تشریح کرد. امیرعبداللهیان که بتازگی در اجلاس بغداد حضور یافته بود، ابتدا درباره جایگاه ایستادنش در عکس یادگاری در این نشست گفت: فکر می‌کنم من در اصل در جایی ایستادم که جایگاه واقعی جمهوری اسلامی و نماینده جمهوری اسلامی ایران بود. پیشتر امیرعبداللهیان که به‌عنوان رئیس هیأت ایرانی در نشست بغداد حاضر شده بود بعد از آنکه همراه سران کشورها وارد سالن کنفرانس شد، برای گرفتن عکس یادگاری در ردیف رهبران کشورها در کنار رئیس‌جمهوری مصر و نخست‌وزیر امارات قرار گرفت. به گزارش فارس وزیر امور خارجه به دیدارهایش با مقامات عراقی دراین اجلاس نیز اشاره کرد و گفت: با نخست‌وزیر عراق و نیز رئیس پارلمان عراق جلسه‌ای برگزار شد، لذا فرصتی پیش آمد با برخی از سران کشور‌های منطقه و جهان اسلام دیدار داشته باشم، گفت‌وگو‌های بسیار خوبی بین من و محمد بن راشد ولیعهد امارات متحده عربی و حاکم دوبی انجام شد، امارات برای مراسم تحلیف آقای رئیسی سه نفر از وزرای خود را به کشور ما اعزام کرد، ملاقات خیلی خوبی با رئیس‌جمهوری داشتند و گفت‌وگو‌های سازنده و رو به جلو برای توسعه همه جانبه همکاری‌های دو کشور را داشتند، لذا فرصتی بود تا در حاشیه اجلاس با آقای شیخ محمد بن راشد در ادامه آن نشست تهران گفت‌وگو‌هایی را داشته باشم و ایشان به گرمی از ایده‌های ما و توسعه همکاری‌ها و اینکه در حوزه تجاری و اقتصادی دو طرف از ظرفیت‌های موجود استفاده کنند، استقبال کرد. یکی دو ساعت بعد از ملاقات توئیت مثبتی را در این رابطه داشت.
دعوت مکرون برای سفر به پاریس
امیرعبداللهیان همچنین به دیدارش با رئیس جمهوری فرانسه در حاشیه اجلاس بغداد اشاره کرد و افزود: البته فرانسوی‌ها خیلی علاقه‌مند بودند تا با استفاده از این فرصت بتوانند به جمهوری اسلامی ایران نزدیک شوند، آقای مکرون در کمتر از دو ساعت و نیمی که در اجلاس حضور داشتیم دو بار به‌سمت من آمد و حتی بر این تأکید کرد که خیلی علاقه‌مند هستیم شما سفری به پاریس داشته باشید و وزیر خارجه فرانسه را صدا کرد و گفت من از ایشان دعوت کردم که به پاریس بیاید و یک بار بنشینید و مسائل را مرور کنید. جمهوری اسلامی ایران کشور مهمی در منطقه است و ما باید مسائل دوجانبه را با هم مرور کرده و راهکاری برای تداوم گفت‌وگوها پیدا کنیم.
عربستان در انتظار استقرار دولت رئیسی


رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین درباره ملاقات با وزیر خارجه عربستان در نشست بغداد هم گفت: بین ایران و عربستان گفت‌وگوهایی انجام شده و سعودی‌ها به‌دنبال این هستند تا دولت جدید مستقر شود و بین من و آقای «فرحان»، وزیر خارجه سعودی احوالپرسی صورت گرفت و طرف سعودی ضمن اینکه تبریک گفت، اشاره داشت ما منتظر هستیم دولت جدید مستقر شود و ارتباطات خود را از سر خواهیم گرفت ولی در این مرحله از سفر در بغداد گفت‌وگو و مذاکره رسمی مبنی بر تداوم مذاکرات قبلی بین ما انجام نشد.
به دنبال فرار از مذاکره برجام نیستیم
وزیر خارجه در ادامه درباره روند مذاکرات احیای برجام هم با انتقاد از مواضع امریکا که تهدید به استفاده از گزینه‌های دیگر در صورت عدم احیای برجام می‌کنند، گفت: من خیلی شفاف به طرف مذاکره کننده اتحادیه اروپا گفتم امریکایی‌ها تا یاد نگیرند که مؤدبانه با ملت بزرگ ایران صحبت کنند، از ادبیات تهدید هیچ نتیجه‌ای نخواهند گرفت و اگر این ادبیات را ادامه دهند پیام سازنده‌ای برای دولت جدید نیست. یک بار دیگر باید مرور کنند که آیا از این رفتارهایشان توانسته‌اند دستاوردی برای خود به دست بیاورند.
امیرعبداللهیان تصریح کرد: ما به‌دنبال فرار از میز مذاکره نیستیم. ولی یک نکته بسیار مهم است و آن این است که دولت سیزدهم مذاکره‌ای را مذاکره می‌داند که دستاوردهای ملموس در راستای تأمین منافع و حقوق ملت ایران داشته باشد. من در جلساتی که با کمیسیون‌های مجلس داشتم دیدم که کار برای دولت خیلی سخت شده است. شاید اگر دولت قبلی به نقطه‌ای در مذاکره می‌رسید و طرف‌های غربی کارشکنی نمی‌کردند و مذاکرات به نتیجه‌ای می‌رسید شاید راحت‌تر مجلس در ارتباط با مصوبه خود کنار می‌آمد ولی توقع مجلس از دولت آقای رئیسی این است که حقوق حداکثری ملت ایران باید در مذاکرات تأمین شود. رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: به طرف مقابل گفتم که شما باید واقعاً رویکردتان را در مذاکره تغییر دهید. رویکرد اتلاف وقت را هیچکس نمی‌پذیرد و در عین حال مذاکرات باید دستاوردهای ملموسی داشته باشد. مذاکره یکی از ابزارهای دیپلماسی است و امیدواریم اتفاقات خوبی در این زمینه رخ دهد و طرف‌های مقابل بر مبنای خرد در میز مذاکره حضور یابند، نه پیام‌های غیرسازنده.
وزیر خارجه درباره دور بعدی مذاکرات گفت: طرف مقابل این درک را دارد که بالاخره یک پروسه دو سه ماهه‌ای زمان می‌برد که دولت جدید مستقر شود و برای هر گونه تصمیمی که می‌خواهد در این رابطه بگیرد، برنامه‌ریزی کند ولی این موضوع یکی از موضوعاتی است که در دستورکار دستگاه سیاست خارجی و دولت قرار دارد.
نظر مردم افغانستان در تعیین سرنوشتشان مهم است
امیرعبداللهیان همچنین درباره تحولات افغانستان گفت: ما از افغانستانی حمایت می‌کنیم که نظر مردم افغانستان نسبت به تعیین سرنوشت‌شان در این کشور دیده شود و در این مقطع آنچه مهم است این است که دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام افغان، راهکار سیاسی منحصر به فرد برای برون رفت از مشکلات افغانستان هست. این مصایبی که الان سر مردم افغانستان می‌آید ریشه در رفتار امریکا در این کشور دارد. امریکایی‌ها به موج عظیمی که به آنها در فرودگاه پناه آورده بودند رحم نکردند و شاهد بودیم چه اتفاقاتی در فرودگاه رخ داد.
او ادامه داد: در موضوع افغانستان، اگر بیگانگان دست از سر افغانستان بردارند رهبران افغانستان و رهبران همه اقوام و احزاب و گروه‌های افغانستانی از چنان قابلیتی برخوردارند که خودشان درباره آینده کشورشان تصمیم بگیرند. ما از یک افغانستان امن و پایدار و افغانستانی که با همسایگانش در صلح و ثبات زندگی کند و افغانستانی که مردمش در تعیین سرنوشت خود نقش داشته باشند حمایت می‌کنیم. وی درباره برگزاری نشست همسایگان افغانستان در تهران نیز گفت:‌ با برخی از همسایگان افغانستان گفت‌وگوهایی را شروع کردیم. پنجشنبه هفته گذشته وزیر خارجه پاکستان تهران بود و تماس‌ها و رایزنی‌هایی با سایر همسایگان افغانستان داریم و هدف این است که با استفاده از ظرفیت همسایگان برای رسیدن به یک وضعیت مطلوب در این کشور کمک کنیم.
تشکیل ستادی برای واردات سریع‌تر واکسن
رئیس دستگاه دیپلماسی به برنامه‌های خود برای تهیه واکسن کرونا اشاره و اضافه کرد: اولین برنامه کاری من در وزارت خارجه تشکیل ستادی برای واردات سریع‌تر واکسن از کشورهای مختلف جهان بود و از وزیر بهداشت خواهش کردم تا در اولین جلسه ما حضور پیدا کند. بسیج و یک فراخوان عمومی در این رابطه داده شده، تمام سفرا و سرکنسولگری‌های ما در سراسر جهان فعال شده‌اند و از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور که علاقه‌مند هستند به هموطنان خود کمک کنند، استفاده می‌کنیم.
امیرعبداللهیان با بیان اینکه وزارت خارجه در راستای وظیفه ذاتی خود عمل می‌کند، اظهار داشت: ما از بخش خصوصی هرکسی که می‌خواهد واکسن وارد کند، استقبال می‌کنیم، آقای مخبر معاون اول رئیس‌جمهوری ستاد ویژه‌ای را در نهاد ریاست جمهوری تشکیل دادند تا همه ابعاد کار را در موضوع کرونا و از جمله واکسن دنبال کنند. وزیر امور خارجه همچنین در پایان عنوان کرد: سیاست همسایگی و سیاست آسیایی به این معنا نیست که به یک بخش از جهان تمرکز کنیم و سایر بخش‌ها را فراموش کنیم، از جمله کار‌هایی که از همکارانم درخواست کرده‌ام این است که در تمام قاره‌ها و حوزه‌ها چند کشور را به‌عنوان اولویت اول تعیین کنیم و با سایر کشور‌ها هم ارتباطاتمان را متناسب با وزن و جایگاه آن کشور‌ها ادامه خواهیم داد، حتی ما به اروپا  نیز نگاه داریم، لذا اروپا را فقط آلمان و انگلیس و فرانسه نمی‌دانیم، بخش‌های بزرگی از اروپا هستند که ظرفیت‌های فراوانی دارند. همه اروپا، تروئیکای اروپا نیست.
امیرعبداللهیان بیان کرد: سیاست خارجی متوازن یعنی ارتباط با همه بخش‌های جهان با رعایت اولویت‌ها، لذا سیاست خارجی متوازن، پویا و هوشمند شعار ماست، نیروی انسانی کار اصلی را باید انجام دهند، در هر ۶ ماه کارنامه و گزارش کار خوبی را برای کمک به مردم ارائه دهیم.