وزیر بهداشت: حجم قابل توجهی از واکسن هفته آینده توزیع می‌شود

گروه اجتماعی/ اگرچه با آغاز واکسیناسیون گروه‌های شغلی در کشور و همچنین کاهش سن گروه‌های سنی به ۵۰ سال، روند واکسیناسیون در کشور سرعت بیشتری به خود گرفته است و این روند در روزهای اخیر با وجود رکوردشکنی تزریق در برخی روزها ادامه داشت اما خبرها از برخی استان‌ها و حتی واکسیناسیون برخی گروه‌های شغلی حکایت از این دارد؛ تزریق واکسن در برخی واکسن‌های تزریقی مجدداً با کندی مواجه شده و در مواردی نیز سرگردانی گروه‌های اعلام شده جهت واکسیناسیون را در اغلب استان‌ها به‌دنبال داشته است. با این حال دیروز وزیر بهداشت در نخستین نشست خود با رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اعلام کرد از هفته آینده میزان قابل توجهی واکسن کرونا وارد کشور می‌شود و با افزایش تولید و واردات واکسن به همان سرعت انجام واکسیناسیون هم باید سرعت گیرد تا جلوی پیک‌های بعد را بگیریم.در همین حال معاون بهداشت وزارت بهداشت نیز در حاشیه این جلسه از ورود هفتگی ۵میلیون دوز واکسن کرونا از هفته آینده خبر داد. علیرضا رئیسی درباره چرایی تأخیر در تزریق دوز اول واکسن کرونا برای گروه‌های سنی که اخیراً اعلام شده، گفت: در این هفته واکسن جدیدی وارد نشد و موکول به آخر هفته شد؛ یعنی به پنجشنبه و از آنجایی که نوبت دوز دومی‌ها رسیده است، ترجیح‌مان این است که دوز دومی‌ها را بزنیم تا واکسیناسیون‌شان به تأخیر نیفتد و کامل شود و از شنبه هفته آینده، گروه سنی که نوبت‌دهی شدند، دوز اول‌شان را دریافت می‌کنند یعنی از هفته آینده نوبت‌دهی جدید هم داریم و علاوه بر دوز دومی‌ها، دوز اول را هم تزریق می‌کنیم.
هیچ بیمار کرونایی نباید بدون درمان از بیمارستان خارج شود
وزیر بهداشت در اولین نشست خود با رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی که به صورت مجازی برگزار شد، مدیریت کرونا را اولویت اول وزارت بهداشت خواند و بر لزوم بسیج تمام امکانات جهت درمان بیماران کرونا تأکید کرد.دکتر بهرام عین‌اللهی گفت: ما امروزه با آمارهای بدی در رابطه با درمان کرونا مواجه هستیم باید همه امکانات استانی به کار گرفته شود و هیچ بیمار کرونایی نباید بدون درمان از بیمارستان خارج شود. باید تمام امکانات برای درمان عزیزان بسیج شود.وزیر بهداشت در ادامه بر گسترش تخت‌های ویژه و توجه کادرمان به پروتکل‌های درمان بیماری تأکید کرد و افزود: این روزها یکی از نبایدها پیرامون بیماران این است که نباید بیمار به فاز اینتوبه برسد و باید تا جایی که می‌شود اکسیژن از راه غیرتهاجمی به بیمار برسد. بنابراین رساندن اکسیژن به بیمار نقش حیاتی دارد. من خواهشم از رؤسای دانشگاه‌ها حضور در فیلد و سرکشی از بیمارستان‌ها است زیرا یکی از واجبات است.
وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه مدیریت کرونا تنها بر عهده وزارت بهداشت نیست، اظهار کرد: باید از کلیه ظرفیت‌ها و سازمان‌ها در این زمینه استفاده شود.از طرفی حتماً باید کمیته‌ علمی کرونا در دانشگاه‌ها تشکیل شود. درست است که کمیته ملی کشوری بر کلیات تصمیم‌گیری می‌کند اما کمیته علمی در دانشگاه‌ها از ضرورت‌ها است تا پروتکل‌های محلی تدوین شود.


وی به موضوع آموزش نیز اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه‌های اصلی ما بازگشایی دانشگاه‌ها خواهد بود و دانشگاه‌ها با واکسیناسیون هدفمند دانشجویان و استادان باید بازگشایی شود. بسته به شرایط می‌توان کلاس‌ها را به شیوه مختلفی ارائه کرد. در روش ترکیبی همه کلاس‌ها باید دایر شود؛ اما با توجه به شرایط استانی باید در مورد میزان حضور دانشجویان تصمیم‌گیری شود.
پاسپورت واکسن مورد تأییدWHO نیست
علیرضا رئیسی در حاشیه اجلاس رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی درباره وضعیت واکسیناسیون علیه کرونا، گفت: در زمینه بحث واکسیناسیون اکنون فاز یک که واکسیناسیون کادر بهداشت و درمان بود، تمام شد. فاز دو هم گروه‌های سنی بودند و خوشبختانه ۸۷ درصد گروه سالمندی ما که افراد ۶۰ سال به بالا هستند و مورد نظرمان در فاز دوم بودند، واکسینه شدند. فاز سوم مربوط به مشاغل حساس و گروه‌های شغلی و همچنین بیماران سرطانی، دیابتی، دیالیزی و هموفیلی، تالاسمی و بیماران خاص بود که واکسیناسیون این عزیزان هم تقریباً بالای ۸۰ تا ۹۰ درصد پایان پذیرفته است.
وی با بیان اینکه عملاً در حال حاضر وارد فاز چهارم واکسیناسیون علیه کرونا شده‌ایم، افزود: فاز چهارم برای واکسیناسیون افراد زیر ۶۰ سال بود که تقریباً ۴۲ میلیون نفر شامل این فاز می‌شوند که حدود ۸۴ تا ۸۵ میلیون واکسن برای این فاز نیاز داریم.
رئیسی ادامه داد: از هفته آینده به طور مستمر میزان قابل توجهی واکسن وارد کشور می‌شود و هفتگی ۵ میلیون دوز وارد کشور خواهد شد. با این حساب فکر می‌کنم در شهریور ماه با احتساب واکسن‌هایی که در حال حاضر در اختیار داریم، مجموعاً حداقل ۲۰ میلیون واکسن در شهریور ماه و حدود ۳۰ میلیون واکسن هم با توجه به اقدامات خوبی که انجام شده در مهر ماه به دستمان می‌رسد که سرعت واکسیناسیون‌مان بالا خواهد رفت.
رئیسی ادامه داد: در حال حاضر به طور میانگین روزانه ۶۴۰ تا ۶۵۰ هزار دوز واکسن تزریق می‌کنیم و این قابلیت وجود دارد که این ظرفیت دو برابر شود.
وی تأکید کرد: برخی کشورهای اروپایی می‌گویند که شرط ورود افراد به کشور ما تزریق این چهار واکسن است، این واقعاً نوعی بی‌عدالتی و ظلم مضاعف است. زمانی که یک واکسنی مورد تأیید است و همه دارند استفاده می‌کنند و برخی کشورها آن را غیرقابل قبول بدانند، درست نیست و سازمان جهانی بهداشت کاملاً مخالف این نظریه است که بیاییم پاسپورت واکسن درست کرده و بگوییم که تنها این نوع واکسن مورد تأیید فلان کشور است. این موضوع حتماً باید برچیده و پیگیری شود.