درگذشتِ فيروزآبادي

سردار سرلشكر سيدحسن فيروزآبادي، رييس پيشين ستاد كل نيروهاي مسلح كه اين مدت اخير علاوه بر عضويت در مجمع تشخيص مصلحت نظام، به عنوان مشاور عالي نظامي فرماندهي كل قوا نيز فعاليت مي‌كرد، روز گذشته و پس از مدتي بيماري جان به جان‌آفرين تسليم كرد. سرلشكر فيروزآبادي كه از سال 68 تا 95 به مدت ۲۷ سال و با حكم رهبر انقلاب، به عنوان رييس ستاد كل نيروهاي مسلح مشغول به خدمت بود و پس از آن با حكمي ديگر از رهبري، به عنوان مشاور عالي نظامي فرماندهي كل قوا منصوب شد، هنگام مرگ ۷۰ سال سن داشت و درحالي كه برخي منابع خبري، علت درگذشت فيروزآبادي را بيماري عنوان كرده و از اشاره به نام بيماري اين مقام بلندپايه نظامي خودداري كردند، بعضي از ديگر منابع خبري نيز با اشاره به ابتلاي سرلشكر فيروزآبادي به كوويد-۱۹، از بيماري كرونا به عنوان عامل اصلي درگذشت اين مقام بلندپايه نظامي نام بردند.
سرلشكر حسن فيروزآبادي كه دانش‌آموخته دامپزشكي بود، از زمان آغاز رهبري آيت‌الله خامنه‌اي و با حكم ايشان به عنوان رييس ستاد كل نيروهاي مسلح منصوب شد و تا ۲۷ سال بعد در اين سمت حساس و كليدي خدمت كرد. سمتي كه عملا آن را بايد بالاترين مقام نظامي كشور عنوان كرد. اين درحالي است كه سرلشكر فيروزآبادي از سال 95 به اين‌سو با حكمي ديگر از جانب رهبر انقلاب به عضويت در مجمع تشخيص مصلحت نظام درآمد. اين درحالي است كه از سرلشكر فيروزآبادي به‌خصوص زماني كه هنوز رياست ستاد كل نيروهاي مسلح را برعهده داشت، به عنوان يكي از مقام‌هاي نظامي ياد مي‌شد كه نگاهي مثبت نسبت ‌به مذاكرات هسته‌اي و برجام و به‌طور كل دولت حسن روحاني داشت. چنان‌كه جمله‌اي از او نقل است: «رسانه‌هايي كه به نوعي به نيروهاي مسلح مرتبطند خطا مي‌كنند و برابر مشي و منويات رهبري حركت نمي‌كنند، بايد روش‌ خود را اصلاح كنند و الا ما با آنها برخورد مي‌كنيم.» 
سرلشكر فيروزآبادي در دوران 27 ساله رياست ستاد كل نيروهاي مسلح با حاشيه چنداني روبه‌رو نبود اما چندي پس از پايان اين دوره، شايد مهم‌ترين جنجال رسانه‌اي دوران فعاليتش را تجربه كرد. زماني كه ماجراي ويلايي ۱۰ هزار متري در لواسان از جانب گروهي از فعالان رسانه‌اي در جريان موسوم به عدالتخواه به سطح رسانه‌ها راه يافت و در ادامه از مصادره اين ملك صحبت شد. هرچند در ادامه اعلام شد كه اين مكان به‌ واسطه جايگاه حقوقي و مسووليتي كه سرلشكر فيروزآبادي راس ستاد كل نيروهاي مسلح داشت، در اختيار او قرار گرفته و قاعدتا به عنوان ملك شخصي در اختيارش نبوده است. اين موج رسانه‌اي كه داخل كشور ازسوي برخي خبرگزاري‌هاي اصولگرا نيز پشتيباني مي‌شد اما از سوي طيفي ديگر از ناظران و تحليلگران سياسي به عنوان نوعي انتقام‌گيري سياسي مورد تحليل و واكاوي قرار گرفت. چنان‌كه ايرنا در يادداشتي اين پرسش را پيش كشيد كه «آيا فيروزآبادي تنها مسوولي است كه از اين املاك استفاده مي‌كند و نقد او با مواضع سياسي‌اش ارتباطي ندارد؟!» اشاره‌اي به حمايت او از برجام و دولت روحاني كه به‌زعم نويسنده يادداشت خبرگزاري جمهوري اسلامي علت و انگيزه افشاگري‌هاي مخالفان سرلشكر فيروزآبادي عليه او بوده است.  سرلشكر فيروزآبادي كه دوران جنگ ايران و عراق را درحالي در مقام‌هاي مختلف نظامي و امنيتي
 پشت سر گذاشت كه خود مستقيما از افسران سپاه يا ارتش نبود. حمايت نسبي سرلشكر فيروزآبادي از دولت حسن روحاني البته در شرايطي مورد توجه ناظران قرار گرفت كه او پيش از اين نيز از دولت مستقر جمهوري اسلامي حمايت كرده است. به‌خصوص وقتي محمود احمدي‌نژاد روي كار آمد و سرلشكر فيروزآبادي دست‌كم تا زماني كه دوران انتقادهاي اصولگرايان از احمدي‌نژاد آغاز نشده بود، از او و عملكردش حمايت مي‌كرد. سرلشكر حسن فيروزآبادي متولد سال ۱۳۳۰ در شهر مشهد است و تحصيلات خود را تا مقطع دكتراي پزشكي در اين شهر ادامه داد و از دانشگاه علوم پزشكي مشهد، دكتراي پزشكي خود را اخذ كرد. او همچنين در دوران جنگ ايران و عراق به عنوان فرمانده وقت قرارگاه خاتم‌الاانبيا، فعاليت مي‌كرد و پس از پايان جنگ در سال 68 موفق به دريافت درجه سرلشكري ازجانب رهبري شد. او كه عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران و دانشگاه علوم پزشكي بقيه‌الله الاعظم(ع) با مرتبه استادياري و رييس هيات امناي دانشگاه عالي دفاع ملي و همچنين آشنا به زبان‌هاي عربي و انگليسي بود، آثار و تاليفات متعددي نيز از خود به‌ جا گذاشت. تاليفاتي كه دامنه آن از مباحث علمي و پزشكي تا موضوعات مذهبي و البته مسائل امنيتي و نظامي گسترده است. اگرچه اطلاعات چنداني از زندگي خصوصي و شخصي سرلشكر فيروزآبادي در دست نيست اما آن‌طور كه ايمنا در گزارشي آورده، او سال‌ها پيش با خانم فاطمه مباشر ازدواج كرده بود و اين درحالي است كه از همسر او نقل است كه «همسرم هميشه از استقامت و صبوري با من حرف مي‌زد و توصيه‌ها و فرامين امام خميني(س) را به عنوان يك الگو در زندگي رعايت مي‌كرديم.» هرچه بود او ديروز ۱۲ شهريورماه ۱۴۰۰ در سن ۷۰ سالگي درگذشت و حالا جمهوري اسلامي يكي از نيروهاي وفادار خود را از دست داده است.
تسليت محمد مخبر در پي درگذشت سرلشكر فيروزآبادي
در پي درگذشت سرلشكر فيروزآبادي علاوه بر روساي قواي سه‌گانه، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام و بسياري ديگر از چهره‌هاي شاخص سياسي و نظامي، معاون اول رييس‌جمهوري نيز طي پيامي درگذشت سرلشكر سيد حسن فيروزآبادي را تسليت گفت. در متن پيام تسليت محمد مخبر آمده است: «درگذشت سردار مبارز و انقلابي سرلشكر بسيجي دكتر سيد حسن فيروزآبادي مشاور عالي فرماندهي معظم كل قوا و عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام موجب تاسف و تاثر گرديد. تلاش‌هاي مجاهدانه و خدمات ارزشمند و نقش تاثيرگذار سرلشكر فيروزآبادي در مسووليت‌هاي مختلف ازجمله رياست ستاد كل نيروهاي مسلح در افزايش سطح توانمندهاي نيروهاي مسلح براي تامين امنيت و اقتدار ملي فراموش‌ناشدني و نزد خداوند متعال مأجور است. ضايعه فقدان اين سردار مجاهد اسلام و انقلاب را به مقام معظم رهبري و فرماندهي معظم كل قوا (مدظله العالي)، عموم ملت قدرشناس ايران، فرماندهان و كاركنان نيروهاي مسلح، دوستان و بستگان به‌ويژه خانواده ارجمند ايشان تسليت مي‌گويم و از خداوند سبحان براي آن فقيد سعيد رحمت و غفران واسعه الهي و براي بازماندگان معزا صبر و اجر مسألت دارم.»