پرش از کلیشه‌ها


آفتاب یزد - گروه شبکه: برخی از بانوان هستند که هیچ محدودیتی مانع رسیدن به آرزویشان نمی‌شود یعنی هر سختی‌ای را به جان می‌خرند تا به آنچه که می‌خواهند برسند. در واقع این بانوان کلیشه‌های رایج را کنار می‌زنند و قدم در راه بزرگی می‌گذارند و اولین‌ها را که همیشه سخت است، رقم می‌زنند. مانند فهیمه نعمت اللهی. او نخستین بانوی ایرانی است که به مسابقات جهانی موتورکراس راه پیدا کرده است. قطعا فهیمه نعمت اللهی به عنوان یک زن محدودیت‌های بسیاری را گذرانده تا به این افتخار بزرگ برسد.
> اتفاقی تاریخی
بانوی موتورسوار ایران در اینباره می‌گوید: «حضور در رقابت‌های جهانی موتورکراس یک فرصت بزرگ برای من است و امیدوارم این حضور مسیر روشنی را پیش روی سایر قهرمانان دیگر قرار دهد.» فهمیه نعمت‌اللهی در گفتگو با ایرنا افزود: «قهرمان سال ۱۳۹۸ ایران هستم و ۴ سال است به صورت حرفه‌ای موتورسواری می‌کنم. حضور من در رقابت‌های جهانی موتورکراس یک اتفاقی تاریخی برای ایران و فدراسیون موتورسواری است و امروز این افتخار به نام من ثبت شده است». وی ادامه داد: «تلاش زیادی برای گرفتن این مجوز انجام شد و فدراسیون جهانی و فدراسیون موتورسواری کشورمان نیز حمایت خوبی داشتند تا شرایط حضورم فراهم شود. از آسیا فقط نماینده‌ای از ایران در این مسابقه حضور دارد و به جرات می‌توان گفت یک بانوی ایرانی نماینده قاره پهناور آسیاست.» بانوی موتورسواری ایران تصریح کرد: «می‌خواهم مسیر تازه و راه روشنی را پیش روی سایر بانوان ایرانی باز کنم، قهرمانان خوبی در این مسابقات حضور دارند و یک تجربه ارزشمند برای من خواهد بود که امیدوارم بتوانم از این تجربه گرانبها در رویدادهای آتی به خوبی بهره ببرم.» نعمت‌اللهی یادآور شد: «طبق برنامه قرار است در روزهای ۱۴ و ۱۷ شهریور در دو راند با سایر رقبا مسابقه دهم. این مسابقه تحت عنوان مسابقات قهرمانی جهان موتورکراس برگزار می‌شود و ۲۷ شرکت‌کننده از ۱۶ کشور جهان در آن حضور خواهند داشت.» وی در مورد شرایط نقل و انتقال موتور به ترکیه گفت: «متاسفانه به دلیل شرایطی که داریم باید موتور را با خودم ببرم، برای همین موتور را قطعه قطعه کردیم تا از طریق گمرک بتوانیم از کشور خارج کنیم اما در سال‌های بعد باید تدابیری اتخاذ شود تا این مسئله حل شود. همسرم مکانیک موتور است و قرار است آنجا موتور را سرهم کند تا بتوانم در این مسابقه حاضر شوم. تیم ما متشکل از ۵ نفر است و امیدوارم با عملکرد مطلوبی بتوانیم برای موتورسواری ایران نتیجه‌ای تاریخی را رقم بزنیم.» این بانوی موتورسوار کشورمان در خصوص دیدارش با وزیر ورزش و جوانان هم افزود: «حضور فردی به نام «سیدحمید سجادی» باعث خشنودی و خرسندی جامعه ورزش کشور است. شک ندارم روزهای روشن و امیدوار کننده‌ای برای ورزش زنان ایران رقم خواهد خورد و این حضور زمینه‌ساز ظهور توانمندی‌های بانوان ایران در رشته موتورسواری خواهد بود. در دیداری که با وزیر ورزش و جوانان داشتیم گزارشی از عملکرد فدراسیون و شرایط حضورم در این مسابقات را به اطلاع شخص اول ورزش کشور رساندیم و امیدوارم نماینده شایسته‌ای برای ورزش ایران و بانوان کشورم باشم. »
> اتفاق بزرگی است


اما رئیس هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی سیستان و بلوچستان گفت: «اعزام نعمت‌الهی به مسابقات جهانی اتفاق بزرگی است، با جدیت و تلاش رئیس فدراسیون شاهد تحول رشته موتورسواری خواهیم بود.» به گزارش برنا، محمد توسلی‌کیا، اظهار داشت: «برای اولین بار با تلاش و همکاری که رئیس فدراسیون انجام داد یک بانوی ایرانی توانست به مسابقات جهانی اعزام شود. حضور خانم نعمت‌اللهی در مسابقات جهانی ترکیه اتفاق بزرگی برای خانواده موتورسواری ایران است و این مسئله نوید روزهای خوبی را در این فدراسیون به ویژه در بخش بانوان می‌دهد و می‌توان آینده روشنی را برای جامعه موتورسواری پیش‌بینی کرد.» رئیس هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه این تاریخ‌سازی به ایجاد انگیزه بین بانوان کمک می‌کند عنوان کرد: «از زمانی که حضور خانم نعمت‌اللهی در مسابقات جهانی قطعی
شد چندین بانوی علاقه‌مند در استان با هیئت تماس گرفتند و می‌خواهند در این رشته فعالیت کنند. بانوان با استعدادی در سراسر کشور داریم که توانایی فعالیت در رشته موتورسواری را دارند و قطعا با جدیت و پیگیری که آقای ناظمی در فدراسیون دارند در آینده نزدیک شاهد اتفاقات بهتری نیز خواهیم بود.» همچنین نایب رئیس بانوان فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی گفت: «برای اولین بار یک بانوی موتورسوار در رشته کراس به مسابقات جهانی اعزام می‌شود.» فیروزه سیدمهدی، اظهار کرد: «این مسابقات با عنوان WMX است که جزو بالاترین سطح مسابقات جهانی محسوب می‌شود و بهترین‌های دنیا در رشته موتورکراس حضور دارند.»
گفتنی است مسابقات جهانی موتورکراس بانوان (WMX) پنجم سپتامبر در قره حصار کشور ترکیه برگزار می‌شود و فدراسیون جهانی موتورسواری، ضمن موافقت با درخواست فدراسیون ایران، حضور «فهیمه نعمت‌اللهی» را در این مسابقات تائید کرد. او قهرمان موتورکراس کشور است و به عنوان اولین بانوی ایرانی در مسابقات قهرمانی جهان شرکت می‌کند. از سوی دیگر حضور نعمت اللهی در این سطح از مسابقات بسیار مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته که ضمن آرزوی موفقیت برای این بانوی موتورسوار، از آن به عنوان یک اتفاق و یک خبر خوب یاد می‌کنند.