اخراج بيژن عبدالكريمي از دانشگاه آزاد

خبر اخراج بيژن عبدالكريمي، دانشيار گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران عصر ديروز در خبرگزاري‌ها منتشر شد. وبسايت نورنيوز در توضيح اين خبر نوشت: «در حكم اخراج اين استاد دانشگاه، دليل اخراج دفاع از نظام سلطنتي و خاندان پهلوي ذكر شده است.» همچنين در بخشي از اين حكم آمده است: «نامبرده فاقد صلاحيت جهت عضويت در هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي است... بنا به اين حكم، كد استادي بيژن عبدالكريمي از روز گذشته (شنبه ۱۳ شهريورماه) باطل گرديده و راي صادره قطعي و لازم‌الاجراست.»
«اعتماد» در گفت‌وگو با دكتر عبدالكريمي در مورد چند و چون اين خبر، دريافت كه ماجرا به شكايت 2 سال پيش از اين استاد به كميته انضباطات اساتيد دانشگاه آزاد برمي‌گردد. موضوع شكايت، سخنراني دكتر عبدالكريمي به دعوت وزارت كشور در تاريخ نهم ارديبهشت‌ماه 98 است و هيات رسيدگي به تخلفات استادان، دكتر عبدالكريمي را به 6 ماه محروميت از تدريس بدون حقوق محكوم مي‌كند. هويت شاكي معلوم نيست. 
اين استاد فلسفه، در اعتراض به اين حكم به دادگاه عمومي شكايت مي‌كند. دادگاه روز 15 تيرماه سال جاري تشكيل‌جلسه مي‌دهد اما نماينده دانشگاه آزاد در آن جلسه حاضر نمي‌شود. حكم دادگاه مبني بر تبرئه بيژن عبدالكريمي در روز 16 تيرماه از سوي سامانه سنا اعلام مي‌شود و با وجود آنكه اين حكم لازم‌الاجراست، هيات رسيدگي به تخلفات استادان، براي امتناع از اجراي حكم دادگاه، يك ماه بعد در روز 15 مردادماه 1400 جلسه‌اي برگزار مي‌كند و اتهام تازه‌اي را عليه عبدالكريمي ابراز مي‌دارد. اين اتهام تازه، دفاع او از خاندان پهلوي است. نتيجه اين جلسه، باطل شدن كد استادي عبدالكريمي بعد از بيست سال كار و فعاليت در دانشگاه آزاد و اخراج او است. 
بيژن عبدالكريمي، از استادان شناخته‌شده و مطرح فلسفه در ايران است كه همواره در مقام روشنفكري متعهد و شجاع در عرصه عمومي حضور داشته و گذشته از سخنراني و مشاركت فعال در نشست‌ها و همايش‌ها، گفتارها و نوشتارهاي فراواني در موضوعات روز در رسانه‌هاي مجازي و مطبوعات ارايه كرده است. او همچنين نويسنده و مترجم ده‌ها جلد كتاب در حوزه‌هاي فلسفه، سياست، جامعه‌شناسي، روشنفكري، دين‌شناسي، تاريخ و ادبيات است. 
دكتر عبدالكريمي در فضاي انديشه ايران امروز، به دفاع از معنويت عقلاني، نقد تجدد همسو با متفكراني چون نيچه و هايدگر و ضرورت بازانديشي در انديشه‌هاي دكتر شريعتي و احياي مشي روشنفكري او شناخته شده است. عبدالكريمي در حوزه سياست به گفتمان اصلاح ملي مي‌انديشد و از منتقدان سرسخت رژيم‌هاي استبدادي و سلطنتي است و اتهام مطرح‌شده، بسيار تعجب‌انگيز و دور از واقع به نظر مي‌رسد.