نشست وزیر خارجه با تجار و اعضای اتاق بازرگانی برای تأمین واکسن

وزارت امور خارجه کشورمان دیروز میزبان دو نشست مهم بود. یکی نشست سفرا و نمایندگی‌های سیاست خارجی و رؤسای سازمان‌های بین‌المللی مقیم تهران با وزیر امور خارجه و دیگری نشست وزیر خارجه با تجار و اعضای اتاق بازرگانی درباره واردات واکسن کرونا.
به گزارش «ایران» حسین امیر عبداللهیان که در اولین روز کاری خود در وزارت خارجه ستاد تأمین واکسن را در این وزارتخانه تشکیل داده بود، روز یکشنبه 14شهریور ماه و در دومین جلسه این ستاد همه سفرای ایران در کشورهای خارجی را برای تأمین واکسن مأمور کرد. او دیروز هم در همین راستا و در جهت تسهیل برای تأمین واکسن با تجار و اعضای اتاق بازرگانی تشکیل جلسه داد. آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهوری در گفت‌و‌گوی تلویزیونی خود با مردم تأکید کرده بود که واردات 40 میلیون دوز واکسن تا پایان شهریور ماه قطعی شده است.
پیش از این هم مقامات دولت سیزدهم در تشریح برنامه های خود اشاره داشتند که مهار کرونا از اولویت های برنامه‌های آنها خواهد بود.
دیروز همچنین سفرا و رؤسای نمایندگی‌های سیاسی خارجی و رؤسای سازما‌های بین‌المللی مقیم تهران با حضور در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در نشستی با حضور حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شرکت کردند. این نخستین نشست امیرعبداللهیان با سفرا و رؤسای نمایندگی‌های خارجی مقیم تهران پس از تصدی این سمت است. امیر عبداللهیان پیش از این و بعد از کسب رأی اعتماد از مجلس در اولین سفر خود راهی عراق و سوریه شده بود.



وزیر امور خارجه کشورمان در رویکرد دولت جدید در سیاست خارجی و اولویت‌های اصلی جمهوری اسلامی ایران در این حوزه، گفت‌و‌گو با کشورهای منطقه را اولویت اصلی وزارت تحت مسئولیتش اعلام کرد.
به گزارش ایسنا، حسین امیرعبداللهیان که روز گذشته در ساختمان شهید سلیمانی دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه میزبان کلیه سفرا و رؤسای نمایندگان خارجی مقیم تهران بود، در ابتدای سخنان خود، با اشاره به عنوان سیاست خارجی دولت سیزدهم یعنی سیاست خارجی متوازن، فعال، پویا و هوشمند ابراز داشت: ما تأکید داریم این پیام را به تمام جهان ارسال کنیم که سیاست خارجی ما مبنای متوازنی خواهد داشت. بر این مبنا یکی از اولویت‌های اساسی ما، نگاه به همسایگان است. ما در این اولویت همسایگی هیچ استثنایی قائل نیستیم.
وزیر امور خارجه در ادامه نگاه ویژه به قاره آسیا را اولویت دیگر سیاست خارجی کشور دانست و گفت: ما دوستان و متحدان زیادی در میان همسایگان و در قاره آسیا داریم و در اولویت‌های سیاست خارجی خود به این دو محور توجه ویژه داریم. با وجود این ، همانگونه که از عنوان برنامه سیاست خارجی دولت سیزدهم استنباط می‌شود، نگاه دارای اولویت ما نسبت به همسایگان و آسیا، به معنای نادیده گرفتن بقیه نقاط جهان نیست و توجه به کشورهای عربی و اسلامی، کشورهای آفریقایی، کشورهای امریکای لاتین و اروپا و غرب، بخشی از سیاست خارجی فعال و پویای ما را تشکیل می‌دهد.
وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از صحبت‌های خود مواضع کشورمان درخصوص مذاکرات هسته‌ای را تبیین کرد و اظهار داشت: دولت سیزدهم مذاکره را یک ابزار مؤثر دیپلماسی می‌داند و ما به هیچ وجه از مذاکره فاصله نخواهیم گرفت. همان‌طور که در دیدار با آقای انریکه مورا تأکید کرم، ما مذاکره را با نگاه مثبت و فرصت به دیپلماسی باور داریم، اما معتقدیم مذاکره برای مذاکره نفعی برای ملت ایران و هیچ یک از طرف ها نخواهد داشت. وی اضافه کرد: امریکایی‌ها صدمه اصلی را به برجام وارد کردند و نه تنها متهم، بلکه مجرم اصلی در نقض برجام هستند. وزیر امور خارجه ضمن تأکید بر این نکته که ایران از هر مذاکره‌ای که تأمین‌کننده حقوق و منافع ملت بزرگ ایران باشد استقبال می‌کند، افزود: ما به مذاکره حکیمانه، متین و تأمین کننده حقوق ملت قائل هستیم و فعالانه در این زمینه عمل می‌کنیم. اما مذاکرات بدون نتیجه و با اتلاف وقت را برای ملت ایران مفید نمی‌دانیم. رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه به تحولات جاری در افغانستان پرداخت و ضمن اشاره به ارتباط با همه طرف‌ها در این کشور، بر تشکیل دولتی فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان تأکید کرد. امیر عبداللهیان با اشاره به وجود سوء‌تفاهم‌هایی در روابط دوجانبه با معدودی کشورها که مانع از تحرک روان و روابط مطلوب دیپلماتیک شده، بر توجه به منطق گفت‌و‌گو تأکید کرد و گفت: ما گفت‌و‌گو با کشورهای منطقه را یک اصل می‌دانیم و گفت‌و‌گوهای درون منطقه‌ای را راهکاری جدی برای خروج از وضعیت موجود منطقه قلمداد می‌کنیم. ما ضمن اینکه مداخلات خارجی و امنیتی‌سازی مسائل منطقه‌ای را مضر می‌دانیم، از هر فرمتی که مشوق گفت‌و‌گوهای درون منطقه‌ای باشد و خروجی آن به نفع صلح و ثبات و پیشرفت منطقه باشد حمایت می‌کنیم. وی در ادامه به موضوع روابط با اروپا پرداخت و ضمن تأکید بر فرصت‌های اروپا و غرب در سیاست خارجی متوازن دولت جدید ابراز داشت: اروپا فقط تروئیکا نیست. وزیر امورخارجه با تأکید بر اینکه تروئیکای اروپا فرصت بازنگری و تغییر رویه برای نشان دادن عزم جدی خود در تعامل با ایران را دارد، تصریح کرد: تروئیکای اروپا باید از بی‌عملی در اجرای برجام فاصله بگیرد. وی با اشاره به نقش ایالات متحده در عدم رفع تحریم‌ها و ممانعت از منافع برجام برای ملت ایران، بخشی از مسئولیت را نیز متوجه تروئیکای اروپا دانست.