انتصابات جدید در دولت

اعضای جدید هیأت دولت و برخی نهادهای زیر مجموعه آن منصوب شدند. آیت‌الله سید‌ابراهیم رئیسی طی احکام جداگانه‌ای سیدصولت مرتضوی را به‌سمت معاون اجرایی رئیس‌جمهوری و سرپرست نهاد ریاست جمهوری و فرهاد رهبر را به‌عنوان دستیار اقتصادی خود منصوب کرد. همچنین با حکم رئیسی میثم لطیفی به‌سمت معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور منصوب شد.
به‌گزارش ایرنا، فرهاد رهبر دستیار اقتصادی رئیس‌جمهوری پیش از این سمت‌هایی همچون معاون اقتصادی وزارت اطلاعات در دولت اصلاحات، ریاست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و ریاست دانشگاه تهران در دولت‌های نهم و دهم و نیز نایب رئیسی شورای راهبردی نظام مالیاتی کشور را در دولت یازدهم بر عهده داشته است. او دانش آموخته دکترای اقتصاد نظری است و ریاست دانشگاه آزاد اسلامی بین سال‌های 96 تا 97 آخرین سمت اجرایی و مدیریتی است که او در کارنامه دارد.
سید‌صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس‌جمهوری و سرپرست نهاد ریاست جمهوری نیز دانش آموخته دکترای حقوق عمومی است که معاونت بنیاد مستضعفان، معاون سیاسی وزیر کشوردر دولت دهم و شهرداری مشهد در سال‌های 92 تا 96 از جمله سوابق اجرایی و مدیریتی او بوده است.
میثم لطیفی رئیس جدید سازمان امور اداری و استخدامی کشور هم دانش آموخته دکترای تخصصی مدیریت منابع انسانی است. او که متولد 1357 است عضویت هیأت علمی دانشگاه، ریاست دانشکده مدیریت دانشگاه امام صادق(ع) و عضویت در شورای نخبگان بنیاد ملی نخبگان را در کارنامه علمی و مدیریتی خود دارد.


روز گذشته همچنین با حکم رئیس جمهوری؛ عادل آذر به سمت مشاور رئیس جمهوری و رئیس مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی منصوب شد. او دانش آموخته دکترای مدیریت و عضو هیأت علمی دانشگاه است که نمایندگی مجلس شورای اسلامی، ریاست مرکز آمار ایران و ریاست دیوان محاسبات کشور را در کارنامه اجرایی و مدیریتی خود دارد.
گفتنی است که پیش از این و با احکام صادر شده از سوی رئیس جمهوری سید مسعود میرکاظمی به سمت معاون رئیس ‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه، سید محمد حسینی برای معاونت امور مجلس رئیس‌ جمهوری، محسن رضایی میرقائد به سمت معاون اقتصادی رئیس جمهوری، دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و دبیر ستاد اقتصادی دولت، محمد اسلامی به سمت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی، محمد دهقان به سمت معاون حقوقی رئیس جمهوری و  انسیه خزعلی برای معاونت رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده منصوب شدند. گفته شده قرار است سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نیز به مسئولیت معاونت رئیس ‌جمهوری و ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران منصوب شود. به این ترتیب مشخص است که حلقه مدیران عالی و کابینه دولت سیزدهم با انتخاب و معرفی سه معاون دیگر رئیس جمهوری یعنی معاون علمی و فناوری ، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و رئیس سازمان مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی تکمیل خواهد شد. ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور نیز از جمله دیگر سمت‌هایی است که نیازمند صدور حکم از سوی رئیس جمهوری است و هنوز فرد جدیدی برای این سمت معرفی نشده است.
صادق خلیلیان استاندار خوزستان شد
تغییر و تحول در استانداری‌ها در دولت سیزدهم از استان خوزستان که مقصد نخستین سفر استانی آیت‌الله رئیسی از جایگاه ریاست جمهوری بود آغاز شد. در جلسه عصر یکشنبه هیأت وزیران، اعضای دولت به صادق خلیلیان برای سمت استاندار منتخب خوزستان رأی اعتماد دادند.
خلیلیان دارای مدرک کارشناسی خاکشناسی از دانشگاه شهید چمران اهواز و همچنین کارشناسی ارشد اقتصاد کشاورزی و دکترای اقتصاد منابع طبیعی از دانشگاه تربیت مدرس است و از سوابق مدیریتی و اجرایی او می‌توان به معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی و عضو شورای بیمه مرکزی کشور به‌عنوان نماینده این وزارتخانه در دولت نهم و نیز وزیر جهاد کشاورزی و عضو شورای پول و اعتبار در دولت دهم اشاره کرد.
انتصاب استاندار جدید خوزستان در حالی است که حجت‌الاسلام حسن درویشیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز روز گذشته محمد آقاجری معاون نظارت و بازرسی امور سیاسی و قضایی این سازمان را به‌عنوان بازرس کل استان خوزستان «با اختیارات ویژه» منصوب کرد. بر اساس این حکم بازرس‌کل جدید استان خوزستان دارای ابلاغ خاص قضایی از سوی ریاست قوه‌قضائیه با دارابودن اجازه صدور قرار قانونی برای متهمان اقتصادی است و برخی از اختیارات سازمانی در تهیه و ابلاغ گزارش‌ها نیز به او واگذار شده است.