گزارش سردار قاآنی به نمایندگان مجلس

گروه سیاسی/ جلسه دیروز مجلس با یک نشست غیرعلنی آغاز شد. نشستی که سردار قاآنی، فرمانده سپاه قدس میهمان آن بود و در بهارستان درباره آخرین تحولات افغانستان به نمایندگان گزارش داد. در همین حال در جلسه دیروز مجلس طرح تعیین تکلیف مشمولان غایب خدمت وظیفه اعلام وصول شد و همزمان یک نماینده هم از جمع‌آوری امضا برای برگزاری رفراندوم در مورد حذف یارانه‌های آشکار و پنهان خبر داد.
قاآنی درباره افغانستان به نمایندگان چه گفت؟
سخنگوی هیأت رئیسه مجلس روز گذشته درباره جلسه غیر‌علنی با سردار قاآنی در جمع خبرنگاران توضیحاتی ارائه کرد. به گزارش ایسنا، سید نظام‌الدین موسوی در این رابطه توضیح داد: سردار قاآنی درخصوص تحولات افغانستان مطالب دقیق، مستند و قوی را بیان و تحلیل خوبی را ارائه کرد و در این میان تعدادی از نمایندگان نیز دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود را بیان کردند. موسوی گفت: آنچه در فحوای کلام سردار قاآنی مشخص بود و در گزارش‌های سایر دستگاه‌های مرتبط با سیاست‌های خارجی نیز مورد تأکید قرار گرفته، اشراف کامل ایران درخصوص مسائل افغانستان است. در واقع دستگاه‌های امنیتی و دفاعی با اشراف کامل خود نسبت به تحولات اخیر غافلگیر نشدند. البته این تحولات به‌صورت یکباره حاصل نشد و سابقه آن به بیش از 20 سال گذشته می‌رسد. تحولات افغانستان با اشغال امریکایی‌ها به‌ سمت‌و‌سویی رفت، اما دگرگونی سیاسی که اکنون شکل گرفته از 5 الی 6 سال قبل شروع شده است.
وی گفت: با توجه به اینکه ایران از حیث دیپلماتیک و دفاعی اشراف و آمادگی کامل در مواجهه با تحولات افغانستان دارد، تلاش‌های جدی انجام داده تا منافع مردم این کشور و ایران اسلامی در تحولات لحاظ شود. امریکایی‌ها در افغانستان دچار ضعف شدند، دولت این کشور نیز در اداره امور تضعیف شد و طالبان نیز برای تصرف بخش‌های مختلف اقداماتی را آغاز کردند، لذا دستگاه دیپلماسی و سایر نهادها در این خصوص فعال شدند و ایران سعی کرد در اطراف منازعه صورت گرفته، جلسه بین الافغانی را برگزار کند که از گروه‌های مختلف از جمله طالبان و دولت وقت نیز حضور داشتند.


سخنگوی هیأت رئیسه مجلس با تأکید بر اینکه اگر ابتکار جمهوری اسلامی ادامه می‌یافت مسائل افغانستان به سمت‌و‌سوی دیگری می‌رفت، گفت: تلاش خواهیم کرد علاوه بر اینکه رأی و دیدگاه مردم افغانستان در آینده‌شان لحاظ شود، منافع ملت ایران و امنیت و ثبات مرزهایمان نیز در نظر گرفته شود؛ طی این مدت نیز هیچ تعرضی به مرزهایمان نشده و آمادگی کامل در این راستا وجود دارد، زیرا روابط حسنه بین دو کشور دارای اهمیت است. موسوی تأکید کرد: نظر و رأی مردم افغانستان برای جمهوری اسلامی ایران مهم است و سیاست رسمی است که رهبر انقلاب آن را بیان فرمودند و هر آنچه مردم این کشور بپذیرند، ایران اسلامی نیز از آن دفاع خواهد کرد. به گفته این نماینده مجلس، ایران تلاش خواهد کرد مذاکرات همه جانبه مجدداً در افغانستان رخ دهد و خشونتی در این کشور صورت نگیرد و همه مردم در تعیین سرنوشت‌شان شریک باشند و ثبات در این کشور شکل بگیرد. روند سیاسی آینده افغانستان تحت اشراف و نظر جمهوری اسلامی ایران است و مطابق روند آینده با ابتکارات ایران، موضع کشورمان درخصوص صحنه آتی افغانستان مشخص خواهد شد.
در همین رابطه علیرضا سلیمی، عضو هیأت رئیسه مجلس هم به خبرگزاری فارس گفت: طبق گزارش سردار قاآنی، امریکا در 20 سال گذشته روزانه 300 میلیون دلار در افغانستان هزینه کرده و سرجمع نزدیک به 2.5 تریلیون دلار در افغانستان هزینه کرده است. سلیمی خاطرنشان کرد: طبق گزارش فرمانده نیروی قدس سپاه، امریکا در این 20 سال تلفات و کشته‌های زیادی داده و البته ده‌ها بار عروسی مردم افغانستان را به خاک و خون کشیده است. عضو هیأت رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: همچنین تأکید شد که شکست و خروج مفتضحانه امریکا از افغانستان آغازی بر افول قدرت این کشور در دنیا خواهد بود و روند اخراج امریکایی‌ها از منطقه شروع شده است. البته امریکا به‌دنبال این است که با راه‌اندازی جنگی داخلی در افغانستان و دیگر کشورهای منطقه تداوم حضور نامشروع خود را داشته باشد. سلیمی گفت: در عین حال تأکید شد که سیاست جمهوری اسلامی در قبال افغانستان حمایت از تشکیل دولتی فراگیر با مشارکت تمام گروه‌های افغانستانی است.
جمع‌آوری امضا برای یک رفراندوم در مجلس
از دیگر اتفاقات جلسه دیروز مجلس اعلام وصول طرحی بود که قرار است به تعیین تکلیف مشمولان غایب نظام وظیفه بپردازد. هنوز البته از جزئیات این طرح اطلاع چندانی در دست نیست و طرح مذکور، برای رسیدگی باید در نوبت کمیسیون‌های تخصصی و سپس صحن مجلس قرار بگیرد. دیروز همچنین یک عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی از طرح تقاضای برگزاری رفراندوم به‌ منظور حذف یارانه‌های آشکار و پنهان در مجلس شورای اسلامی خبر داد. ابوالفضل ابوترابی در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس و در جمع خبرنگاران، گفت: با توجه به رقم بسیار بالای یارانه نقدی که در سال پرداخت می‌شود، بنده بر اساس اصل ۵۹ قانون اساسی و ماده ۳۶ قانون همه‌پرسی، تقاضای برگزاری رفراندوم به منظور حذف یارانه‌های آشکار و پنهان و پرداخت مستقیم به مردم را تهیه کردم.
وی در ادامه اظهار کرد: یارانه‌های پنهان و آشکار دو برابر بودجه سالانه کشور بوده و در واقع افراد مرفه جامعه بیست و پنج برابر مستضعفین از یارانه استفاده می‌کنند. این طرح تقاضا در سامانه طرح‌های مجلس بارگذاری شده و تاکنون توسط ۲۲ نفر از نمایندگان امضا شده است.نماینده نجف آباد در مجلس تصریح کرد: البته برای مطرح شدن این طرح در صحن علنی مجلس به ۱۰۰ امضا نیاز است و تصویب این تقاضا هم به کسب حداقل دوسوم آرای نمایندگان مجلس نیاز دارد.
 نمایندگان مجلس در اتریش چه کردند
دیروز همچنین اعضای هیأت پارلمانی اعزامی ایران به اتریش هم گزارشی از این سفر به خبرنگاران اعلام کردند. الهام آزاد، یکی از اعضای این هیأت در این رابطه گفت: رئیس مجلس اتریش با اشاره به موضوع کرونا عنوان کرد توفیق ایران در تولید واکسن کرونا قابل تقدیر است و ما در این باره و در دیگر مسائل همچون مسائل تجاری و اقتصادی در کنار ایران هستیم.
به گفته وی «رئیس مجلس اتریش با اشاره به موضوع افغانستان عنوان کرد که وضعیت حاکم بر افغانستان موجب مهاجرت افاغنه به دیگر کشورها و بویژه ایران شده که باید نهادها و سازمان‌های بین‌المللی برای ساماندهی به وضعیت افغانستان به این مسأله ورود کنند.»
همچنین دیروز تسنیم گزارش داد که احمد نادری، رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و اتریش در این سفر در دیدار با ولفگانگ گرستل رئیس گروه دوستی پارلمانی اتریش و ایران بر آمادگی ایران برای بازگشت به تعهدات خود در برجام در صورت عمل امریکا به تعهداتش تأکید کرد.
نادری در این دیدار گفته است: در خصوص روابط ایران و اتریش متأسف هستیم که به‌دلیل تحریم‌های ناعادلانه امریکا، سطح روابط اقتصادی کاهش پیدا کرده لذا امیدواریم با همکاری پارلمان‌ها، سطح مراودات اقتصادی ارتقا پیدا کند.
رئیس گروه دوستی پارلمانی اتریش و ایران هم در این دیدار با بیان اینکه ایران به وعده‌های برجامی خود عمل کرده، گفته است: متوجه دلایل ترامپ برای خروج از برجام نشدیم. همزمان وزیر خارجه اتریش هم از اهدای یک میلیون دوز واکسن کرونا به ایران خبر داده است.