پخش مسابقات و فضای مجازی باعث شده بیشتر دیده شویم

محمدمحمدی سدهی /  درخشش والیبالیست‌های زن ایران در چند سال اخیر باعث شده تا آنها هم جایی در باشگاه های اروپایی پیدا کنند. پس از انتقال چند ستاره والیبال زنان ایران به لیگ کشورهای پرتغال، بلغارستان، اسلواکی و ترکیه، حالا مینا روستا ستاره تیم ملی و سرعتی زن فصل گذشته پیکان تهران به تیم باداجوز در سوپرلیگا 2 اسپانیا پیوست. روستا در رقابت‌های انتخابی المپیک 2020 هم در ترکیب تیم ملی حضور داشت و یکی از مهره‌های کلیدی تیم ملی بود. ملی پوشی که از تیم ملی خداحافظی کرد و به‌دنبال اهداف جدیدی در اروپاست.
مینا روستا، سرعتی‌زن والیبال زنان در خصوص این موضوع به خبرنگار «ایران» گفت: «از طریق فدراسیون والیبال اقداماتی جهت لژیونر شدن من صورت گرفت و ایجنتی (نماینده ای) که در فدراسیون والیبال حضور دارد به من گفت که کشور اسپانیا و تیم باداجوز در پست سرعتی زن به بازیکن نیاز دارد. پس از آن فیلم بازی‌های من به این تیم ارسال شد و مربی تیم اسپانیایی نظر مثبتی روی بازی‌های من داشت و این موضوع باعث شد تا من به این تیم اضافه شوم.»
در سال‌های اخیر تعداد زیادی از زنان والیبالیست ایرانی در کشورهای اروپایی لژیونر شده‌اند. این موضوع علاوه بر درخشش بازیکنان در اروپا چقدر به فعالیت واسطه‌ها در این رشته بستگی دارد؟ لژیونر تازه والیبال زنان این‌گونه پاسخ این سؤال را داد: «رابطی که کار انتقال بازیکنان تیم ملی را به تیم‌های اروپایی انجام می‌دهد، خیلی قانونی از طریق فدراسیون والیبال اقدام به انتقال بازیکنان به اروپا می‌کند و ما با معرفی نامه فدراسیون والیبال لژیونر می‌شویم. این اقدام به‌صورت قانونی است و شخصی نیست.»
روستا بیان داشت: «بالا رفتن تعداد لژیونرهای والیبال زنان به بازی‌های خوب لژیونرهای ایرانی بستگی دارد و بانوان ایرانی که در خارج از ایران بازی کردند، درخشیدند و این موضوع باعث تغییر نظر کشورهای اروپایی شد و تیم‌های اروپایی نظرشان کاملاً نسبت به والیبال تغییر کرده است. البته یکی از این موارد این است که رسانه‌ها پیش از این بازی‌های ما را پخش نمی‌کردند اما در حال حاضر شرایط بهتر شده و علاوه بر این فضای مجازی هم باعث شده تا ما بیشتر دیده شویم.»


 او صحبت‌های خود را این گونه ادامه داد:«حقیقتاً پخش مسابقات تأثیر بسیار زیادی داشته و دارد و این موضوع باعث شده تا مردم و اسپانسرها کیفیت بازی‌های ما را ببینند و نظرشان نسبت به والیبال بانوان تغییر کند. فضای مجازی در این مسیر به زنان ایرانی کمک زیادی کرده و در حال حاضر هم تأثیر آن را با بالا رفتن تعداد لژیونرها در والیبال و حتی فوتبال می‌بینیم. پیش از این خارجی‌ها هیچ ذهنیتی نسبت به بازیکنان ایرانی نداشتند. سال گذشته مسابقات انتخابی المپیک 2020 توکیو در تلویزیون پخش شد.»
سرعتی زن والیبال زنان درباره تیم باداجوز افزود: «اسپانیا 2 سوپر لیگ (A و B) دارد که من در سوپرلیگ B بازی خواهم کرد. 36 تیم در سوپرلیگا 2 حضور دارند و در 3 گروه 12 تیمی با هم مسابقه می‌دهند که پس از آن تیم‌های برتر به پلی آف صعود خواهند کرد. این تیم فصل گذشته در سوپر لیگ B سوم شد. این امیدواری وجود دارد که این تیم امسال در جایگاه بهتری قرار بگیرد و به این منظور مسئولان این تیم به فکر جذب بازیکنان خارجی شدند که من هم جزو یکی از این بازیکنان خارجی هستم.» روستا در خصوص اهداف خود در اروپا این گونه صحبت کرد: «هدف من از لژیونر شدن کسب تجربه است و دوست دارم هم برای دوران بازیگری و پس از آن دوران مربیگری تجربه کسب کنم و پس از آن به پیشرفت والیبال کشورم کمک کنم. لژیونر شدن برای من تنها بعد مالی ندارد و از نظر معنوی هم اهدافی دارم و می‌خواهم دینم را به والیبال کشورم ادا کنم.»
والیبالیست لژیونر کشورمان در خصوص وضعیت تیم ملی والیبال اظهار داشت: «وضعیت والیبال ایران نسبت به گذشته تغییر چشمگیری داشته. پیش از این ما در مقابل تیم‌های المپیکی مثل چین، ژاپن و تایلند امتیازهای پایین تری می‌گرفتیم اما در انتخابی المپیک ست‌های ما با امتیازهای 25-23 و 25-22 به چین باختیم؛ چینی که المپیکی بود و بازیکنان خوب و سرشناسی دارد. مثلاً با تیم قزاقستان که ما همیشه مقابل این تیم سخت شکست می‌خوردیم در انتخابی المپیک شرایط بهتری داشتیم و حتی می‌توانستیم ست برنده داشته باشیم. دیگر اختلاف‌مان با تیم‌های المپیکی زیاد نیست و این پیشرفت خوبی است.» سرعتی زن والیبال زنان گفت: «11 سال عضو تیم ملی والیبال بودم و کارم را از نوجوانان در تیم ملی آغاز کردم و پس از آن پله پله از نوجوانان به رده جوانان و امید و بزرگسالان در خدمت تیم ملی بودم. اردوی تیم ملی برای حضور در مسابقات آسیایی به‌دلیل کرونا منحل شد اما بازیکنان برای حفظ شرایط بدنی‌شان در اردو بودند و من در اردوی آخر از تیم ملی خداحافظی کردم و فقط در لیگ بازی می‌کنم.»