طالبان کابینه دولت جدید افغانستان را اعلام کرد


پس از گذشت بیش از ۲۰ روز از تسلط طالبان بر کابل، «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان در نشست خبری دیروز خود اعضای کابینه دولت جدید افغانستان را اعلام کرد. به گزارش فارس، اعضای کابینه افغانستان به شرح زیر است:
«ملا محمد حسن آخوند»، نخست وزیر
«ملا عبدالغنی برادر» معاون نخست وزیر


«ملا محمد یعقوب مجاهد»، سرپرست وزارت دفاع
«مولوی امیرخان متکی»، سرپرست وزارت امور خارجه
«سراج الدین حقانی»، سرپرست وزارت کشور
«ملا عبدالمنان عمری»، سرپرست وزارت رفاه (فواید عامه)
«شیخ محمد خالد»، سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر
«مولوی نجیب الله حقانی»، سرپرست وزارت مخابرات
«ملا عبدالحق وثیق»، سرپرست وزارت اطلاعات
«ذبیح الله مجاهد»، معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ
«قاری دین محمد حنیف»، سرپرست وزارت اقتصاد
«مولوی عبدالحکیم»، وزارت شرعیات و دادگستری
«نور الله نوری»، سرپرست سرحدات و قبائل
«یونس آخوندزاده»، سرپرست توسعه روستایی
«عبدالحکیم شتی»، وزیر عدلیه
«ملا عبداللطیف منصور »، سرپرست وزارت آب و برق
«عبدالباقی حقانی»، سرپرست وزارت تحصیلات تکمیلی
«ملا هدایت الله بدری»، سرپرست وزارت دارایی
«ملا محمد ادریس»، رئیس بانک مرکزی
«شیرمحمد عباس ستانکزی»، معاون وزارت خارجه
«فصیح الدین» - لوی درستیز (فرمانده ارتش)

زهره صفاری/ ساعاتی پس از اعلام پیروزی طالبان بر پنجشیر و در حالی که نگرانی از تحولات آتی افغانستان، هیأت عالیرتبه امریکا را به قطر کشانده بود، فراخوان قیام «احمد مسعود»، رهبر جبهه مقاومت ملی، افغان‌های خشمگین از طالبان را در شهرهای مختلف به خیابان‌ها کشاند.
به گزارش «فرانس پرس»، با تشدید درگیری‌ها در دره پنجشیر، نیروهای طالبان که با قطع تلفن و اینترنت، مخابره هرگونه خبری از جبهه مقاومت را ناممکن کرده بودند، با انتشار تصاویر متعددی از برافراشتن پرچم طالبان و حضور نیروهای طالب بر بخش‌های مختلف ولایت پنجشیر سعی در اثبات پیروزی در جبهه دست‌نیافتنی مقاومت افغانستان داشتند، اما «احمد مسعود» با یک پیام صوتی و پس از آن توئیتی با مضمون «ما در پنجشیر هستیم و مقاومت همچنان ادامه دارد»، سناریوی پیروزی طالبان را زیر سؤال برد و با تأکید بر حمله طالبان بر پنجشیر با پشتیبانی نیروهای بیگانه، مردم را به قیام عمومی دعوت کرد. این در حالی بود که سخنگوی این جبهه نیز با تأکید بر استقرار نیروهای مقاومت در کوه‌ها و دره‌های منطقه تاجیک، پیشروی طالبان را تنها در شهرهای پنجشیر و جاده اصلی آن تأیید کرد. همین چند پیام کوتاه از تداوم مقاومت در پنجشیر مردم را شبانه به خیابان‌ها کشاند و در پاسخ به فراخوان قیام عمومی «مسعود» و شواهدی که نشان از حمایت پاکستان به طالبان در حملات اخیر دارد، شعارهایی علیه طالبان و پاکستان سر دادند. به گزارش «یورونیوز»، همزمان ویدیوهایی نیز از اعتراضات شبانه شهروندان مزار شریف، غزنی و دایکندی منتشر شد که آنها نیز شعارهایی با مفهوم آزادی را فریاد می‌زدند. اما تظاهرات در پایتخت افغانستان با دخالت نیروهای امنیتی طالبان به خشونت کشیده شد و به گفته شاهدان، تیراندازی‌های شدید و سنگین برای متفرق کردن معترضان حدود 10 دقیقه بدون وقفه به گوش می‌رسید. اما هنوز از شمار مجروحان یا تلفات این تیراندازی‌ها گزارشی منتشر نشده است. اما به‌رغم این تدابیر، معترضان به حضور طالبان صبح دیروز نیز در نزدیکی سفارت پاکستان در کابل تجمع کردند تا نگرانی‌ها از التهاب و نارضایتی پیش از استقرار دولت جدید طالبان، شبه نظامیان را به هراس وادارد.
دیدارهای مهم امریکا و قطر
امریکا که پس از خروج شتابزده از افغانستان همچنان تبعات سخت تصمیم ناگهانی رئیس جمهوری خود را تحمل می‌کند، برای حل بحران افغانستان و اتخاذ تدابیر امنیتی با قطر وارد مذاکره شده است. به نوشته «رویترز»، دیدار روز دوشنبه امیر قطر با وزرای خارجه و دفاع امریکا در حالی در دوحه برگزار شد که به نظر می‌رسد واشنگتن از ایجاد امنیت امریکایی‌ها و افغان‌های همکارش برای خروج از کابل مستأصل مانده است. در همین حال «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد یکی از اهداف مهم این سفر قدردانی از قطر به دلیل پشتیبانی همه‌جانبه در انتقال امن شهروندان امریکایی و افغان‌ها از کابل بود: «تعاملات دوجانبه برای ایجاد امنیت و ثبات در منطقه نیز از موارد مهم این دیدار بود.»
در همین حال با وجودی که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه امریکا پس از خروج امن خانواده 4 نفره امریکایی از مرزهای زمینی افغانستان، به تعهدپذیری طالبان بر خروج 100 شهروند امریکایی و افغان‌های همکار غرب در دو دهه اخیر تأکید کرد و خواستار تداوم این روند از سوی شبه‌نظامیان شد، رسانه‌های افغانستانی از دستور جدید طالبان درباره ممنوع‌الخروجی جامانده‌های غیرنظامی امریکا و افغانستان خبر داده‌اند. «طلوع نیوز» به نقل از «مایک مک کال»، عضو مجلس نمایندگان امریکا از توقیف شش هواپیمای حامل شهروندان امریکایی و همکاران افغان‌شان در فرودگاه بلخ از روز دوشنبه پرده برداشت. «مک کال» گفت: «من چیز زیادی نمی‌دانم اما در حال حاضر 6 هواپیمای ما در مزار شریف به دلایل نامعلوم گروگان گرفته شده‌اند.» گرچه برخی مقامات طالبان این موضوع را تکذیب کرده‌اند «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان در این‌باره به «رادیو آزادی» به پاسخی کلی بسنده کرد و گفت: «تا زمان فعالیت مجدد وزارتخانه‌های کشور و خارجه و همچنین فعالیت منظم فرودگاه کابل به کسی اجازه نمی‌دهیم از راه‌های غیرقانونی از کشور خارج شود.»
در همین حال به نوشته ایسنا، «سهیل شاهین» عضو دفتر سیاسی طالبان نیز در مصاحبه با «الشرق الاوسط» گفت: «دولت آماده است و ظرف چند روز آینده اعلام می‌شود.» وی درباره شایعات سفر ناگهانی «فیض حمید» نیز گفت: «سفر رئیس اطلاعات نظامی پاکستان به کابل به تشکیل دولت مربوط نبود و موضوعی داخلی بود که تنها به ما ربط دارد.» «شاهین» با تأکید بر پایبندی طالبان به توافق با دولت امریکا درباره آوارگان و امنیت ایالات متحده در برابر حملات تروریسم ادامه داد: «ما بر تعهدمان پایبندیم اما هرگز تبادل اطلاعاتی با این کشور نداریم و توافقی نیز در این باره نداشته‌ایم.» وی درتوجیه رفتار خشونت‌آمیز نیروهای طالبان با زنان معترض کابل نیز گفت: «گروهی از زنان قصد ورود به کاخ ریاست جمهوری را داشتند که نگهبانان به گمان اینکه آنها گروه داعش ولایت خراسان هستند با آنها برخورد کرده‌اند.» «شاهین» حمله طالبان به پنجشیر را نیز به دلیل ناموفق بودن مذاکرات اعلام کرد: «ما دو هفته مذاکره کردیم اما آنها مخالفت کرده و سقف خواسته‌هایشان را بالا بردند. ساکنان پنجشیر خواهان جنگ با طالبان نیستند و ما از تمام اقلیت‌ها در دولت استفاده می‌کنیم. از مردم می‌خواهیم به کوه‌ها فرار نکنند و در خانه‌هایشان بمانند.»