بازتاب پیروزی شیرین تیم ملی فوتبال کشورمان مقابل عراق

هدیه یک لبخند به مردم
آفتاب یزد -گروه شبکه: سه شنبه شب تیم ملی فوتبال ایران در دومین بازی خود در انتخابی جام جهانی نمایش بسیار خوبی داشت. در این روز شاگردان اسکوچیچ به مصاف تیم عراق رفتند و موفق شدند که با سه گل به پیروزی دست پیدا کنند تا مقتدرانه‌ترین پیروزی را در بین همه تیم‌ها به دست آورند. اکنون کسب پیروزی شیرین سه بر صفر مقابل عراق که نهمین برد تیم ملی ایران با اسکوچیچ بود، ایران را مقتدرانه به صدر قاره آسیا خواهد برد. درواقع تیم ملی ایران پس از ماه‌ها بار دیگر صدرنشین قاره آسیا خواهد شد. از سوی دیگر دومین پیروزی متوالی تیم ملی فوتبال ایران مقابل عراق در حالی رقم خورد که تیم اسکوچیچ به لحاظ تعداد برد متوالی به یک رکورد تاریخی رسید و با رکورد تیم محمد مایلی‌کهن در سال ۱۹۹۶ برابری کرد. از سوی دیگر تیم ملی کشورمان بعد از ۴۹سال و سه ماه و ۳۰ روز، در ۹۰ دقیقه، سه گل به تیم عراق زد تا بعد از حدود نیم قرن به یک پیروزی مقتدرانه مقابل حریف سرسخت و سنتی خود دست یافته باشد. آخرین دیداری که تیم ملی موفق به کسب برتری قاطع مقابل عراقی‌ها شده بود، به ۱۹ اردیبهشت سال ۱۳۵۱ برمی‌گردد که تیم ملی در مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا در سال ۱۹۷۲ موفق شد با نتیجه ۳ بر صفر عراق را شکست دهد. از طرفی بهترین برد ایران مقابل عراق به پیروزی ۴ بر صفر در مرحله انتخابی المپیک ۱۹۶۴ برمی‌گردد که ایران با هت‌تریک حمید شیرزادگان و مصطفی عرب، حریفش را با ۴ گل به بغداد فرستاد. اما این تمام ماجرا نیست چراکه تیم ملی از زمان حضور دراگان اسکوچیچ روی نیمکت تیم ملی آماری فوق‌العاده از خود به ثبت رسانده است؛ به طوری که در ۹ دیداری که اسکو روی نیمکت تیم ملی نشسته موفق به کسب رکورد ۱۰۰ درصد پیروزی شده است. از سوی دیگر ملی‌پوشان در این ۹ دیدار ۲۸ گل به ثمر رسانده‌اند و تنها ۲ گل را وارد دروازه خود دیده‌اند که از این حیث نیز آماری فوق‌العاده محسوب می‌شود.
> اسکوچیچ اثر مثبتی روی لژیونرها داشته است
اما یک پیشکسوت فوتبال ایران نیز در این باره می‌گوید: «اسکوچیچ آگاهانه توانسته با ارتباط خوب روی بازیکنان لژیونر تاثیرات مثبتی بگذارد و این نظم از تیم کی‌روش شروع شد و به شرایط فعلی رسید.» منصور ابراهیم‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا درباره برتری ایران مقابل عراق اظهار کرد: «به تمام بازیکنان، اعضای تیم و مردم ایران تبریک می‌گویم. این بازیکنان در شرایط سخت مردم، توانستند خنده را روی لب‌های ایشان بیاورند. همیشه بازی‌های ما با عراق با درگیری فیزیکی و عصبی همراه بود و حساسیت‌های خارج از زمین شرایط را سخت می‌کرد. در این بازی تیمی که می‌توانست میانه میدان را با قدرت تصاحب کند، موفق می‌شد و به همین دلیل از وحید امیری به عنوان هافبک استفاده شد و بازیکنان ما در زمین با تجربه و قوی بودند. حضور نورافکن در دفاع چپ، تیم ما را با شکلی قدرتمند روانه میدان کرده بود.» ابراهیم زاده درباره عملکرد دراگان اسکوچیچ گفت: «او همیشه در باشگاه‌هایی هم که کار می‌کرد، به تیمش نظم می‌داد و اکنون نیز با تیم ملی دارد کار می‌کند. بازیکنان ملی‌پوشی دارد که در لیگ‌های خارجی بازی می‌کنند و از نظر


مهارتی در سطح بالایی حضور دارند و می‌توانند اصولی کار کنند. بازیکنانی که در اروپا کار می‌کنند، نظم خاصی دارند و تاکتیک‌پذیر هستند. اسکوچیچ آگاهانه توانسته با ارتباط خوب روی بازیکنان لژیونر تاثیرات مثبتی بگذارد و این نظم از تیم کی‌روش شروع شد و به شرایط فعلی رسید.» او درباره مصاف ایران با کره و امارات گفت: «در این چند سال مقابل کره جنوبی چه در خانه خودش و چه در ایران پیروز شده‌ایم. بازیکنان ما بسیار حرفه‌ای‌تر و باتجربه‌تر از قبل شده‌اند، جام جهانی و جام ملت‌ها را پشت سر گذاشتند و حضور در لیگ‌های اروپایی و آسیایی بسیار روی آن‌ها تاثیرگذار بوده است و با این شرایط می‌توانیم هم کره و هم امارات را شکست دهیم. مخصوصا این‌که در ایران مقابل کره بازی داریم و امیدوار به پیروزی هستیم.»
> دلبری به سبک تیم ملی ایران!
از سوی دیگر عصرایران طی یادداشتی به قلم احسان محمدی در این باره می‌نویسد: «هنوز بازی سر و شکل نگرفته بود که گل زدیم. کمتر به یاد داریم که مقابل تیم بزرگی در آسیا این قدر زود به گل رسیده باشیم. مهدی طارمی از چپ فرستاد و توپ درست روی پیشانی علیرضا جهانبخش نشست که کاپیتان ما بود. ریش قرمز مثل بازی با سوریه گل زد. یک گل شیرین به عراق که در هر دقیقه‌ای به آن‌ها گل بزنیم شیرین است. چه علی دایی در دقیقه ۹۰ در جام ملت‌های آسیای ۱۹۹۶ بزند و چه شماره ۷ بین‌المللی‌مان در دقیقه سه! این گل عراق را به هم ریخت. تیمی که در بازی اول مقابل کره‌جنوبی به تساوی غافل‌گیرکننده بدون گل رسید. کسانی که آن بازی را دیدند می‌دانند عراق به شکل معجزه‌آسایی گل نخورد و چنان اتوبوسی و کسل‌کننده بازی کرد که داد ستاره تاتنهام یعنی سون هیونگ مین درآمد و ناله کرد همین شکلی بازی می‌کنید که فوتبال آسیا پیشرفت نمی‌کند! عراق اندکی جلو کشید اما بازیکنان ایران بازی را مدیریت کردند. وجود دو بازیکن بزرگ در خط حمله یعنی سردار آزمون و مهدی طارمی خط دفاع عراق را عقب نگه می‌داشت و اگر سردار کمی دقیق‌تر عمل کرده بود گل دوم را می‌زدیم. نیمه دوم عراق با فشار بیشتری شروع کرد و به گل رسید اما هم کمک داور آفساید را دید و هم کمک‌داور ویدیویی (VAR) تایید کرد تا بازی مساوی نشود. اتفاق بد اما مصدومیت سعید عزت‌اللهی بود. او درست مثل میلاد سرلک که در بازی قبل به شدت مصدوم شد در این بازی از ناحیه بینی صدمه دید تا تعویضی اجباری برای ایران رقم بخورد. ورود سامان قدوس ریتم ایران را تندتر کرد. چند دقیقه بعد پاس نوراللهی، سردار را راه انداخت، او توپ را بلند برای مهدی طارمی فرستاد و شاید فقط بازیکنی با استایل و هوش این بوشهری می‌توانست توپ را مهار کند، از بین دو بازیکن پیش ببرد و با ضربه‌ای دقیق گل دوم را بزند؛ گلی آرامش بخش. مزد یک بازی بهتر و هوشمندانه‌تر. ایران به آب و آتش نمی‌زد اما هر وقت اراده می‌کرد می‌توانست دفاع عراق را به هم بریزد. در ادامه بازی اگر علیرضا جهانبخش که خسته شده بود کمی در پاس دادن سخاوت‌مندتر بود شاید می‌توانستیم زودتر به گل سوم برسیم. با تعویض جهانبخش و طارمی و ورود علی قلی‌زاده و کریم انصاری‌فر ایران گل سوم را اروپایی‌تر زد. کریم از چپ نفوذ کرد، پاس دقیقی را برای قلی‌زاده فرستاد تا او با یک کنترل عالی و ضربه‌ای ظریف و هنرمندانه گل سوم را بزند. پیروزی بزرگ و درخشان. آنچه سال‌هاست از ایران مقابل عراق ندیده بودیم. اسکوچیچ یک بار دیگر عراق را شکست داد و در بازی مهم دیگری اعتبار خود را به رخ کشید تا منتقدان با احترام بیشتری در مورد او حرف بزنند. او مچ دیک ادوکات را خواباند. سرمربی مشهوری که به پول‌دوستی شهرت دارد و در این بازی لحظاتی چنان از بازی بازیکنان عراقی ناامید می‌شد که روی نیمکت با خودش حرف می‌زد. سه-صفر در قطر پیروز شدیم تا امتیاز ششم را کسب کنیم و به صدر جدول برویم. هنوز زود است اما ایران دارد دلبری می‌کند. شاید تنها خرده‌ای که بتوان به تیم گرفت تعداد کارت‌های زردی است که برخی از آن‌ها هیچ ضرورتی نداشت. اما آن‌قدر ستاره داریم که اگر اتفاق خاصی نیفتد کماکان به پیش خواهیم تاخت. این پیروزی مبارک مردمی که سزاوار شادی‌های بیشتری هستند.»
> بازتاب پیروزی تیم ملی ایران
اما در این روزهای تلخ پر از سوگ که مردم تشنه اتفاق یا خبر خوب هستند، بازیکنان تیم ملی ایران با بازی درخشانشان مقابل عراق، شادی بزرگی را تقدیم مردم ایران کردند. از همین رو بسیاری از چهره‌های شناخته شده و کاربران شبکه‌های اجتماعی با مزین کردن صفحاتشان در فضای مجازی به عکس بازیکنان تیم ملی، این برد مقتدرانه تیم ملی فوتبال ایران را تبریک و به ملی‌پوشان بابت ایجاد این خوشحالی دستمریزاد گفتند. سایت AFC نیز از عملکرد ملی‌پوشان برابر عراق تمجید کرد. البته این پیروزی ملی‌پوشان کشورمان مورد توجه سایت ESPN هم قرار گرفته است. این سایت در گزارشی از بازی‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ در قاره آسیا، نگاهی به برد تیم ملی ایران مقابل عراق انداخته و نوشته است: «ایران تنها تیم پیروز دور نخست مرحله سوم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ در گروه A آسیا بود و با همان پیروزی خودش را به عنوان یک مدعی جدی برای صعود معرفی کرده بود. آن‌ها اما حالا با آماری تحسین‌برانگیزتر به کارشان ادامه می‌دهند چرا که روز سه‌شنبه عراق را در شهر دوحه با نتیجه ۳ بر صفر در هم کوبیدند. مردان دیک ادووکات با غفلت چند باره مدافعان‌شان کار تیم ملی را آسان کردند تا راه این تیم برای کسب سه امتیاز بازی هموار شود.»
> بازتاب پیروزی تیم ملی در رسانه‌های عراقی
همچنین این پیروزی در رسانه‌های عربی و عراقی نیز بازتاب داشت. مثلا خبرگزاری واع عراق با تیتر «تیم ملی هم از نظر نتیجه و هم از نظر کیفی بازی را واگذار کرد» نوشت: تیم ملی فوتبال که در انتخابی جام جهانی به مصاف ایران رفت هم از نظر کیفی و هم نتیجه بازی را واگذار کرد. ایران در این دیدار توانست با سه گل به پیروزی دست پیدا کند. این سایت عراقی در ادامه نوشت: ادوکات باتوجه به این نمایش ضعیف تیمش سردرگم شده است. شاگردان او بسیار ضعیف ظاهر شدند و حتی نتوانستند یک شوت هم به سمت دروازه حریف بزنند. با این شکست سنگین کار عراق برای صعود به جام جهانی سخت شده است. دیگر رسانه‌های عراقی هم به انتقاد تند از عملکرد تیم ملی پرداختند تا جایی که اسپورت عراق هم با ستایش از عملکرد ایران، شاگردان ادوکات را مستحق این شکست دانست. علی نوری خبرنگار عراقی هم به انتقاد تند از تیم ملی کشورش پرداخت و در اظهار نظری جالب گفت که ظلم و کفر است که نام این تیم را تیم ملی خواند.