چهره به چهره با کارگران

گروه سیاسی/ آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در سومین هفته پس از تکمیل دولت، سومین سفر استانی خود را انجام داد، سفری از پیش اعلام نشده که به مقصد استان خراسان جنوبی انجام شد. به این ترتیب به نظر می‌رسد تا اطلاع ثانوی، جمعه‌ها به روزهای سفرهای استانی رئیس جمهوری و هیأت دولت تبدیل شده است. همچنان که استان‌های کمتربرخوردار یا محروم، در اولویت سفرهای استانی رئیس جمهوری قراردارند. پس از خوزستان به عنوان مقصد نخستین سفر و سیستان و بلوچستان در دومین سفر استانی، حالا خراسان جنوبی مقصد سومین سفر دولت شده است. رئیس جمهوری ابتدا وارد شهرستان طبس و پس از بازدید از معدن این شهرستان و گفت‌و‌گو با مردم، راهی بیرجند شد.
وزیران کشور، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس دفتر رئیس جمهوری و معاون اجرایی رئیس جمهوری آیت‌الله رئیسی را در سفر به استان خراسان جنوبی همراهی کردند.
تشریح دلایل سفر به طبس
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله رئیسی در بدو ورود به طبس به عنوان نخستین مقصد سفر به خراسان جنوبی، از این استان و شهرستان طبس به عنوان خطه مردمان صبور، مقاوم و پرتلاش نام برد و گفت که هدف از سفرهای استانی بررسی مشکلات و محرومیت‌های استان و تصمیم‌گیری برای رفع آن با مشارکت مردم و مدیران استان است.


او سپس در اشاره به ظرفیت‌ها و مشکلات اقتصادی شهرستان، از معادن به عنوان ذخایر ارزشمند این استان یاد و اظهارکرد که اگرمعادن فعال شوند، هم مشکل اشتغال، هم مشکل تولید و رونق تولید و هم مسائل اقتصادی حل می‌شود.
رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه مسأله آب شهرستان به صورت ویژه در دولت دنبال می‌شود؛ گفت: با راهکارهای کوتاه‌مدت و بلندمدت از جمله انتقال آب از دریای عمان، اقداماتی را در دستور کار قرار داده‌ایم تا مشکل دسترسی مردم به منابع آبی برطرف شود.
رئیسی درباره درخواست و اشتیاق مردم طبس برای دیدار با رهبر معظم انقلاب، گفت: بدون شک ایشان هم همین اشتیاق را برای دیدار با مردم دارند، اما شرایط کرونایی اجازه نمی‌دهد مثل قبل دیدارها صورت بگیرد، اما به من نیابت دادند تا سلام ایشان را به مردم عزیز در استان خراسان جنوبی و طبس برسانم و ایشان هم همواره برای مردم دعا می‌کنند و همیشه نگران مسائل و مشکلات استان‌های مختلف بویژه استان‌های کمتر برخوردار هستند.
لزوم فعال شدن اقتصاد گردشگری طبس و خراسان جنوبی
رئیس جمهوری در سخنان خود در اجتماع مردم طبس در محل امامزاده حسین ابن موسی الکاظم(ع) این شهرستان نیز با بیان اینکه به برکت انقلاب اسلامی کارهای بسیاری در طبس و استان خراسان جنوبی انجام شده و چهره امروز این منطقه و استان با قبل از انقلاب کاملاً متفاوت است، گفت: این منطقه از ظرفیت‌های بسیار ارزشمندی از جمله معادن برخوردار است که متأسفانه بخش زیادی از آن معطل مانده و باید با تلاش و اقدامات فوری احیا و فعال شود.
رئیسی، با اشاره به برخورداری خراسان جنوبی و شهرستان طبس از سرمایه جوانان توانمند، فعال و اندیشمند، توسعه و سازندگی کشور در بخش‌های مختلف را با پیگیری دولت و همت مردم و دستان توانمند جوانان کشور ممکن دانست و تأکید کرد که دولت آمادگی دارد در خدمت فرهیختگان و صاحبنظران باشد و از مشارکت و نظرات کارشناسی آنان استفاده کند.
رئیس جمهوری در ادامه، ۴ فصل بودن محصولات کشاورزی شهرستان طبس را از ویژگی‌های این منطقه برشمرد و افزود: فعال شدن اقتصاد گردشگری در این شهرستان می‌تواند هم اشتغال ایجاد کند و هم وضع موجود را رونق دهد و اینکه مضجع نورانی حضرت حسین ا‌بن‌ موسی ‌الکاظم(ع) میلیونها زائر دارد می‌تواند اقتصاد گردشگری را در منطقه فعال کند.
وی با بیان اینکه وزیر راه و شهرسازی برای اصلاح راه‌های استان بررسی‌های خوبی انجام داده و اجرای آنها در دستور کار قرار دارد، تأکید کرد: همه این موارد دنبال خواهد شد البته همه این کارها چه وضعیت راه، چه وضعیت معادن و وضعیت کشاورزی منطقه نیازمند دست توانای شما مردم است. جوان‌های بسیار خوب، فرهیختگان صاحب نظر، حضرات علما، طلاب و افاضل خوب و مردمان پرتلاش و پرامیدی در این منطقه داریم که با امید تلاش می‌کنند و این سرمایه خوبی برای کشور و پشتوانه خوبی برای دولت است. رئیس جمهوری با اشاره به اینکه حضور خارج از تشریفات ما در استان‌ها برای این است که از نزدیک با مسائل استان‌ها آشنا شویم و اولویت‌ها را مشخص کنیم، تصریح کرد: بنای ما این است که با فعل ماضی با مردم سخن بگوییم یعنی بگوییم این اقدامات انجام شد، «می‌شود» زیاد گفته شده ما نمی‌خواهیم خیلی به می‌شود‌ها اتکا کنیم اما چیزی را که برنامه دولت است دنبال می‌کنیم.
بازدید از معدن زغال سنگ پروده طبس
رئیس جمهوری پس از دیدار با مردم شهرستان، از معدن زغال سنگ پروده طبس نیز بازدید کرد و از نزدیک در جریان وضعیت کار و فعالیت این معدن قرار گرفت. رئیسی در این بازدید با کارگران و مهندسان معدن پروده گفت‌و‌گو کرد و مسائل و مشکلات آنان را شنید. او همچنین در بازدید هوایی با بالگرد، معادن حاشیه‌ای و ظرفیت‌های شهرستان را بررسی و با توضیحات مدیران استان و شهرستان در جریان توانمندی‌ها، مسائل و مشکلات منطقه قرار گرفت.

ایرنا هم خبر داده که رئیسی در جمع کارگران این معدن اظهار داشت: کارگران نباید نگران بیمه، دستمزد و سختی کار خود باشند و این از موضوعات مهم است. وی افزود: از همین الان به مدت ۲۰ روز حداکثر به پیمانکاران وقت می‌دهم که وضعیت زندگی کارگران را در اینجا متحول کنند و اگر این اقدام را در این مدت انجام ندهند، اقدام لازم را انجام می‌دهم. رئیس جمهوری گفت: معادن شهرستان طبس زمینه توسعه فراوانی دارد و باید زیرساخت‌های آن تکمیل شود که اگر این منطقه و معادن آن درست توسعه پیدا کند، نیاز کشور کاملاً برطرف می‌شود و نیازی به واردات نداریم و اینجا کاملاً این استعداد را دارد.وی تحقق این موضوع را منوط به ۲ شرط اساسی دانست و اظهار داشت: اول اینکه زیرساخت‌ها باید تکمیل شود و معتقدم کارگران عزیز که اینجا کار می‌کنند باید حقوقشان کاملاً پرداخت شود و حقی از آنان ضایع نشود. به گفته رئیس جمهور، نظام پیمانکاری باید کاملاً متحول و به هیچ عنوان نباید حقوق کارگران ضایع شود. پایین بودن دستمزد و مشکلات بیمه‌ای از جمله مشکلات مطرح شده از سوی کارگران معادن زغالسنگ در بازدید رئیس جمهوری بود.
مرز یک فرصت است
آیت‌الله رئیسی عصر جمعه و در بدو ورود به بیرجند در جمع خبرنگاران گفت: مرز تهدید نیست بلکه فرصت است و یکی از فرصت‌های مرز، بهره‌برداری اقتصادی و مبادلات مرزی ساکنان در جمهوری اسلامی ایران با کشور همسایه است. وی گفت: در استان‌های دیگر هم گفتیم که فعال شدن بازارچه‌های مرزی می‌تواند به گسترش صادرات و توسعه آن بینجامد که امر مبارکی است همچنین وضع اقتصادی مرزنشینان را سامان می‌دهد و هم می‌تواند به امنیت مرزها کمک کند.
رئیس جمهوری بیان کرد: فعال شدن بازارچه‌های مرزی کار بسیار مهمی است که در سفر قبلی به خراسان جنوبی هم تأکید کردیم موضوع بازارچه‌ها را باید دنبال کنند و مسئولان بعضی اقدامات را انجام دادند که در این سفر هم مورد تأکید قرار می‌گیرد. وی ادامه داد: علی‌رغم اینکه خراسان جنوبی با کاهش نزولات آسمانی مواجه است اما خداوند به این استان ذخایر باارزشی داده که یکی از آنها معادن است و باید اقتصاد استان به نحوی اقتصاد معدن باشد و در جهت فعال کردن ظرفیت‌های معطل مانده معدنی فعالیت شود. رئیسی گفت: به برکت انقلاب اسلامی در هر کوی و برزن استان کار شده ولی علی‌رغم همه تلاش‌های ۴۰ ساله باز هم محرومیت‌هایی وجود دارد که باید برطرف شود. وی گفت: یکی از مسائل جاده‌ها و ارتباطات ریلی است که وزیر راه و شهرسازی همراه ما هستند و این مسأله را دنبال می‌کنند. رئیس دولت سیزدهم اظهار داشت: جزو اولویت‌های این وزارتخانه اصلاح جاده‌های مواصلاتی و مسائل ریلی در مناطق مختلف است که یکی از این مناطق خراسان جنوبی و جزو برنامه‌ها است.
وی افزود: برای من توفیق بوده که سومین سفر استانی در خراسان جنوبی انجام شده که به مردم عزیز و پرتلاش این استان همچنین نماینده ولی فقیه در استان، استاندار و مدیران سلام عرض کنیم و نشستی را با توجه به شرایط کرونایی با اقشار مختلف مردم داریم.
رئیسی گفت: ان‌شاء‌الله در این سفر با بررسی‌هایی که از قبل انجام شده و نشست‌هایی که در استان خواهیم داشت بتوانیم یک‌سری اولویت‌ها را در استان دنبال کنیم.
گپ و گفت اهالی محله کاظمیه با رئیسی
رئیس جمهوری در ادامه سفر به خراسان جنوبی به صورت سرزده از محله کاظمیه شهر بیرجند هم بازدید و با جمعی از اهالی این محله گفت‌و‌گو کرد. در این بازدید که استاندار خراسان جنوبی و جمعی از وزرا حضور داشتند، رئیس جمهوری پس از شنیدن مشکلات مردم، بر پیگیری برای رفع آنها تأکید کرد. رئیس جمهوری در جمع مردم محله کاظمیه بیرجند گفت: ما از مشکلات شما بی‌اطلاع نیستیم و به جمع شما آمدیم تا هم حال شما را جویا شویم و هم کاری برای این مناطق صورت گیرد. رئیسی افزود: حاشیه شهر بیرجند مثل بسیاری از شهرهای کشور از مردمانی تشکیل شده که به دلیل ایجاد مشکلاتی چون خشکسالی، کم‌آبی و تحمیل شرایط به این مناطق مهاجرت کرده‌اند. وی تصریح کرد: اگر زمینه‌های لازم مهیا شود، جوانان شما اهل کار و فعالیت هستند. محله کاظمیه بیرجند از جمله محلات کم برخوردار در شمال شهر بیرجند است. رئیس جمهوری که ظهر دیروز در ادامه سومین سفر استانی خود از شهرستان طبس به مرکز استان آمد، با حضور در گلزار شهدای بیرجند به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.