سرکشی اژه ای از زندان دماوند

گروه سیاسی/ حضور در زندان دماوند؛ چهارمین بازدید رئیس دستگاه قضا از زندان‌های کشور در هفتاد و یکمین روز خدمت در کسوت قاضی القضاتی بود.
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای پس از زندان مرکزی ایلام؛ رجایی شهر کرج و اوین تهران، صبح دیروز به مدت 3 ساعت از بخش‌های مختلف ندامتگاه دماوند بازدید کرد و ضمن گفت‌و‌گوی چهره به چهره با تعداد زیادی از زندانیان، سؤالاتی را پیرامون دلیل محکومیت و مدت زمان سپری شده از حبس آنها و همچنین شرایط بهداشتی و غذایی زندان مطرح کرد. او حتی از زندانیان خواست که مطالبه هایشان را روی کاغذ نوشته و به او بدهند و تأکید هم داشت که همه این نامه‌ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
به‌گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در دیدار با زندانیان ابراز امیدواری کرد که زندان بازگشتگاهی به جامعه باشد و کسی که یک بار زندان را تجربه کرده دوباره این تجربه تلخ را تکرار نکند. رئیس عدلیه گفت: زندان باید به معنی واقعی نه «بازداشتگاه» که محل باز اجتماعی شدن فرد و «بازگشتگاه» به جامعه باشد.
رئیس دستگاه قضا پس از آنکه یکی از زندانیان اعلام کرد که برای چهاردهمین بار است به زندان می‌آید، گفت: من دلم می‌سوزد از اینکه می‌بینم یک فرد در میانسالی و جوانی ۱۴ بار به زندان آمده است؛ لازم است برای همه این افراد برنامه‌ریزی شود تا هم خود آنها اصلاح شوند و هم شرایطی فراهم شود که دیگر به زندان برنگردند. هم قوه قضائیه و هم سایر نهاد‌ها در این زمینه مسئولیت دارند و باید انجام وظیفه کنند. خود زندانیان و خانواده آنها نیز باید در این زمینه نقش ایفا کنند. اژه‌ای با بیان اینکه در پی ورود یک فرد به زندان، خانواده او بزرگترین صدمه را متحمل می‌شوند، خطاب به زندانیان گفت: اجازه ندهید خانواده‌هایتان در این زمینه صدمه و آسیب ببینند.


«واکسیناسیون زندانیان» دیگر موضوعی بود که رئیس قوه قضائیه در گفت‌و‌گو با زندانیان در خصوص آن کسب اطلاع کرد که به گفته زندانیان ندامتگاه دماوند هر ۲ دوز واکسن کرونا به آنها تزریق شده است. یکی از مسائل دیگری که رئیس قوه قضائیه در گفت‌و‌گوی خود با زندانیان از آنها پرسید این موضوع بود که آیا قضات به زندان سر می‌زنند و با زندانیان گفت‌و‌گو می‌کنند یا خیر. زندانیان همچنین در حضور رئیس قوه قضائیه از برخی از زندانبانان ندامتگاه دماوند که به گفته زندانیان، شبانه‌روز و همراه با خانواده خود برای جلب رضایت شاکیان تلاش می‌کنند و در این راه حتی هزینه‌های مالی هم متحمل شده‌اند تشکر و قدردانی کردند. زندانیان به رئیس عدلیه گفتند به‌دلیل این گونه ارتباطات برخی زندانبانان این ندامتگاه تمام زندانیان و خانواده‌های آنها را به چهره می‌شناسند.
حضور در کارگاه اشتغالزایی زندان دماوند و مشاهده فعالیت‌های زندانیان در این کارگاه، بخش دیگر بازدید محسنی ا‌ژه‌ای بود. مسئول کارگاه اشتغالزایی ندامتگاه دماوند که خود نیز یک فرد زندانی بود، با بیان اینکه زندانیان فعال در این کارگاه به‌صورت روزانه درآمد کسب می‌کنند، گفت: به غیر از حرفه آموزی به زندانیان، محصولات کارگاه اشتغالزایی ندامتگاه دماوند به‌نام برند‌های مشهور الکترونیکی کشور تولید می‌شود و یکی از باکیفیت‌ترین و پرفروش‌ترین محصولات بازار است.
درخواست اژه‌ای از زندانیان برای نوشتن درخواست‌هایشان
اژه‌ای در بخش دیگری از این بازدید، با بیان اینکه زندانیان هر مطلب و درخواستی را که دارند بنویسند، تأکید کرد که تک تک این نامه‌ها به‌صورت دقیق مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت. رئیس قوه قضائیه در همین زمینه، حوزه ریاست قوه قضائیه و سازمان زندان‌ها را مأمور کرد که به تک تک درخواست‌های زندانیان رسیدگی کنند و بسرعت به آنها پاسخ دهند.
اژه‌ای در پایان حضور خود در زندان دماوند با تشکر از زندانبانان و تلاش سخت و شبانه روزی آنها که مورد نظر و تقدیر زندانیان هم قرار گرفته است توصیه کرد که پیوسته خدا را ناظر و حاضر بر اعمال خود ببینند و مواظب باشند حق کسی ضایع نگردد.
بازدید دادستان تهران از زندان رجایی‌شهر
علی القاصی مهر دادستان تهران در سلسله بازدیدهای مستمر از زندان‌ها، به همراه ۱۰۳ نفر از قضات مرتبط با پرونده‌های مددجویان زندان رجایی شهر از این زندان و بندهای مختلف آن بازدید و ضمن استماع درخواست‌های مددجویان به صورت چهره به چهره با آنها دیدار و دستورات مقتضی را صادر کرد.
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، علی القاصی مهر افزود: ما باید با بررسی وضعیت افراد، در بهبود وضعیت این زندانیان نقش مؤثری را ایفا کنیم. دادستان تهران خطاب به قضات حاضر در این بازدید افزود: جهت تعیین تکلیف وضعیت زندانیان رجایی شهر پاسخ استعلامات در موعد مقرر جهت تصمیم‌گیری ارسال شود و در پرونده‌های زندانیان مرتبط با رد مال افراد، پرونده را از اجرای احکام بگیرند و مطالعه کنند.
وی با تأکید بر به‌روزرسانی فرایند بازداشت متهمان گفت: در مواردی که فرد را به زندان اعزام می‌کنیم، تکلیف است کیفرخواست صادره حتماً به زندان اعلام شود و زندان نیز حتماً گزارش را ثبت کند.
وی با تأکید بر این مطلب که قضات به صورت مداوم و مستمر جلسات هفتگی با ضابطین مربوطه را داشته باشند، گفت: جهت جلوگیری از بروز مشکلات خانوادگی برای مددجویان، به لحاظ قانونی تا جایی که امکان دارد، زندانی را به محل سکونتش منتقل کنید.
القاصی مهر با بیان اینکه باید بررسی شود چه راهکارهای قانونی را می‌توانیم برای مجازات‌های جایگزین حبس با توجه به شرایط زندانیان انجام دهیم، افزود: در این بازدید برخی از زندانیان تعیین تکلیف خواهند شد و برخی دیگر درخواست‌هایشان اخذ شده و در اسرع وقت و ابتدای هفته آتی به بررسی وضعیت آنان می‌پردازیم.