«ابتکار» راهکارهایی را برای حمایت از اقشار کم‌درآمد را بررسی می‌کند فقرا، زیر ذره‌بین کمک‌های فوری

کیمیا نجفی
مرتضی افقه می‌گوید: طی سال‌های اخیر افزایش هزینه‌ها زندگی خانوارها را تحت تاثیر قرار داده و آنها را با چالش‌های بیشماری رو‌به‌رو کرده است. در چنین شرایطی اولویت دولت باید معیشت خانوارها و فقری که طی سال‌های اخیر گریبان مردم را گرفته است باشد.
این روزها افزایش هزینه زندگی کمر نان‌آوران خانه را خم کرده است و در این میان خانوارها منتظر برنامه‌های دولت سیزدهم برای حمایت از معیشت‌شان هستند. بسیاری از مسئولان در دولت سیزدهم از وزیر کار گرفته تا معاون اقتصادی رئیس جمهور ، افزایش یارانه نقدی را راهکاری موثر برای حمایت از خانوارها می‌دانند. این در حالی است که وزیر اقتصاد وعده پرداخت وام آسان را داده است. بر اساس گزارشی از فرارو، او در تشریح برنامه‌های خودش به عنوان وزیر اقتصاد روی موارد کلان اقتصاد تاکید داشت و در خصوص کمک به معیشت خانوار‌ها از پرداخت تسهیلات به آن‌ها گفت.
خاندوزی وعده داد: «تلاش خواهیم کرد به اصلاح حکمرانی خود بانک مرکزی برای ایجاد جایگاه هماهنگ ساز تمام نهاد‌ها و بازار‌های مالی، ساده‌سازی دسترسی به تسهیلات برای خانوار‌ها و بنگاه‌های کوچک و متوسط از طریق الزام ویژه به اعتبار سنجی مشتریان، حمایت قاطع از توسعه سنت قرض‌الحسنه و رفع شبهات عملیات شرعی بانکی، به ویژه در مورد وجه التزام که مراجع بزرگوار به آن توجه ویژه دارند تلاش خواهیم کرد.»


وزیر اقتصاد به طور صریح نظر خود را درباره افزایش مبلغ یارانه‌ها نگفته است، اما آنطور که او وعده داده قرار است به خانوار‌ها وام آسان پرداخت شود.
فقرا باید اولویت دولت باشد
پرداخت یارانه و یا وام‌های آسان راهکارهایی است که از سوی مسئولان دولتی برای حمایت از خانوارها در نظر گرفته شده است. حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا چنین راهکارهایی می‌تواند در کوتاه‌مدت معیشت خانوارها را بهبود ببخشد یا خیر؟ مرتضی افقه، اقتصاددان در این خصوص به «ابتکار» می‌گوید: طی سال‌های اخیر افزایش هزینه‌ها زندگی خانوارها را تحت تاثیر قرار داده و آنها را با چالش‌های بیشماری رو‌به‌رو کرده است. در چنین شرایطی اولویت دولت باید معیشت خانوارها و فقری که طی سال‌های اخیر گریبان مردم را گرفته است باشد. به هرحال کشور در این سال‌ها با تحریم روبه‌رو بوده و اقتصاد روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است. در این میان فقرا فقیر‌تر و عده‌ای از طبقه متوسط به فقرا پیوسته‌اند در این شرایط دولت باید به هر شکلی از آنها حمایت کند و یکی از راهکارهای حمایتی پرداخت‌های نقدی به صورت یارانه و یا وام است.
این اقتصاددان ادامه می‌دهد: هنگامی که شرایط اقتصادی مناسب نباشد باید از گروه‌های آسیب‌پذیر حمایت شود و چاره‌ای جز پرداخت‌های نقدی و یا غیرنقدی نیست.
افقه در ادامه گفت‌وگو به چگونگی تامین منابع مالی برای حمایت‌های نقدی از خانوارها اشاره می‌کند و در این‌باره می‌گوید: پس از ارائه راهکارها برای حمایت از خانوارها این پرسش مطرح می‌شود که محل تامین این پرداخت‌ها از کجا خواهد بود؟ ما می‌دانیم که دولت به لحاظ مالی شدیدا با مشکل مواجه بوده و تحریم‌ها سبب شده است که کم‌و‌بیش تمام منابع مالی مصرف شود. شاید دولت بخواهد از صندوق ذخیره برداشت داشته باشد اما اگر بخواهند این نیاز را از بانک مرکزی تامین کنند (چاپ پول) طبیعتا دوباره تورم را خواهیم داشت. بنابراین اکنون تنها پرسش مهم این است که محل تامین این وعده‌ها از کجا خواهد بود؟
این اقتصاددان اظهار می‌کند: یکی از راه‌های تامین منابع مالی برای حمایت از اقشار مختلف جامعه اخذ مالیات است که من بعید می‌دانم دولت به این سرعت توانسته باشد افزایش مالیات داشته باشد. بنابراین حمایت از اقشار آسیب‌پذیر موضوعی اجتناب‌ناپذیر است اما باید منابع تامین حمایت‌های نقدی و غیرنقدی مشخص شود.
تبعات مثبت راهکارهای داخلی کمتر از تبعات منفی‌شان خواهد بود
وی در پاسخ به این پرسش که آیا پرداخت یارانه و یا وام تبعات منفی برای اقتصاد خواهد داشت یا خیر؟ می‌گوید: بدون شک برخی از راهکارها تبعات منفی دارد اما در کوتاه‌مدت دولت چاره دیگری به جز پرداخت‌های نقدی به خانوارها ندارد. دولت در کوتاه‌مدت فرصتی برای ارائه راهکارهای دیگر ندارد و این در حالی است که بسیاری از وعده‌ها هم عملیاتی نمی‌شود.
این اقتصاددان در بخش دیگری از صحبت‌هایش به ضرورت افزایش تولید ملی تاکید می‌کند و در این خصوص می‌گوید: یکی از راهکارهایی که در میان‌مدت و بلندمدت می‌تواند وضعیت اقتصاد کشور را بهبود ببخشد این است که تولید ملی افزایش یابد. افزایش تولید ملی باید به گونه‌ای باشد که اشتغال افزایش یابد چراکه می‌توان افزایش تولید ملی داشت اما اشتغال ایجاد نشود. بنابراین اصلی‌ترین برنامه دولت باید افزایش تولید ملی، بهبود توزیع درآمد و ایجاد اشتغال پایدار باشد.
افقه در پایان به اهمیت رفع تحریم‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: یکی دیگر از راهکارها برای بهبود وضعیت زندگی خانوارها در کوتاه‌مدت رفع تحریم‌ها است. رفع تحریم‌ها بدون شک در کوتاه‌مدت راه‌نجات اقتصاد است. البته فعلا نشانه‌های مثبتی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات دیده نمی‌شود. اگر تحریم‌ها برطرف نشود بدون شک تبعات مثبت راهکارهای داخلی کمتر از تبعات منفی‌شان خواهد بود و می‌تواند مشکلات تازه‌تری را برای اقتصاد به وجود بیاورد.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» در گفت‌و‌گو با احمد طالبی نژاد به مناسبت روز ملی سینما بررسی کرد سینما، صنعت بی‌بحران در پساکرونا محمد یوسفی آرامش نگران اصلاح طلبان نباشید ! آیا قطر برای میانجیگری دست به کار شده است؟ نارضایتی تهران از تشکیل دولت طالبان بسیاری از خانواده‌ها رفت و آمد شبانه را بخاطر کرونا قطع کرده‌اند تردیدها برای ممنوعیت تردد شبانه چرا برخی دست به «خودکشی» می‌زنند؟ از فقر تا هفت باور فرهنگی «ابتکار» راهکارهایی را برای حمایت از اقشار کم‌درآمد را بررسی می‌کند فقرا، زیر ذره‌بین کمک‌های فوری ضرورت ورود دادستانی به پروژه واکسیناسیون چه کسانی واکسن را سیاسی کردند؟ پیام فرمانده کل قوا در پی بازگشت ناوگروه ۷۵ «نداجا» بازگشت مقتدرانه و عزت‌آفرین از این ماموریت خطیر را تبریک می‌گویم رئیسی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح کرد منابع خبری افغانستان: جبهه مقاومت ملی ۳ منطقه پنجشیر را از طالبان پس گرفت کمیته تحقیق در حملات ۱۱ سپتامبر: مدرکی دال بر دست داشتن دولت عربستان وجود ندارد طالبان برادر امرالله صالح را اعدام کرد غریب آبادی: ایران و آژانس بیانیه مشترکی منتشر می‌کنند