تحولات افغانستان؛ افزایش بی‌اعتمادی به آمریکا و پیدایش اتحادها

روزنامه گاردین در گزارشی نوشت: درپی خروج آشفته آمریکا از افغانستان و تسلط طالبان، اوضاع خاورمیانه برای سالها تحت تاثیر قرار می‌گیرد و کشورهای حاشیه خلیج فارس باید به دنبال چتر امنیتی غیر از متحد دیرین خود ایالات متحده باشند.
به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای این روزنامه انگلیسی، یک مقام ارشد آمریکایی مستقر در خلیج فارس که نخواست نامش فاش شود، می‌گوید کشورهای حاشیه خلیج فارس باید در مورد اتحاد با یکدیگر تجدید نظر کنند و به ویژه این امر را هم در نظر داشته باشند که آیا هنوز می‌توانند به آمریکا اعتماد داشته باشند یا خیر.
این مقام افزود: «تسلط طالبان بر افغانستان همچون زلزله‌ای ویرانگر است که برای سال‌های متمادی خاورمیانه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.»
وی هشدار داد که با وجود وعده‌های این گروه مبنی بر میانه‌رو بودن، تنها چیزی که تغییر کرده این است که طالبان اکنون در مقایسه با گذشته به درک بهتری از اوضاع جهان رسیده‌اند.


گاردین در ادامه نوشت: این مقام مسئول گفت که خروج سریع و همراه با هرج و مرج آمریکا از افغانستان پرسش‌های بسیاری برای کشورهای حوزه خلیج فارس در مورد ارزش وعده‌های امنیتی آمریکا در ۲۰ سال آینده ایجاد می‌کند.
وی با بیان اینکه افغانستان اکنون به مثابه زمین لرزه‌ای ویرانگر است که برای مدت بسیار بسیار طولانی با ما خواهد ماند، افزود: خروج آمریکا از افغانستان شکست کامل دکترین منسوخ شده کارتر را نشان داد (دکترینی که براساس آن جیمی کارتر رئیس جمهوری وقت آمریکا در سال ۱۹۸۰ اعلام کرد ایالات متحده چنانچه لازم بداند، از منافع ملی خود در خلیج فارس دفاع می‌کند. این دکترین در واکنش به دخالت شوروی سابق در افغانستان و بازدارندگی آن از هژمونی در خلیج فارس بود).
این مقام در پاسخ به این پرسش که آیا واقعا می توان تا ۲۰ سال آینده به چتر امنیتی آمریکایی وابسته بود؟ تاکید کرد که در حال حاضر اعتماد به آمریکا بسیار پیچیده و مشکل‌ساز است.
وی افزود که ۲۰ سال جنگ، نبرد علیه کسانی که اسلام را ربوده بودند، هیچ میراثی در افغانستان به جا نگذاشته و پیش‌بینی کرد که تصرف قدرت توسط طالبان باعث نگرانی رهبران شمال و غرب آفریقا در مورد ظهور بنیادگرایی اسلامی می‌شود.
به گفته این مقام، بزرگترین شگفتی در مورد افغانستان، بی‌کفایتی محض ایالات متحده بود که طرز فکرها را نسبت به آمریکا مخدوش کرد.
او گفت که افغانستان به عنوان یک پیروزی برای پاکستان و فرصتی برای چین در نظر گرفته خواهد شد و ایالات متحده حداقل نقش را در آن ایفا می‌کند.
این مقام افزود: چنانچه کشمکشی ژئوپلیتیک هم بر سر افغانستان صورت گیرد، ما پاکستان، چین، هند، ایران و روسیه را از سوی دیگر خواهیم دید و فکر نمی‌کنم که آمریکایی‌ها بخشی از این نبرد ژئوپلیتیک بر سر افغانستان باشند.
به گزارش این روزنامه انگلیسی، بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس در حال حاضر بازنگری مجدد سیاست خارجی خود را با توجه به کاهش وابستگی آمریکا به نفت و افزایش انزوای آن آغاز کرده‌اند. هرچند این مقام آمریکایی مستقر در خلیج فارس اظهار داشت که انتظار می‌رود این روند سرعت یابد و منجر به تغییر موقعیت اتحادها در حوزه خلیج فارس و گرایش آنها به برخی رقبای تاریخی برای ایجاد روابط عملگراتر شود چرا که هدف کلی کاهش تنش‌ها در منطقه است.
این منبع خاطرنشان کرد که انتظار می‌رود در آینده شاهد مذاکرات بیشتری میان عربستان سعودی و ایران و همچنین بین امارات متحده عربی و ایران باشیم.
وی همچنین به امضای توافقنامه دفاعی بین عربستان سعودی و روسیه اشاره و تاکید کرد که در عصر پساکربن، کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌خواهند منابع امنیتی خود را به دور از آمریکا تنوع بخشند.
این مقام آمریکایی در پایان تاکید کرد که هدف نهایی بازیگران اصلی منطقه‌ای آن است که خاورمیانه دستکم با فشاری کمتر از یک دیگ زودپز مواجه شود و به مرز انفجار نرسد.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس قوه قضائیه در نشستی با هیئت رئیسه اتاق بازرگانی و جمعی از فعالان اقتصادی: با اقتصاد دولتی نمی‌توان به جایی رسید علیرضا صدقی سیاست‌ورزی و «توهم» اخلاقی بچه‌های کوچک چه نیازی به صفحه شخصی در شبکه‌های اجتماعی دارند؟ نگرانی برای کودکان فالوئردار آیا وزارت ارشاد می‌تواند دوباره بر شبکه نمایش خانگی نظارت کند؟ گره کور شبکه نمایش خانگی دیدار روسای جمهوری ایران و روسیه به فرصت‌های بعدی موکول شد گفت‌وگوی تلفنی پوتین و رئیسی درباره برجام سفارتخانه‌ها در تهران و ریاض بازگشایی می‌شوند؟ ایران و عربستان در مسیر تنش‌زدایی «ابتکار» تبعات ممنوعیت واردات کالاهای مختلف را بررسی کرد انحصار یا کمک به تولید داخلی؟ رئیسی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت: وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی برای حل مشکلات معیشت روزانه مردم تدبیر کنند محمد باقر قالیباف: هیچ اطلاعات جدیدی به آژانس اتمی داده نشده است آمادگی لبنانی‌ها برای برگزاری جشن استقبال از سوخت ارسالی ایران ناپدید شدن دو رهبر ارشد طالبان از انظار عمومی و بازار گرم شایعات درباره آنها تحولات افغانستان؛ افزایش بی‌اعتمادی به آمریکا و پیدایش اتحادها گزارش نیویورک تایمز از فشار ایران به دولت بایدن برای احیای سریع برجام معاون امنیتی وزیر کشور: منع تردد شبانه لغو نشده است