مربی ایرانی بر دستان قهرمانان

گروه ورزشی/ بیست ‌و یکمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی مردان آسیا دیروز با قهرمانی ستاره‌های جدید تیم ملی والیبال کشورمان به پایان رسید. تیم ملی ایران موفق شد در دیدار فینال 3-0 (27 - 25، 25- 22 و 31 - 29) ژاپن میزبان را شکست دهد و بر بام آسیا بایستد. فدراسیون والیبال بعد از «برباد رفتن» رؤیاهای تیم ملی در مسابقات لیگ ملت‌ها و بازی‌های المپیک توکیو، جوانگرایی و استفاده از مربی بومی در تیم ملی بزرگسالان را به عنوان استراتژی خود مد نظر قرار داد و تیم اعزامی به ژاپن با میانگین سنی 24 سال، بعد از ازبکستان در رتبه‌ دوم جوان‌ترین تیم‌های شرکت کننده در بیست‌ و یکمین دوره رقابت‌های قهرمانی مردان آسیا قرار داشت. حالا این نسل «بر بام آسیا» قرار گرفته است. جواد کریمی، صابر کاظمی، میلاد عبادی‌پور (کاپیتان)، میثم صالحی، امیرحسین توخته، علی اصغر مجرد و محمدرضا حضرت پور (لیبرو)، بازیکنان تیم ملی به انتخاب بهروز عطایی برای شروع بازی حساس و انتقامی فینال مقابل ژاپن پرافتخار با 9 قهرمانی در آسیا بودند. برای تیم ملی ایران که با همه بزرگانش در المپیک و لیگ ملت‌ها به ژاپن باخته بود، پیروزی در این بازی فراتر از قهرمانی آسیا بود. شاگردان عطایی ست نخست را با تسلط و برتری آغاز کردند ولی بازیکنان ژاپن با قدرت توپ‌گیری و استفاده از اشتباهات بازیکنان ایران، بازی را به تساوی کشاندند ولی در نهایت نتیجه این ست 27 - 25 برای ایران بود. ست دوم فرصتی برای نمایش دفاع روی تور ایران و توپ‌گیری ژاپنی‌های پرتلاش بود. همکاری مدافعان روی تور و اسپکرهای ایران در این ست، منجر به ثبت نتیجه 25 - 22 به سود شاگردان عطایی شد. در ست سوم نیز بازی پایاپای پیش رفت و در نهایت شاگردان عطایی 31 - 29 به برتری رسیدند و برای چهارمین بار قهرمان آسیا شدند. ملی‌پوشان والیبال ایران در حالی برای ششمین بار در فینال رقابت‌های قهرمانی مردان آسیا حضور یافتند که پیش از این 3 مقام قهرمانی در سال‌های 2011 (سرمربی ولاسکو)، 2013 (سرمربی ولاسکو) و 2019 (سرمربی کولاکوویچ) به دست آورده بودند و قهرمانی بیست و یکمین دوره با بهروز عطایی چهارمین قهرمانی و نخستین قهرمانی تیم ملی با کادر ایرانی است. تیم ملی والیبال ایران در سال‌های 2011، 2013 و 2019 به ترتیب با شکست تیم‌های چین، کره ‌جنوبی و استرالیا به مقام قهرمانی دست یافته بود و حالا ژاپن چهارمین قربانی ایران در فینال این مسابقات محسوب می‌شود؛ ژاپنی که به رغم میزبانی، شاهد طلوع دل انگیز والیبال ایران در سرزمین آفتاب تابان بود. در دیدار رده‌بندی این رقابت‌ها نیز تیم چین با شکست چین‌تایپه عنوان سومی را به دست آورد تا در نهایت تیم‌های ایران، ژاپن، چین و چین‌تایپه مقام‌های اول تا چهارم جام 21 را از آن خود کنند.
5 بازیکن ایران در جمع برترین‌ها
با پایان بیست و یکمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی مردان آسیا، تیم رؤیایی و منتخب مسابقات معرفی شد. بر این اساس، میلاد عبادی پور و ایشیکاوا از ژاپن به عنوان بهترین دریافت کننده، علی اصغر مجرد و «لی یونگ ژنگ » از چین به عنوان بهترین مدافع وسط، محمدرضا حضرت پور به عنوان بهترین لیبرو، جواد کریمی به عنوان بهترین پاسور و صابر کاظمی به عنوان ارزشمندترین بازیکن مسابقات انتخاب شدند. همچنین میورا از ژاپن بهترین پشت خط‌زن مسابقات شناخته شد. گفتنی است بهروز عطایی هم عنوان بهترین سرمربی را از آن خود کرد.
پیام تبریک وزیر ورزش و جوانان


حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان در پیامی، قهرمانی تیم ملی والیبال ایران در رقابت‌های قهرمانی مردان آسیا را تبریک گفت. در متن پیام تبریک سجادی آمده است: «قهرمانی تیم ملی والیبال ایران در رقابت‌های قهرمانی آسیا، بار دیگر موجبات فخر ‌‌و نشاط مردم ایران را به‌همراه داشت. فتح جام قهرمانی در هماوردی با ژاپن میزبان مسابقات که به پشتوانه اندیشه‌های مربیان ایرانی به ارمغان آمد، بیانگر امیدواری به ورزشی است که بارها عزت و عظمت ورزش ایران در دنیا را به منصه ظهور رسانده است. قهرمانی تیم ملی والیبال ایران در رقابت‌های قهرمانی آسیا را به تک‌تک ملی‌پوشان، کادرفنـــی و ســرپرستــی، مسئولان فدراسیون و‌مردم علاقه‌مند به ورزش تبریک می‌گویم و امیدوارم این مسیر استمرار یابد.»