فقط روی نقاط ضعف افراد دست نگذارید

رئیس قوه قضائیه با اشاره به گزارش دستگاه‌های نظارتی و امنیتی درباره ویژگی‌های صلاحیتی افراد برای انتصابات و تفویض مسئولیت‌ها، از اینکه در این گزارش‌ها صرفاً به نقاط ضعف افراد توجه می‌شود انتقاد کرد و خواستار تغییر این رویه شد. اژه‌ای گفت: هر کسی در کنار ضعف‌هایی که دارد نقاط قوت و محاسنی نیز دارد که متأسفانه در گزارش‌هایی که از سوی دستگاه‌ها و یا در پاسخ به استعلامات ارائه می‌شود به این فضائل که برخی از آنها پوشاننده ضعف‌هاست توجهی نمی‌شود. وی ادامه داد: وقتی فردی برای تصدی مسئولیتی معرفی می‌شود بلافاصله 10 یا 20 نقطه ضعف برای او شمرده می‌شود و این کار، اگر ضعف‌های گفته شده صحیح باشد، تصمیم‌گیری مدیران بالادستی را دشوار می‌کند. به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در جلسه صبح دیروز شورای عالی قوه قضائیه با بیان اینکه عدالت باید فراگیر باشد، افزود: عدالت ایجاب می‌کند در احراز صلاحیت‌ها به نقاط قوت و توانمندی افراد هم توجه شود و اگر کسی را که می‌تواند مشکلی را حل کند و مسأله‌ای را سامان دهد به‌خاطر یک نقطه ضعف حذف کنیم جامعه را از توان و تخصص و دانش او محروم کرده‌ایم و این از عدالت دور است. وی با تأکید بر اینکه مراجع استعلام‌کننده نیز نباید اطلاعات خود را برای گزینش و جذب افراد منحصر به یک منبع کنند، بر لزوم توجه به کادرسازی برای آینده از میان نیرو‌های مستعد، کارآمد، پاکدست و متدین و انقلابی در همه دستگاه‌ها تأکید کرد. رئیس قوه قضائیه در ادامه این جلسه گفت: طی مدت اخیر مسئولان عالی قضایی بین یک تا ۳ بار به زندان‌ها سرکشی کردند و امروز از همه زندان‌های کشور حداقل یکبار بازدید به عمل آمده است و آسیب‌شناسی صورت گرفته است. اژه‌ای با بیان اینکه حل مشکلات نیازمند یک تدبیر اساسی و کار زیربنایی است متذکر شد: اگر اقدامات سطحی عمق نیابد و به‌صورت ریشه‌ای با مشکل برخورد نکنیم، نتایج اقدامات ما استمرار نمی‌یابد و شاهد تداوم مشکلات خواهیم بود. وی بر همین اساس از دولت و مجلس و حوزه و دانشگاه و همچنین نخبگان خواست که برای برطرف کردن زمینه‌های جرم و کاهش آسیب‌های اجتماعی وارد میدان شوند و دستگاه قضایی را در این مأموریت خطیر یاری دهند.
اژه‌ای با اشاره به تماس‌های اخیری که برخی نخبگان برای ارائه ایده‌های نو و ابداعی با وی گرفتند از معاونت راهبردی قوه قضائیه خواست که با دعوت از این نخبگان و تعیین کارگروه‌های ویژه و ایجاد اتاق فکر، مشکلات را دسته‌بندی و اولویت‌بندی کرده و برای هر یک از آنها راه‌حل ارائه دهد. رئیس دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنانش با اعلام حمایت قوه قضائیه از افشاگران فساد گفت: قوه قضائیه به دنبال این است که از این افراد به صورت عملی و مادی و معنوی تشکر کند در این راستا هم از تدوین قانون در این خصوص حمایت می‌کنیم که از کسانی که فساد یا نارسایی‌ها و آسیب‌ها را اعلام و مفسدان را معرفی می‌کنند حمایت قانونی شود.
حجت‌الاسلام‌ اژه‌ای در عین حال گفت:«دستگاه قضا با کسانی که در زمین دشمن بازی می‌کنند و یا همراه با عملیات روانی دشمن بویژه در فضای مجازی دروغ می‌گویند، اقدام به جعل می‌کنند و حرفی می‌زنند که آرامش مردم را بر هم می‌زند و خانواده‌ها را ملتهب می‌کند نمی‌تواند گذشت کند. در این میان برخی افراد مرتکب خطا می‌شوند که با امر به معروف و یک تذکر اصلاح می‌شوند و در این زمینه برخورد لازم نیست.»
رئیس سازمان زندان‌ها: تلاش کنیم اتفاقات اخیر زندان ها تکرار نشود


محمد مهدی حاج محمدی رئیس سازمان زندان‌ها در نشست ماهانه با مدیران کل ستادی و استانی که با حضور رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه برگزار شد با اشاره به وقایع اخیر پیرامون زندانیان، گفت: هر چند برخی از رخدادها در محیط زندان به سبب حضور بعضی از افراد طبیعی است اما بواسطه اینکه ما در یک نظام اسلامی هستیم این مسائل حتی در کمترین شکل خود هم قابل قبول نیست و نباید رخ بدهد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور، وی گفت: دشمن سعی می‌کند با بزرگ نمایی، سیاه نمایی و دروغ پراکنی، دستاورد‌های حقوق بشری واقعی در زندان‌ها را زیر سؤال ببرد تا از این طریق نظام اسلامی را مورد حمله قرار دهد. حاج محمدی در ادامه گفت: از آغاز مسئولیت در سازمان زندان‌ها همه جهت گیری‌ها، سیاستگذاری‌ها، اولویت ‌بندی‌ها، سفرهای مکرر استانی، همنشینی با زندانیان و به تصویر کشیدن اقدامات و فعالیت‌های زندان‌ها، به‌خاطر تغییر نگاه جامعه و مسئولان نسبت به زندان، زندانی و خانواده او بوده و نباید اجازه دهیم یک اتفاق کوچک همه آن دستاوردها را زیر سؤال ببرد. او با بیان اینکه همه باید برای تحقق سیاست‌های سازمانی همدل و همراه باشند، گفت: قابل قبول نخواهد بود به‌خاطر ضعف و کم کاری ما، آسیبی به وجهه نظام وارد شود. حاج محمدی این را هم گفت که همه مدیران و کارکنان در زندان‌های سراسر کشور باید تلاش کنند تا چنین اتفاقاتی تکرار نشود و حتماً با هرگونه تخلف اداری برخورد می‌شود.