عمامه نجات‌بخش شیخ مهدی

مریم رضاخواه| عمامه مرد روحانی نجات‌بخش کوهنورد گرفتار کوه صفه شد. وقتی همنوردش را میان صخره‌های صعب‌العبور کوه صفه دید با عمامه‌اش طنابی برای نجات ساخت. لباس روحانیت پلی شد برای راهیابی به بالای کوه. در حالی که مهدی شیخ معینی طلبه ۳۵ ساله در آن ثانیه‌های وحشت تنها تصویر نجات در چشمانش نقش بسته بود، یک گروه کوهنوردی در پایین قله کوه صفه، صحنه‌های یاری‌رسانی روحانی اصفهانی را ثبت کردند تا سکانس‌های این نجات حیرت‌انگیز به یادگار بماند و فراموش نشود. حالا این فیلم ۵۴ ثانیه‌ای در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌چرخد. فیلمی که نشان می‌دهد کوهنورد جوان چطور عمامه را به دور کمرش گره کرده و با کمک دیگر همنوردانش صخره‌های سنگی کوه را بالا می‌آید. این نخستین باری نیست که مهدی شیخ معینی طلبه جوان اصفهانی از لباس روحانیت برای نجات همنوردش استفاده می‌کند. دو سال پیش هم او در اتفاقی مشابه همنورد دیگرش را با کمک عمامه از میان کوه صفه نجات داده بود.

پربازدیدترین فیلم این روزها
سکانس‌های فیلم نجات با عمامه در کوه صفه شد یکی از پربازدیدترین فیلم‌های مجازی. مهدی شیخ معینی روحانی جوان اصفهانی نقش اول و کارگردان این فیلم کوتاه بود. مردی که همنورد گرفتار در میان صخره‌های کوه را با لباس روحانیت نجات داد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی معینی، طلبه درس خارج حوزه علمیه اصفهان است که طلبگی را از سال ۸۴ با ورود به مدرسه علمیه حضرت ولیعصر (عج) آغاز کرده است و در کنار درس و بحث، به‌صورت حرفه‌ای به ورزش کوهنوردی می‌پردازد و ۱۵ سال هم در رشته کاراته فعالیت ورزشی داشته است.

عمامه نجات‌بخش
او که یک ورزشکار حرفه‌ای است به «شهروند» از جزئیات نجات در کوه صفه می‌گوید. «هفته‌ای یک‌بار به کوه می‌روم. خیلی وقت‌ها تنها. اما آن چهارشنبه به همراه دو نفر از دوستانم عازم کوه شدیم. یکی از همنوردهایم تازه‌کار بود که همراهم آمد، اما دیگری که همیشه با هم به کوه می‌رویم قرار شد کمی دیرتر راه بیفتد. ساعت ۳:۳۰ بود که دل به کوه زدیم. مسیر تا قله را حرکت کردیم. در میان راه نقطه‌ای است که کوهنوردان نفسی تازه می‌کنند. بساط می‌اندازند و چای و میوه می‌خورند. ما هم به آن نقطه رسیدیم. درحال خوردن چایی بودیم که با دوستم تماس گرفتیم. او را در مسیر صعود به قله می‌دیدیم. منتظرش بودیم تا به ما ملحق شود. درست در همان نقطه‌ای که ما نشسته بودیم، او پایین کوه گرفتار شد. نه راه بالا آمدن داشت و نه راه برگشت شرایط خطرناکی بود. هر لحظه بیم این می‌رفت که سقوط کند. امکان زنگ زدن به آتش‌نشانی هم نبود و زمان زیادی تلف می‌شد. به همین دلیل سریع وارد عمل شدم.»
این روحانی جوان که سال‌هاست تجربه رفتن به کوه و ارتفاعات را دارد، در ادامه به «شهروند» گفت: «طناب و تجهیزات نداشتیم. همه وسایل در ماشین مانده بود. به حالت استیصال مانده بودم که همنوردم که داستان نجات با عمامه دو سال پیش را برایش تعریف کرده بودم، پیشنهاد داد تا دوباره از عمامه‌ام استفاده کنم. از عمامه‌ام استفاده کردم. عمامه را باز کردیم. یک سرش را دوستم به کمرش گره زد و سر دیگر عمامه را من و دیگر همنوردم را گرفتیم و کشیدیم به سمت بالای کوه. همین شد که دوست‌مان را با استفاده از عمامه نجات دادیم و مانع سقوطش شدیم.»

تکرار داستان نجات

این طلبه خوش‌زبان که  لهجه زیبای اصفهانی دارد، ۶ سالی است ملبس به لباس روحانیت بوده و از سه سال پیش با همین لباس روحانیت به کوهنوردی می‌رود.
او داستان نجات با عمامه را که دو سال پیش نیز اتفاق افتاده است، این‌گونه بازگو می‌کند: «دو سال پیش بود که با یک گروه چهار نفره عازم کوه صفه شدیم. یکی از همنوردهایمان تازه‌کار بود و استرس زیادی داشت. صعود برایش سخت بود. در یک مسیر به تنگنا خورد و گرفتار شد. هیچ تجهیزاتی نداشتیم. همنوردم هم روحانی بود. آنجا نخستین بار بود که نجات با عمامه در سرم جرقه زد. اما اینبار با عمامه همنوردم او را از میان صخره‌ها بالا کشیدیم و به قسمت بالای کوه بردیم. این داستان را برای این دوستم که اینبار نجات ‌دادم، تعریف کردم. او یادش بود. وقتی مستاصل بودیم که اینبار چه کار باید کرد، او بود که پیشنهاد داد تا با عمامه او را بالا بکشیم.»

از دیدن تصاویر شوکه شدم
تصاویر این نجات هیجان‌انگیز حالا دست‌به‌دست می‌چرخد. تصاویری که وقتی این طلبه جوان آن را می‌بیند شوکه می‌شود. او از چگونگی تصویربرداری صحنه‌های نجات به «شهروند» گفت: «پیش از رسیدن و گرفتاری همنوردمان، در آن قسمت که ما نشسته بودیم و استراحت می‌کردیم، یک گروه کوهنوردی در آن منطقه بودند. آنها هم در فاصله‌ای نه‌چندان دورتر از ما نشسته بودند و چای می‌خوردند. دو زن و دو مرد بودند. زمانی که در حال نجات دوستم بودم، احتمالا از ما فیلم گرفتند، چون همنوردم هم متوجه فیلمبرداری آنها شد. دو روز از آن حادثه گذشته بود که در یکی از گروها فیلمی ارسال شد. فیلم را که باز کردم دیدم همان لحظات نجات در کوه صفه است. شوکه شده بودم، باورم نمی‌شد. خیلی زود فیلم در فضای‌ مجازی چرخیده و به دست من رسیده بود.»

روحانیت اهل ورزش باشد
او  در ادامه می‌گوید: «بسیار زیباست که یک طلبه و محصل علوم دینی که فکر و روح خود را مزین به بهترین علوم کرده، دارای آمادگی جسمانی خوب و کالبد جسمی سالم باشد.حضور در میان مردم، در کنار مردم بودن و با مردم همراه بودن از ضروریات کار تبلیغی یک روحانی است، معتقدم که حضورم به‌صورت ملبس در چنین صحنه‌هایی از اجتماع بسیار مثمرثمرتر از حضورم در مکان‌های خاص روحانیت با مردم است، مردم در مسیر هفتگی کوهنوردی من با لباس روحانیت، متوجه می‌شوند که روحانیت هم اهل ورزش هستند.»