ارتقای ۷ رتبه‌ای جایگاه ایران در شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۱

گزارش شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۱، در روز ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۱ (۲۹ شهریور ۱۴۰۰) با موضوع «ردیابی نوآوری در میان بحران کووید-۱۹» منتشر شد.
مرضیه شاوردی، مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اینکه گزارش GII ۲۰۲۱، ضمن ارزیابی عملکرد نوآوری ۱۳۲ کشور جهان، جدیدترین روندهای نوآوری را بررسی کرده است، گفت: «ایران که سال ۲۰۲۰ در جایگاه ۶۷ جهان قرار گرفته بود، سال ۲۰۲۱ با هفت پله صعود و کسب جایگاه ۶۰ جهان به عنوان یکی از کشورهایی است که بیشترین ارتقای رتبه را داشته است.»
او اضافه کرد: «در گزارش شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۱، رده‌بندی کشورها به تفکیک منطقه و سطح درآمدی نیز ارایه شده و ایران در میان کشورهای دارای درآمد متوسط به بالا در جایگاه ۱۳ و در میان کشورهای منطقه آسیای مرکزی و جنوبی، پس از هند، در جایگاه دوم قرار گرفته است.»
 شاوردی افزود: «همچنین در گزارش GII ۲۰۲۱، از ۸۱ زیرشاخص در قالب هفت رکن (پنج رکن مربوط به شاخص‌های ورودی و دو رکن مربوط به شاخص‌های خروجی) برای محاسبه امتیاز و رتبه کشورها استفاده شده است.



مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری با بیان اینکه ایران از نظر شاخص‌های ورودی در جایگاه ۸۶ و از نظر شاخص‌های خروجی در جایگاه ۴۴ قرار گرفته و بدترین رتبه در میان ارکان ورودی مربوط به «نهادها» (۱۲۴) و بهترین رتبه مربوط به «سرمایه انسانی و پژوهش» (۴۹) است. اما در میان ارکان خروجی نیز بهترین رتبه ایران در میان ۱۳۲ کشور جهان مربوط به «خروجی‌های دانش و فناوری» و «خروجی‌های خلاق» (۴۶) است.
 دکتر شاوردی ادامه داد: «در میان زیرشاخص‌های بررسی‌شده، بهترین رتبه‌های کشورمان مربوط به «نشان تجاری» (در رکن خروجی‌های خلاق) (۱)، «دانش‌آموختگان علوم و مهندسی» (در رکن سرمایه انسانی و پژوهش) (۳) و «طرح صنعتی» (در رکن خروجی‌های خلاق) (۴) است.
 او بدترین رتبه‌ها را نیز مربوط به «کیفیت رگولاتوری» (در رکن نهادها) و «نرخ تعرفه» (در رکن پیچیدگی بازار) (۱۳۰) و «سهولت شروع کسب‌وکار» و «ثبات سیاسی و عملیاتی» (در رکن نهادها) (۱۲۹) اعلام کرد.
 این متخصص سیاست‌گذاری علم و فناوری با اشاره به اینکه تعداد کمی از کشورها همواره در اوج عملکرد نوآورانه بوده‌اند، گفت: «کشورهای سوییس، سوئد، ایالات متحده آمریکا و انگلیس طی سه سال گذشته جزو پنج کشور برتر بوده‌اند و کره‌جنوبی برای اولین‌بار در سال ۲۰۲۱ به جمع پنج کشور برتر پیوسته است. ۲۵ کشور نوآور برتر GII ۲۰۲۱ عمدتا از اروپا هستند و پنج کشور آسیایی جزو ۱۵ کشور برتر قرار دارند (کره‌جنوبی (۵)، سنگاپور (۸)، چین (۱۲)، ژاپن (۱۳) و هنگ‌کنگ (۱۴.»