تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس مصون‌سازی نسل جوان است

شهروند| سیدابراهیم رئیسی دیروز (۳۰ شهریورماه) و در آستانه هفته دفاع مقدس از طریق ویدیو کنفرانس از ایثارگری و رشادت یک‌میلیون نفر از پیشکسوتان، جانبازان و خانواده‌های شهدا و ایثارگران قدردانی کرد.
در این مراسم که با حضور سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در باغ موزه دفاع برگزار و همزمان در سراسر کشور به صورت ویدیو کنفرانسی پخش شد، پیامی تصویری از رهبر معظم انقلاب پخش شد که معظم‌له در آن تأکید داشتند تجلیل و تکریم از پیشکسوتان دفاع مقدس جزو وظایف ملی و توصیه موکد اسلام است.
در ادامه صدیقه قاسمی همسر شهید محسن فخری‌زاده، زهرا سادات حجازی فرزند سرلشکر محمد حجازی، سوسن عزیز محمدی همسر شهید مدافع سلامت ابوالفضل محمد علیزاده، میترا موسوی قویدل دختر امیر بازنشسته موسوی قویدل، همسر شهید عبدالرسول استوار محمودی، نسیم چنگایی جانباز ۷۰درصد در اثر بمباران هوایی خرم‌آباد، یدالله ربیعی جانباز، سرتیپ فضل‌الله شاهین‌راد، سردار محمد شرفی جانشین معاون هماهنگ‌کننده نیروی نظامی، محسن لاله‌پرور جانباز دفاع مقدس، سردار سرتیپ پاسدار اسدالله ناصح، امیر سرتیپ دوم اردشیر زوالت و سردار سرتیپ پاسدار احمد فتوحی توسط رئیس‌جمهوری تجلیل و تکریم شدند.
در آیین تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس همچنین سردار سرتیپ بسیجی «محمد شیرازی» رئیس دفتر فرمانده معظم کل قوا، سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل ارتش و امیر سرلشکر عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش حضور داشتند.



رئیس‌جمهوری در حاشیه آیین تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس و افتتاح نمایشگاه «در لباس سربازی» از تندیس مرزداران متعلق به مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان ایلام رونمایی کرد.
این نمایشگاه گزارشی از مستند دفاع مقدس به روایت رهبر معظم انقلاب است و می‌تواند گوشه‌ای از روایت این دوره سرنوشت‌ساز را برای علاقه‌مندان آشکارتر کند.
در این نمایشگاه که برای نخستین‌بار بخش‌هایی از اسناد مهم و منتشرنشده دفاع مقدس در معرض دید مخاطبان قرار می‌گیرد، «در لباس سربازی» مجموعه اسناد مهم، متقن و دیده ‌نشده موجود در مورد موضوعات مرتبط با انقلاب اسلامی و دفاع مقدس جهت بهره‌برداری فعالان این عرصه منتشر خواهد شد.
محور اظهارات رئیس‌جمهوری در آیین تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس
- تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس مصون‌سازی نسل جوان است.
- راه صیانت‌بخشی به نسل امروز و نیازهای و عصرهای آینده این است که عاشورا معرفی شود.
- فلسفه قیام اباعبدالله این بود که ملت‌ها را از جهالت و نادانی بیرون بیاورد و آنان را از گمراهی نجات دهد.
- افراد دست‌اندرکار هرچه می‌توانند یاد، نام، وصیت‌نامه، هدف و مسیر نورانی شهیدان را در جهت تنویر افکار عمومی و نشان دادن راه نورانی آنها برای رهایی یافتن از ضلالت و گمراهی و فتنه‌های فتنه‌گران انجام دهند.
- نظامات حکومتی متعددی نیز در دنیا برقرار هستند، اما کدام‌یک از آنها مقدس است؟ سوال مهم‌تر این است که چه چیزی  نظام ما، دفاع ما و بسیج ما را تقدس بخشیده است؟
- بسیاری جنگ می‌کنند اما کدام دفاع مقدس است. چه چیزی باعث تقدس دفاع و بسیج ما است؟ رمز قدسیت دفاع ما چیست؟ چرا نظام ما قدسی است؟ آنچه مسلم است هیچ زمان، زمین و امری قدسی نمی‌شود مگر در جوار قدوس. اگر زمینی، مکانی، شخصی و زمانی قدسیت دارد در پرتو با قدوس است.
- رمز ماندگاری نام شهیدان ما در دفاع از مقدس، حرم و حریم و ارزش‌های انقلاب اسلامی این است.
- امروز با جاهلیت مدرنی مواجه هستیم که به علم، فناوری، سلاح و قدرت مالی فراوان مجهز است و می‌تواند زشت‌ترین کارها را به عنوان ارزش به جامعه تحمیل کند.
- در نظام ما هیچ قانون، مقررات و باید و نبایدی مصوب و اجرا نمی‌شود مگر اینکه مطابق شرع و موازین شرعی باشد. برای شورای نگهبان، برای دستگاه قضا، دیوان‌عالی را تضمین گذاشتند تا هیچ حکم و قانونی خلاف شرع در مجموعه نظام تصویب و اجرا نشود. هر حکم، قانون و مقرره‌ای خلاف موازین شرعی از درجه اعتبار ساقط است.
- هیچ حکمی خلاف شرع در کشور و نظام ما تصویب و اجرا نمی‌شود. هر حکمی خلاف قوانین شرع باشد ساقط است. از روز اول امام‌ خمینی این موضوع را اعلام کردند. اگر کسی در جایگاه خودش خدمت می‌کند یک اخلاص هم می‌خواهد. اگر همه سلسله‌مراتب، قدسی باشد، عامل عمل اخلاص نداشته باشد نمی‌شود؛ لذا عامل عمل هم باید رفتارش قدسی باشد. مدافعان و شهیدان ما قدسی شدند، چون برای خدا از جان و آینده این دنیا گذشتند و آینده جاودانه را به دست آوردند.
- کسی که در لباس بسیجی و نظامی حاضر می‌شود، باید به حالش غبطه خورد که چه جایگاه پرعظمتی دارد. باید همواره از این خط نورانی تجلیل شود.
 - خانواده معظم شهدا پرچم‌های برافراشته در هر کوی و برزن، در هر اداره و سازمان و دانشگاهی هستند که راه و هدف شهید را معرفی می‌کنند و باید همواره گرامی داشته شوند. به نام، یاد و خانواده مکرم آنان باید افتخار کنیم.
- تجلیل از شهیدان و معرفی راه شهیدان همواره باید پیش‌روی ما باشد، چون تجلیل از شهیدان از عالم جهل‌زدایی می‌کند.
- این بیداری منطقه به برکت خون شهداست و این بیداری همواره ادامه دارد، چون شهدای ما در مسیر حق گام برداشتند.
در هر یک از استان‌ها نیز همزمان با این مراسم، آیین تجلیل از پیشکسوتان دوران دفاع مقدس و مقاومت برگزار شد.

خانواده معظم شهدا پرچم‌های برافراشته در هر کوی و برزن، در هر اداره و سازمان و دانشگاهی هستند که راه و هدف شهید را معرفی می‌کنند و باید همواره گرامی داشته شوند. به نام، یاد و خانواده مکرم آنان باید افتخار کنیم.
افراد دست‌اندرکار هرچه می‌توانند یاد، نام، وصیتنامه، هدف و مسیر نورانی شهیدان را در جهت تنویر افکار عمومی و نشان دادن راه نورانی آنها برای رهایی یافتن از ضلالت و گمراهی و فتنه‌های فتنه‌گران را انجام دهند.
اگر همه سلسله‌مراتب، قدسی باشد، عامل عمل اخلاص نداشته باشد نمی‌شود؛ لذا عامل عمل هم باید رفتارش قدسی باشد. مدافعان و شهیدان ما قدسی شدند، چون برای خدا از جان و آینده این دنیا گذشتند و آینده جاودانه را به دست آوردند.