تأمین امنیت زائران اربعین حسینی(ع) با مشارکت ده‌ها هزار نیرو


همزمان با نزدیک شدن اربعین شهادت حسینی‌(ع)، دلباختگان حضرت امام حسین(ع) از سراسر عراق، با وجود محدودیت‌ها، همچون سال‌های گذشته در حال پیاده‌روی به سوی حرم مطهر آن حضرت در کربلای معلی هستند.
«علی الهاشمی»، فرمانده ستاد عملیات کربلا در گفت‌وگویی با شماری از رسانه‌ها گفت، همه راه‌ها، ایست بازرسی‌ها و پل‌ها تا رسیدن زوار به عتبات مقدسه در کربلا باز هستند. او اعلام کرد: «بیش از 30 هزار نیروی امنیتی عراق از ارتش، پلیس، حشد شعبی، نیروی هوایی ارتش و ادارات اطلاعات برای تأمین امنیت مراسم اربعین حسینی مشارکت دارند و تلاش می‌کنند.»
از طرفی دیگر «احمد الزوینی»، فرمانده پلیس کربلا از آغاز اجرای طرح امنیتی در استان کربلا خبر داد. او گفت: «میلیون‌ها زائر حرکت به‌سمت کربلا را در سایه تلاش‌های امنیتی و اطلاعاتی بسیار گسترده و با وجود نیروهای بیشتر از وزارت کشور، دفاع، حشد شعبی و ایست بازرسی و تأمین امنیت کل راه‌های منتهی به کربلا آغاز کردند و حمل‌ونقل برای بازگشت زائران به استان‌های خود از کربلا مهیاست.»


همچنین به گزارش تسنیم، «علی حسین طاهر» رئیس‌هیئت موکب‌های حسینی(ع) در دیالی عراق از شروع طرح ویژه اربعین در این استان خبر داد و گفت، طرح ویژه اربعین در هشت منطقه در آن واحد به‌منظور تأمین امنیت زائران اجرایی می‌شود. وی به برقراری امنیت مسیرهای زمینی پرداخت که بیش از 100 هزار زائر طی روزهای آتی از آن به‌سمت کربلا برای انجام مراسم اربعین می‌روند و شامل بیش از
200 کیلومتر راه است. طاهر افزود که بیش از 360 موکب خدماتی در طول مسیر زائران مستقر شده است و نیروهای امنیتی هم به‌منظور تأمین امنیت زائران اربعین مستقر شده‌اند. استانداری نجف اشرف از تعطیلی
5 روزه سراسر استان برای برگزاری مراسم اربعین حسینی خبر داد.
آمادگی برای پذیرایی از زوار اربعین
مسئول کمیته اطلاع‌رسانی و فضای مجازی ستاد اربعین در عراق نیز از آمادگی کامل عراق برای استقبال از زوار خارجی و همچنین افزایش بخش‌های مختلف خدماتی، بهداشتی، امنیتی، اجتماعی و رفاهی در این کشور خبر داد. به گزارش فارس، «محمدعلی انوشه» مسئول کمیته اطلاع‌رسانی و فضای مجازی ستاد اربعین در عراق  گفت که دولت عراق با آمادگی کامل و افزایش بخش‌های مختلف خدماتی، بهداشتی، امنیتی، اجتماعی و رفاهی، گیت‌های ورودی در فرودگاه‌های نجف اشرف و بغداد را افزایش داده تا زوار خارجی بتوانند با سهولت و سریع‌تر، خود را به مراسم بزرگ بین‌المللی اربعین امام حسین علیه‌السلام برسانند.
مسئول کمیته اطلاع‌رسانی و فضای مجازی ستاد اربعین در گفت‌وگویی اختصاصی با پایگاه خبری العهد لبنان خاطرنشان کرد  که به دلیل شیوع کرونا سال گذشته زوار خارجی و ایرانی از حضور در راهپیمایی اربعین محروم بودند و این امر باعث دلگیری و ناراحتی مردم عراق به‌ویژه موکب‌داران شده بود؛ اما امسال با توجه به تدابیری که دولت عراق اتخاذ کرده تعداد زیادی از عاشقان امام حسین علیه‌السلام از سراسر جهان توفیق پیدا کردند که در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی شرکت کنند. نماینده اتحادیه رادیو تلویزیون‌های اسلامی تأکید کرد موکب‌داران عراقی با روی خوش خود را آماده می‌کنند و منتظر قدوم زوار خارجی هستند تا آنچه دارند برای پذیرای از محبان اهل بیت علیه‌السلام در طبق اخلاص بگذارند.
وی خاطرنشان کرد تاکنون ده‌ها هزار زائر از کشورهای مختلف جهان برای شرکت در کنگره عظیم اربعین حسینی از طریق فرودگاه‌های عراق وارد این کشور شده‌اند. نماینده اتحادیه رادیو تلویزیون‌های اسلامی در عراق گفت بیش از
۱۶۰۰۰ موکب در ۱۳ مسیر اصلی به کربلا راه‌اندازی شده که از زوار سیدالشهداء علیه‌السلام پذیرایی کنند. محمدعلی انوشه افزود همچنین حدود ۳۶۰۰ موکب در شهر کربلا در حال آماده‌شدن برای استقبال از زوار امام حسین علیه‌السلام هستند.
وی تأکید کرد برخی از ساکنین شهرهای نجف و کربلا نیز خانه‌های خود را آماده می‌کنند که در اختیار زوار سیدالشهداء علیه‌السلام قرار دهند.انوشه گفت: متولیان حرم امام حسین و حضرت عباس علیهما السلام، تدابیری‌اندیشیده‌اند که میلیون‌ها زائر اربعین بتوانند به سهولت تردد کرده و ضریح مطهر امام حسین و حضرت ابوالفضل علیهما السلام را زیارت کنند.