آغوش و شلاق ؛ تفاوت برخورد نظامیان ایران و آمریکا با پناهجویان

  سرویس خارجی-
سرکوب و بازداشت گسترده پناهجویان توسط پلیس سوار و شلاق به دست مرزبانی آمریکا بازتاب‌های گسترده‌ای داشت و برخی از کاربران در فضای مجازی این وحشیگری نیروهای آمریکایی را با اقدام انسانی «سردار رضایی» جانشین فرمانده نیروی انتظامی ایران در به آغوش کشیدن کودکان پناهجوی افغان مقایسه کردند.
آسمان برای پناهجویان در آمریکای دوره ترامپ و بایدن ظاهراً یک رنگ است و چندان فرقی نمی‌کند. در دولت ترامپ پناهجویانی که با هزاران امید و آرزو خود را به مرزهای آمریکا رسانده بودند با سرکوب و زندان مواجه شدند. روزنامه
«یو اس‌‌ای تودی» در همان زمان در گزارشی تکان دهنده‌ای از مرگ 90 پناهجو در بازداشت‌، خشونت جنسی و 20 هزار شکایت از سوءرفتارهای گسترده در بازداشتگاه‌های مهاجران در آمریکا خبر داده بود. روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» نیز در گزارشی با اشاره به رفتارهای وحشیانه دولت ترامپ با پناهجویان نوشته بود: «با وجود مرگ چند کودک مأموران از ورود پزشکان به اردوگاه‌های مرزی برای تزریق واکسن آنفلوآنزا به کودکان مهاجر ممانعت می‌کنند».


بایدن در زمان تبلیغات ریاست جمهوری وعده داده بود که به این رفتارهای وحشیانه پایان خواهد داد. دلیل اقبال اقلیت‌ها در آمریکا به وی نیز به همین دلیل بود. اما بعد از استقرار در کاخ سفید ظاهراً وی وعده‌های خود را فراموش کرده و به فکر اخراج گسترده پناهجویان افتاده است. دولت بایدن علیرغم وعده‌های پیشین روز یکشنبه مرز تگزاس را که هزاران پناهنده‌هائیتی در اردوگاهی در آنجا حضور داشتند، بست و مهاجران را به کشور خود بازگرداند تا مانع عبور دیگر مهاجران از مرز مکزیک شود. به نوشته «اسوشیتدپرس» این نمایش قدرت آمریکا در واقع «نشانی از آغاز یکی از سریع‌ترین و بزرگترین اخراج مهاجران در دهه‌های اخیر از آمریکا بوده است». روز دوشنبه نیز بیش از ۳۲۰ مهاجر با سه پرواز به «پورتو پرنس»، پایتخت‌هائیتی بازگردانده شدند. مقامات‌هائیتی اعلام کردند که انتظار دارند مهاجران بیشتری برگردانده شوند. بر اساس گزارش‌ها آمریکا تا کنون عده زیادی از ۱۲ هزار مهاجری که در شهر مرزی تگزاس اردو زده بودند را اخراج کرده است. بر اساس آمار دولت آمریکا که روز جمعه منتشر شد، در سال 2021 پلیس مرزی آمریکا حدود 1.85 میلیون نفر را به‌دلیل ورود غیرقانونی به خاک آمریکا بازداشت کرده است، این یک رکورد تازه محسوب می‌شود. روز سه شنبه نیز تصاویری در رسانه‌های آمریکایی از سرکوب شدید پناهجویان در مرزهای آمریکا منتشر شد که بازتاب گسترده‌ای داشت. بر اساس تصاویر و فیلم‌های منتشر شده در رسانه‌های غربی و از جمله« دیلی میل» ماموران
اسب سوار آمریکایی با شلاق به جان پناهجویان اهل‌هائیتی افتاده‌اند و آنها را سرکوب می‌کنند. تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که این ماموران، مهاجران را با اسب تعقیب کرده، آنها را با شلاق می‌زنند، به زمین می‌اندازند و در آب رها می‌کنند.
تصاویری که عکاس خبرگزاری فرانسه از کتک خوردن مهاجران از ماموران مرزی آمریکا گرفت، به سرعت در سایت‌ها،خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی آمریکا و دنیا منتشر شد تا افکار عمومی در مورد این رفتار موضع بگیرد. بسیاری از گروه‌های حقوق بشری و مدنی نیز رفتار ماموران مرزبانی آمریکا با مهاجران را غیرانسانی خوانده و آن را محکوم کرده‌اند. با افزایش اعتراض‌ها وزارت امنیت داخلی آمریکا نیز اعلام کرده در مورد این رفتار زننده تحقیق می‌کند. سخنگوی کاخ سفید هم رفتار مرزبانان اسب سوار را با مهاجران وحشتناک توصیف کرده است. برخی کاربران ایرانی هم در واکنش به این وحشیگری این اقدام پلیس مرزبانی آمریکا را با تصویری از کودکان پناهنده افغانستانی در آغوش سردار رضایی جانشین فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مقایسه کردند.